Little trip through the west - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Little trip through the west - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Little trip through the west

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Juli 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo trouwe lezers,
Hier weer een berichtje vanuit het super zonnige Ulaanbaatar! Gister nacht zijn Joanne en ik weer terug gekomen van onze korte trip. We hebben ruim 1000 km afgelegd door de bergen van Mongolie.
Dinsdagochtend werden we door onze driver en tolk/ kok opgehaald bij het guest house, na enige vertraging vrtrokken we dan toch met 1 backpack en een door het guest house verzorgde doos met eten voor onderweg. Voor we echt op weg waren moest er nog getankt worden, langs de supermarkt worden gegaan, een super sonische mini ventilator voor in de auto worden aangeschaft en niet te vergeten een bandje met hippe 2007 muziek worden aangeschaft! Ja je leest het goed, hier geen cd's, mp3 of Ipod, maar ze verkopen hippe bandjes in kraampjes langs de weg :) lang leven Mongolie.
Prachtige natuurlandschappen trokken aan ons voorbij, de vele heuvels, bergen, graslandschappen, paarden, schapen en geiten, koeien en de tweede dag eindelijk ook yakken en marmotten. De eerste dag hadden we in de bergen op een kleedje gepicknickt als lunch en waren we bij een wegrestaurant gestopt voor een voor diner, we kregen hier de typisch Mongoolse thee, melk, thee en zout bleh! Daarna stopte we bij zandduinen om daar een stukje op een kameel te gaan hobbelen, echt eng toen dat beest opstond en weer ging zitten, maar wel erg leuk! Jo keek liever ;) 's Avonds stopte we bij een tempel die helaas gesloten was het zag er van buiten al super mooi uit, ook veel wenssjaaltjes, die zie je hier ook overal langs de weg aan natural churches geknoopt en die moeten dan geluk brengen. Vlakbij de tempel was een gerkampje waar we hebben geslapen. Leuk om zo'n ger nou eens van binnen te zien, bedden, een klein tafeltje met krukjes en een kachel/fornuis stonden erin. Geen wc maar een poephuisje en onze tolk/ kok ging een lekkere maaltijd soep maken. De tweede dag vertrokken we weer voor een lange rit en kwamen we 's middags weer bij een klein ger kampje in the middle of nowhere aan. Daar woonde de familie van onze driver en guesthouse mensen en we kregen meteen de paardenmelk uit eigen productie, wow dat is zuur! Ze leven daar puur van hun vee (tientallen paarden, schapen en enkele koeien en yakken) en van toeristen die soms komen overnachten. Ze maken van alles van de paarden en yak melk, drinken, creme, kaas etc. Onze spullen daar gedropt en weer verder met de auto om naar de hot spring te gaan, tijdens deze rit moesten we af en toe door riviertjes rijden bij gebrek aan een weg. Een weg was er tijdens de gehele route trouwens sowieso bijna niet, deze was namelijk nog in aanleg, en dat betekende dat we het grootste gedeelte door zandwegen en grasland reden en we dus helemaal ge-zand-straalt werden... fijn. De hot spring was warm water dat uit een bron kwam en uitmonde in een 'natuurlijk aangelegd zwembad' Jo en ik wilde hier wel even in want erg schoon en fris voelde we ons niet. Er werd ons meegedeeld dat we wel naakt erin moesten.. slik.. dan maar in het binnen zwembadje met heilig water. Daarna daar nog gepicknickt en weer terug naar het gerkamp van de familie. Hier mochten we mee gaan paardrijden, Jo was veelste groot voor het paard en ik was af en toe wel even bang dat haar paard naar achter zou trappen (naar mijn knie) maar verder was het echt kei leuk, met die paarden door de rivier en we gingen mee schapen hoeden! Ijverig riepen wij ook mee 'tsst' en 'hoooeee' ja het schapenhoeden zit ons vast in het bloed ;) Daarna weer een maaltijdsoep van onze tolk/kok, dit was de eerste reis die dit Mongoolse meisje in haar hele leven had gemaakt en wij waren haar eerste buitenlandse vriendinnen haha. Na het eten nog even gekeken hoe de familie paarden en yakken ging melken en daarna te paard de rivier over om daar met een groepje Israelers bij hun kampvuur mee te kletsen en thee te drinken. Weer een nachtje in een ger geslapen en owja hier was niet eens een poephuisje, hier moest je maar achter een heuveltje in het gras toileteren, de beenspieren zijn goed getraind!
Gister hebben we voornamelijk in de auto gezeten, eerst nog even ontbeten en alle kinderen van het dorp en de ouders incl. opa een koekje gegeven en toen weer heel de weg terug naar Ulaanbaatar. Wel nog gestopt bij de tempel van de eerste dag, om die alsnog te bezoeken. Super mooi! Het gebouw, de budhas en we zagen nog van die monikken. Daar even geluncht en toen honderden kilometers terug naar de stad. Af en toe onderweg gestopt voor een plaspauze achter de auto en we werden weer helemaal ge-zand-straalt. Nog bij een wegrestaurant wat gegeten en uiteindelijk kwamen we om 1 uur 's nachts terug bij het guest house aan.
Super fijn om ons vanmorgen weer even lekker te kunnen douchen en naar een normaal toilet te gaan. Over een uur worden we bij het afspreekpunt verwacht en vertrekken we met de vrijwilligers naar het kamp. Woensdag zijn we als het goed is vrij en gaan we naar de stad om ons visum te regelen (we weten nu eindelijk waar we dit kunnen doen) en zal ik proberen weer een stukje te plaatsen.
Veel liefs uit het warme Mongolie Sanne

• 20 Juli 2007 - 06:44

Je Zus:

Hi Sis,

Eindelijk een keer als eerste :) Ik had van Jasper gehoord dat jullie op msn hadden gezeten... dus ik dacht... dat zusje van mij zal wel wat op haar site hebben gezet!!!

En wat voor een verhaal... Ik vind het super om te horen! Allemaal aparte gebeurtenissen die je hier in Nederland nooit zal meemaken! Hopelijk kun je alles op foto's vastleggen, zodat wij straks ook van je mooie verhalen "live" kunnen genieten.

Doe je de groeten aan Jo? Ik zal ons mam overal van inlichten (zeker na je mail :))!

Lieverd, nog heel veel plezier, geniet van alle momenten en we mailen!

Kus Inge

• 20 Juli 2007 - 08:41

Je Zusje:

Haha en je andere zusje als tweede:D
    Ik had net ook al je mailtje gelezen, daar staat alles in het kort in! Maar wel leuk wat je allemaal hebt gedaan zeg! Ben echt super jaloers!!
    Hopelijk komen er snel foto's en kunnen we beter meegenieten!!
    Je bent in Heeswijk trouwens wel een bermoedheid want iedereen vraagt hoe het met je gaat!!
    Veel succes je eerste dag!!
    Kusjes je zusje

• 20 Juli 2007 - 11:40

Chris:

Hey Sanne,

Super om je avonturen te lezen!
    Barcelona was een beetje moeilijk te volgen vanuit Ghana, maar nu ik weer terug ben ga ik je in mongolie volgen.
    Veel succes en plezier!!

xxx

Chris

• 21 Juli 2007 - 19:43

Betty:

Hey chica,

Wat een avonturen weer!!! Wel weer wat anders zeg, dan Aruba en Barcelona!! haha :) Valt me trouwens wel een beetje van je tegen dat je niet naakt in de hot springs wilde!!!! hahaha :P
    Wij zijn net terug uit Ierland. Dat was ook echt super leuk geweest!!! Erg veel gezien en gedaan + shoppen matuurlijk! :) Ook het feest met de familie van Paul was super!! Ik heb helaas mijn mobiel in Dublin laten liggen... Dus komt maar goed uit dat je niet kan smsen/bellen. (mn mobiel komt wel weer terug).
    Nou lieverd, zorg goed voor jezelf en voor de kleine kindjes natuurlijk. Wees lief voor ze!! :)

Liefs en dikke knuffel mij

PS: bedankt voor je lieve verjaardagskaartje!! :)

• 22 Juli 2007 - 16:01

Willeke:

Eej Jo en San, Ik wilde nog een berichtje plaatsen bij je vorige verhaal wat ik gelezen had maar er staat alweer een nieuw verhaal op. Ik ga zo lekker tapas eten maar ik lees het verhaal morgen! Denk aan jullie... kus Willeke

• 22 Juli 2007 - 16:51

Mieke:

He Meisje!

Wow wat een verhalen weer. Klinkt weer erg spannend.. Wel een hele beleving denk ik zo! Je zult het daar wel meemaken. Kan je hier toch eigenlijk niet voorstellen, geen wc, geen elektriciteit, geen water. Wat leven wij hier toch in luxe als je dat nagaat.
    Ben blij dat het allemaal goed gaat daar en dat jullie je goed vermaken.
    Ow ja een vriend van Harrie, die jij op ons feest had gezien die zag je in de krant staan, wel grappig.
    Vandaag ben ik terug gekomen van mijn vakantie in Gran Canaria, het was echt super! Heerlijk uitgerust, op stap geweest, gezwommen, lekker in het zonnetje gelegen. Gewoon super! K heb er echt van genoten. De tijd vliegt echt, acht dagen was wel kort. Ben wel echt moe, heb vannacht maar 2 uur geslapen. Wou nog even kijken hoe het met je gaat, lees dus net dat ik je niet kan smse ofzo. Maar ik bekijk gewoon deze site, dan komt het goed!
    Nou meis, heel veel plezier en succes daar samen met Joanne, geniet ervan he!

Liefs, dikke kus Mieke

• 23 Juli 2007 - 09:16

Dorian:

Hi Sanne,
    wat heb je weer een hoop meegemaakt! dat mensen zo nog leven dat is haast niet voor te stellen als je ziet hoe het er hier aan toe gaat. lijkt me mooi om dat eens te beseffen door het echt te zien zoals jullie. ben benieuwd hoe het met de vrijwilligers en het kamp is!
    Liefs, Dorian.

• 24 Juli 2007 - 15:15

Marieke:

Alle liefs vanuit Barcelona...geniet van je tijd daar in Mongolie, voordat je het weet is het weer voorbij! Goed om te horen dat de treinreis is meegevallen ;-)Volgend weekend ga ik Juul opzoeken en zal je stukjes hier voor haar printen zodat zij het ook kan lezen. Suc6 meis!