Sain u - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Sain u - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Sain u

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Juli 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Daar zijn we weer met een nieuw verhaaltje, we hebben nu twee dagen vrij en verblijven weer in de hoofdstad om even bij te komen.
Vrijdag werden we rond 1 uur opgehaald bij het meeting point, waarna we naar nog een ander meeting point gingen om nog meer mensen op te pikken. We zijn met 16 vrijwilligers uit NL, Korea, Amerika, Engeland, Frankrijk, Spanje, Singapore en Mongolie. Het is een erg leuk team en iedereen kan wel goed met elkaar overwg. Na een uur hobbelen in een mini busje kwamen we bij het kamp aan, het is op een heuvel en het bestaan uit 7 huisjes, 3 was/plas ruimtes en erachter een bos. We slapen met z'n allen in een slaapzaal op ontzettend dunne matjes (matrassen kennen ze hier niet) dus au au voor onze ruggen. We kregen een rondleiding door het kamp, waar onze keuken is, ons poephuisje en jawel er zijn zelfs 2 kranen, 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes (dit is dus 100 kinderen, de vrijwilligers en leraren) en natuurlijk koud water he. De rivier was meer een zielig beekje, dus zwemmen zit er niet in. De informatie die we van VIA hadden gehad bleek niet helemaal te kloppen, de kinderen zijn namelijk 7 tot en met 16 jaar oud, ze zijn onwijs blij met de aandacht die ze van ons krijgen en enkele tientallen kinderen zijn ook erg geinteresseerd in de taallessen. 's Middags en na het eten hebben we met de kinderen gespeeld, ze doen hier veel handjeklap spelletjes en voetballen. Om half 10 is het iedere avond 'goodnight song' we gaan dan met z'n allen in een kring staan, handen gekruisd elkaar vasthouden en dan slaapliedje zingen, echt een kippenvel moment hoe verbonden die kids dan zijn! Daarna gaat iedereen elkaar knuffelen en 'goodnigt' zeggen, super schattig.
De eerste nacht was het best wel koud, maar naderhand hebben we daar geen last meer van gehad, het is om 8 uur al zo'n 30 graden en gister was het overdag zelfs 37 graden, enkele kinderen hebben nu ook een zonnesteek, en voor spelen was het ook te warm.
Ons schema ziet er als volgt uit: om 8 uur staan we op, om 8.15 gaan we ontbijten, om 10 uur gaan we met de kinderen een spel doen (voetbaltoernooi, olympics, kleur en knutsel dingen), om 12 uur lunch, van 1 tot 3 rusttijd vanwege de warmte (altijd 30 graden of meer), van 3 tot 5 gaan we werken (zelf cement maken van steentjes, zand en water en muren dichtmetselen, bomen uit het bos halen om een groot 'poster bord' voor het kamp van te maken etc.), van 5 tot 7 spelen met de kinderen (voetballen gister kermesse; blikgooien, appel happen etc. super leuk!), 7 uur dinner en daarna nog met de kinderen spelen of volleyballen en om half 10 goodnight song. Daarna hebben we soms nog een vergadering om wat dingen voor te bereiden en programma's voor de kinderen op te stellen. Rond 11 a 12 uur gaan we zlelf naar bed.
De tweede dag hadden Jo en ik het ondergoed van de Sterin en de kleren van Down Town uitgedeeld, de kinderen waren helemaal door het dolle heen en we zien elke dag kids in hemdjes, topjes en t-shirts rondlopen uit NL. Ook het speelgoed wat de Marskramer heeft gesponsord en wat met het feest is ingezameld is top! We hebben een deel aan de peuters gegeven en de rest gebruiken we voor de activiteiten met de kinderen en als prijzen na speldagen. Ook de make-up die Jo haar nicht had meegegeven doet het goed, bijna alle meisjes en zelfs enkele jongens lopen rond met roze en oranje nagelak, we hadden hele rijen voor ons huisje staan met kinderen die gelakte nagels wilden.
Jo en ik hebben ook al een vast clubje kinderen die om ons heen hangen en die onze naam steeds roepen, het is zo fijn om iets voor hun te kunnen betekennen, ze zijn dol op de aandacht die ze krijgen.
De groep vrijwilligers is voor het koken opgedeeld in 5 groepen en de 4e dag waren Jo, ik en Emilie, een Frans meisje aan de beurt. Je bent die dag vrij van het werk en de activiteiten, maar ik had toch Engelse les meegegeven samen met James (Engeland) en Camille (Frankrijk) want dat hadden we de dag ervoor voorbereid, ook hadden we nog meegeholpen met hte werken, aan het eind van de dag was ik dus kapot en waren Emilie en ik lekker naar de rivier gegaan om ons met het koude water te wassen.
Gister en vandaag ben ik niet helemaal fit, ik denk last van mijn allergien, opgezette klieren, oorpijn en heel moe, gister dus veel op bed gelegen (kwam wel goed uit want het was 37 graden en de meeste activiteiten konden door de hitte niet doorgaan). Vanmorgen zijn we weer naar UB (Ulaanbaatar) vetrokken om hier onze 2 vrije dagen door te brengen, even bijkomen! We slapen in het guesthouse van de vader van een van de vrijwilligers en hebben lekker ons eigen bed, badkamer dus dat is wel relaxed. We hebben vanmiddag nog onze visums voor Rusland terugweg geregeld, iedereen zei dat dat kei moeilijk zou zijn en dat ze heel onaardig zijn, maar ik denk dat de man in een goed humeur was. We moesten wel nog tussendoor naar het kantoor van Aeroflot om een stempel te halen op ons internetticket en nog een keer naar de bank rennen voor dollars, maar alles is nu gergeld. We mogen zelfs om 10 uur 's ochtends de visums op komen halen (buitenlanders mogen normaal alleen tussen 14.00 en 15.00 komen) omdat het dan goedkoper was dan als we het donderdag middag op kwamen halen (dan zou het onder snel visum vallen), wij helemaal blij en slijmen bij die mensen :) Net lekker een koud drankje gedronken op een terrasje want het is bijna niet om uit te houden zo warm.
Het gaat hier dus heel goed, veel liefs uit Mongolie

• 25 Juli 2007 - 16:26

Marloes:

Heej moeder theresa, komt weer helemaal goed met jou. pff, 37 graden! maak er weer een mooie tijd van, x marloes

• 26 Juli 2007 - 06:38

Je Zusje:

Heej San.
    Het is weer erg leuk om te lezen!
    Het is nu zo raar dat ik niet veel van je hoor... maarja, dat kan ook niet daar...
    Leuk dat er nu wat foto's bijstaan!
    Tot over 2 weken..
    Xxx Je zusje

• 26 Juli 2007 - 10:42

Tante Ans:

Weer een leuk verhaal, wat een goed beeld geeft van je werkzaamheden en de situatie daar.
    Ik ben echt trots op je!!
    Ga zo door.

• 26 Juli 2007 - 10:46

Je Zus:

Hi Sis,

Super dat je me gisteren had gebeld!

Fijn om je stem en de verhalen die je allemaal meemaakt te horen!

Geniet nog van je tijd daar!!! Groetjes aan Jo.

Liefs Inge

• 26 Juli 2007 - 12:39

Kim:

hey chica,

wat moet dat een goed gevoel zijn dat je zoveel kan betekenen voor die kids. daar weggaan straks zal wel niet meevallen!
    Veel succes daar nog hopelijk voel je de komende dagen weer wat beter, probeer wanneer het kan een beetje bij te rusten!

Ik denk aan je,

Kus kim

• 28 Juli 2007 - 18:48

Dorian:

hey sanne!

hopelijk voel je je inmiddels al wat beter en kun je weer fijn met die lieve schatjes in de weer! niet te geloven dat je ze met kleine dingen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn blij kunt maken. succes nog je laatste weken! wij rijden wo. aan naar hongarije dus kan ik je vanaf dan niet meer volgen..

liefs, dorian

• 30 Juli 2007 - 14:50

Janne, Merle & Oma:

hallo San,
    we hebben je verslag gelezen heel mooi, wij zijn net terug van vakantie. het was heel leuk, veel vriendinnen en vrienden. leuke zee en lekker warm en ook nog een leuk zwembad. (we waren in Frankrijk) janne was wel verbrand en karel ook. in Nl is het koud en veel regen. dat waren we niet gewend. maar ze zeggen dat we mooier weer krijgen. met oma gaat ook alles goed. Lotte is er een paar keer wezen kaarten. oma heeft een schudmagientje, dat is een apparaat dat de kaarten schud. wij hebben er ook een gekocht. maar hij doet het niet en we moeten hem nog ruilen.

veel liefs en kusjes van oma en tot kijk.
    x-jes janne & merle en groetjes karel & nancy

• 31 Juli 2007 - 20:34

Corine:

Tis wel geweldig wat je allemaal weer meemaakt. Je kampverhalen lijken een beetje op de amerikaanse kampen die ik heb gedaan tig jaren geleden. Alleen heb je het wat primitiever..... alhoewel wij ook geen flussing-toilet hadden toendertijd.
    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, de rode bank wacht al op je
    Liefs Corine

• 01 Augustus 2007 - 11:30

Mieke:

Hai Meisie!

Wow, als ik dit verhaal lees dan denk ik echt: die Sanne, die doet het maar mooi weer allemaal. Je hebt wel prachtig werk volgens mij. T lijkt me heerlijk om die kindjes zo blij en gelukkig te zien. Zo blij met kleine dingen, zo blij met aandacht. Je voelt je daar denk ik, jezelf ook heel bijzonder zo tussen al die mensen die het zo waarderen dat je er bent.
    Wel erg heet zo 37 graden. Hier is het niet zo warm, eerder frisjes. Vandaag toevallig best lekker weer! 'T gaat denk ik wel echt heel snel of niet, over een weekje kom je al weer terug toch? Ben erg benieuwd naar je verhalen en foto's.
    Natuurlijk ben ik ook erg trots op je dat je dit allemaal over hebt om andere mensen blij te maken. Super van je!
    Nou meisje, geniet er nog even van! Tot snel he!

Liefs en een dikke kus
    Mieke