Arrived in the 'big' city - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Arrived in the 'big' city - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Arrived in the 'big' city

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Juli 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo iedereen,
daan zijn we weer, deze keer vanuit het warme Ulaanbaatar, Mongolie. Woensdag zijn Joanne en ik via Schiphol naar Moskou vertrokken om daar de taxi naar het treinstation te pakken en om 21.30uur zaten we op de transmongolie express richting Ulaanbaatar. We deelde onze cabine de eerste dagen met twee Mongoolse vrouwen en de laatste dag met twee Nederlanders die in Frankrijk wonen. We hebben onze ogen uitgekeken! Vooral de eerste dagen, wij hadden namelijk een trein vol backpackers verwacht, maar de trein zat boordevol met Mongoolse handelaren, bij elke stop probeerde zij de zogenaamde 'nieuwe mode uit Moskou' aan de Russen te verkopen. Ze hingen uit de trein met hun koopwaar, rende naar buiten en alle cabines en mogelijke opbergplaatsen lagen vol met dozen en tassen met koopwaar. We hebben veel gelezen in de trein en maakte onze uitstapjes zoals de wasbeurt (op het toilet, er waren namelijk geen douches of wasmogelijkheden), thee drinken of avondeten in de restauratie wagon en 'shoppen' van eten tijdens de stops op de stations in Rusland. We hadden nog enkele Nederlanders, Duitsers, een Amerikaan, een Zweed etc. leren kennen, met wie we af en toe wat zijn gaan drinken en waar we zo nu en dan een praatje konden maken. Het uitzicht bestond de eerste dagen vooral uit bomen en bossen, af en toe weilanden en mini dorpjes bestaande uit houte wiebelhuisjes. De laatste dag veranderde dit uitzicht in vele meren en mooie heuvels en gebergte. Bij een stel Engelsen die we hadden leren kennen, was de rugzak met belangrijke papieren 's nachts gejat en zij moesten dus voor de Rusische grens weer terug naar Moskou, want zonder paspoort kom je het land niet uit. Bij de grens hebben we in Rusland ongeveer 6 uur stil gestaan en in Mongolie ook nog 2 uur, een korte nacht gehad dus. We waren bij de Rusische grens nog even het 'dorp' in gegaan, maar daar was niet zoveel te beleven naast 3 mini supermarkten van 4 vierkante meter.
De reis was me zeker meegevallen, lekker uitgeslapen, bedden vielen niet tegen en het was allemaal heel netjes, wel oud, maar het werd goed schoongemaakt.
Vanmorgen zijn we aangekomen in Ulaanbaatar en we zitten nu in een guesthouse. De stad is heel groot, zeker omdat we van te voren alleen kampen van gers (tenten waar veel Mongolen in leven) en enkele huisjes bij elkaar. De stad stinkt wel, waarschijnlijk door de vele auto's die uit het jaar 0 stammen en de ozonlaag direct kapot maken ;) Morgenochtend vertrekken we voor 3 dagen naar het westen van Mongolie, we gaan o.a. kameel en paardrijden, een hot spring bezoeken en als het goed is hele mooie natuur zien. Donderdag avond komen we weer terug en vrijdag vertrekken we naar het kamp. We kregen net een mail binnen en er is geen stromend water, niet altijd electriciteit en we slapen in houte huizen. We gaan vrijdag met de vrijwilligers het programma voor de kinderen opzetten, het gaat dus pittig maar waarschijnlijk heel gezellig worden.
Ik heb hier geen bereik op mijn mobiel, dus smsjes kan ik ook niet ontvangen. Ik probeer deze of volgende week sowieso nog een keer een verhaaltje te plaatsen.
Bayartai Sanne en Joanne

• 16 Juli 2007 - 09:40

VV:

He sanne en joanne,

Mooi dat jullie goed zijn aangekomen:). Veel plezeier de komende 3 dagen en daarna natuurlijk veel suc6 met het echte werk:)

Grz

vV

• 16 Juli 2007 - 11:24

Je Zusje:

Klinkt goed allemaal!!
    Heel veel succes lieve zus!!!
    Ik krijg in de C1000 heel veel reacties... Wanneer ga je weg? Wanneer gaat je zus? Heb je al iets van haar gehoord? Je bent goed in trek dus;)
    Dikke kus je zusje

• 16 Juli 2007 - 12:07

Inge:

Hoi Sis,

Heel veel plezier deze "vrije" dagen...
    Geniet van alle mooie / nieuwe momenten :)

Ik volg je op de voet en hoor van mama het een en ander! Groeten aan Jo.

Liefs Inge

• 16 Juli 2007 - 13:07

Tante Ans:

Wat een belevenissen weer. Neem ze goed in je op en geniet ervan. Succes met alles.

• 16 Juli 2007 - 13:32

Peet:

hoi sanne (en joanne),
    ik vind het maar dapper hoor, er zijn er niet veel die zo'n avontuur zouden willen nadoen volgens mij, alle lof hoor!! veel succes de komende weken, hartelijke groeten en xxx peet

• 16 Juli 2007 - 14:55

Willeke:

Ha Sanne,

klinkt weer helemaal super! Hopelijk ga je weer een mooie tijd tegemoet. Daar ben ik niet zo bang voor, maar ok. We wachten gewoon weer af op een volgend berichtje.

Veel succes en plzier daar, liefs Willeke.

• 17 Juli 2007 - 20:48

Kim:

hey chica,

weer een heel nieuw avontuur met totaal andere belevenissen! Hou ons op de hoogte als je kan! Jammer dat ik je niet kan smsen, ik denk in ieder geval wel aan je!

Hier druk met de nieuwe baan al veel gezien en gedaan het is echt super:)!

Veel succes met de kinders,

LIefs Kim

• 20 Juli 2007 - 21:21

Grada En Wim:

Lieve Joanne.
    Hier een bericht van uit Markelo. Hebben gehoord dat jullie goed zijn aangekomen.Leuk bericht in het Brabantsdagblad.Het ga jullie daar goed en we hopen gauw wat van je tehoren.

groeten en een dikke kus van je lieve oom en tante en natuurlijk Freddij.