Bayartai - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Bayartai - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Bayartai

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 Augustus 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Het kamp zit er al weer op... we zijn weer terug in Ulaanbaatar en morgen vertrekken we weer terug met de trein richting Europa.
We zijn vorige week vrijdag weer terug gegaan naar het kamp, het weer had hier extreme vormen aangenomen met 40 graden als normale tempratuur. Toen we bij het kamp aankwamen stond de berg tegen over ons kamp dan ook flink in vuur en vlam met dikke rookwalmen... We waren de eerste dag heel bang dat het kamp afgelast zou moeten worden en we zouden moeten 'vluchten', maar de wind stond voor ons gunstig en na 2/ 3 dagen begon het een beetje te regenen en ging het vuur dus gelukkig uit; gevolg is wel een heel stuk afgebrang bos op die berg.
Door de weersomstandigheden (te warm en regen) konden we dus helaas niet veel met de kinderen buiten spelen. We hebben daarom binnen taal les gegeven, en met ze getekend, geknutseld en geverfd. Wanneer het weer het toe liet speelden we buiten met de kinderen, met bellenblaas, elastieken een avond hadden we ook allemaal race spelletjes die de 4 groepen tegen elkaar speelde, door ruzie binnen mijn team moest dit helaas afgekapt worden. Jo en ik hadden in Ulaanbaatar nog onderbroeken, woordenboeken en engels-mongoolse sprookjesboeken voor de kinderen gekocht, veel kinderen hebben namelijk niet eens een fatsoenlijke onderbroek, ze waren echt helemaal happy en de jongens trokken ze ook meteen aan. De boekjes vielen ook in goede smaak, en ze leren er ook nog een hoop van. Ook hadden we nog geld gegeven aan MCE zodat die fruit voor de kinderen kochten, ze hadden dus de ene dag appel, andere dag banaan en gister lekker watermeloen. Fijn om ze goede voeding te kunnen geven, want ze krijgen niet zoveel fruit, volgende week krijgen ze nog een lading fruit. Een avond hadden we ook nog disco met de kinderen, heel leuk, ze gingen helemaal los en sommige jongentjes konden een beetje break dancen. Ik had ondertussen een fan club opgebouwd, een paar super schattige meisjes die ook allemaal Sanne wilde heten en ik leerde ze een simpel dansje, dit vonden ze helemaal geweldig!
Gelukkig hadden we nog twee dagen hard kunnen werken en hebben we 4 banken voor de kinderen gemaakt van bomen en planken, zodat ze naar elkaar kunnen kijken tijdens basketbal en volleybal, ook hadden we nog wat kastjes gemaakt. Omdat twee vrijwililgers woensdag al moesten gaan, hadden we dinsdagavond de vrijwilligers show. We deden een grote gameshow met de jongens verkleed als meiden / de asisstentes en de meiden allemaal in jeans met zwarte top als de dansgroep en dan deden we allemaal spelletjes met de kinderen (ballonnen om elkaar benen kapot trappen, 20 keer rond draaien en dan kleren aantrekken etc), het was een groot succes. Gister was het alweer de laatste dag, Roman had nog snel mijn grote teen geopereerd voor hij weg ging, want deze was heel erg ontstoken. We hebben nog met Camille en Roman gepraat over wat we met het sponsorgeld konden doen en een deel gaan we gebruiken om de bedden van de kinderen te verbeteren, het is een los verending met een 3 cm dun matras erop. De rest besteden we aan het 'their future project' om de weeskinderen met hun studie te helpen nadat ze op 18 jarige leeftijd het weeshuis uit moeten, iedereen echt super bedankt voor de hulp nog een keer!
We hadden verder nog veel met de kinderen gespeeld, ik kreeg nog een hoop armbandjes, ringen en vouwwerkjes. Jo had ook nog make up van haar nicht meegekregen en die gingen we aan de meiden uitdelen, dit vonden ze natuurlijk super. Verder hadden we nog allemaal ren spelletjes met ze gedaan omdat het eindelijk weer fatsoenlijk weer was en ze dus van de buitenlucht gebruik konden maken. 's Avonds hadden we nog chocoladespel met ze gedaan (als je 6 dobbelt moet je allemaal kleren aantrekken en met bestek chocolade snijden en dan mag je heb opeten, todat iemand anders 6 gooit) echt hilarisch! Daarna voor de laatste keer de goodnight song en flink knuffelen met de kinderen. Met de vrijwilligers hadden we allemaal lekkere dingen gekocht en allemaal grappige spelletjes gedaan, heel gezellig. Vanmorgen inpakken, afscheid nemen en weg van het kamp... gelukkig kan ik ze in november weer opzoeken in het weeshuis tijdens mijn azie trip! Zometeen spulletejs voor de bedden gaan zoeken en vanavond gaan we nog met de vrijwilligers uieten in UB en dan morgen weer met de trein richting huis (nadat we ons paspoort hebben opgehaald). Het was echt een super ervaring!
Tot volgende week.
Kus Sanne

  • 02 Augustus 2007 - 07:00

    Je Zus:

    Hoi Sis,

    Weer een spectaculair verhaal. Je kan met zulke kleine dingen zoveel los maken bij die Kids... dat is volgens mij geweldig om mee te maken...

    Hopelijk gaat het met je teen weer beter .. en kun je 5 dagen uitrusten in de trein (met allemaal kleedjes en tapijt ;))

    Nu kan ik weer zeggen... TOT SNEL SIS!!!

    Liefs Inge

  • 02 Augustus 2007 - 11:04

    Je Zusje:

    Heej San...
    Jeetje, ik krijg kippenvel als ik dit lees!!
    Ik ben blij dat ik je op mag halen van het vliegveld, dan kan ik meteen alle andere verhalen horen!!
    Ik ben heel trots op je!!
    Tot snel!
    Xxx je zusje

  • 02 Augustus 2007 - 11:47

    Mieke:

    Geweldig allemaal!
    Het vliegt wel voorbij die paar weken. Voor je het weet zit je alweer hier. Maar eerst nog even een dagje daar! Leuk dat je die mensen nog kunt opzoeken in het weeshuis. Fijn dat jullie die kinderen daar een beter bed bezorgen. Vreemd dat wij daar niet eens over nadenken, zo'n beetje iedereen heeft hier een goed bed. Fruit ook zoiets, wij zijn zo verwend dat niet iedereen fruit lust en daar is het een luxe. Mooi en bijzonder dat jullie dat de kindjes daar allemaal bezorgen. Een onvergetelijke tijd voor de kindjes maar ook voor jezelf natuurlijk.
    Nou meisje, ik zie je hopelijk volgende week wel weer!
    Beterschap met je teen en een goede reis gewenst!

    Liefs Mieke

  • 03 Augustus 2007 - 09:04

    Betty:

    Hey meis,

    Sorry dat ik niet zo veel van me heb laten horen. Maar heb het super druk gehad. Zit nu ook op mn werk, en heb snel het begin van je verhaaltje gelezen. Is iig al super mooi!! Zo anders dan je andere avonturen!!
    Ik ga volgende week alles rustig doornemen, en dan zie ik je iig ook weer!! :) Hoop dat je veel foto's hebt gemaakt!!
    Maar nu eerst het grote feest morgen, wordt echt super!!

    Tot volgende week lieverd!!

    Liefs en knuffel Mij

    PS: goede terugreis!! Rust nog maar eventjes lekker uit, voordat het avontuur hier weer begint!! :)

  • 03 Augustus 2007 - 17:46

    Kim:

    jeetje wat een verhaal weer!

    Echt super! Inderdaad fijn dat je nog een keertje terugkan naar de kids! Wel moeilijk om weer naar huis te gaan denk ik!?

    Fijn dat ik je weer kan smsen reis voorzichtig!

    Ik denk aan je lieverd!!

    Kus

  • 11 Augustus 2007 - 20:58

    Kim:

    Fijn dat je er weer bent!! En nu ook even blijft :)!!!

    Kus

  • 12 Augustus 2007 - 01:51

    Roogert:

    Hola Sanne,

    Ik heb mijn vakanties achter de rug en moest even wat inhalen van je verhalen.
    Wel ontzettend leuk wat je daar allemaal gedaan hebt. En ook fijn dat je daar weer langs kan gaan tijdens je volgende trip.
    En heb je nog steeds problemen met je teen :p

    X De Roogert

  • 10 September 2007 - 13:48

    Juul:

    Heey Sanne, ik heb nog geen tijd gehad om al je verhalen te lezen. Heb namelijk 3 maanden geen internet gehad (vandaar ook geen spannende verhalen op de site) Ik ben er wel voor in om Lientje op te gaan zoeken eind september. Dan bespreken we alle spannende verhalen wel face/face (ze zijn namelijk té spannend om op internet te zetten ;))
    Un beso muuuuy gordo!! XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Backpacken door Zuid Amerika!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 98225

Voorgaande reizen:

02 Juli 2011 - 22 Juli 2011

India

25 September 2008 - 08 Maart 2009

Backpacken door Zuid Amerika

23 Oktober 2007 - 18 April 2008

Backpacken door Azië

11 Juli 2007 - 02 Augustus 2007

Vrijwilligerswerk Mongolë

04 Januari 2007 - 30 Juni 2007

Afstudeerstage Barcelona

Landen bezocht: