Prima Lima, prima Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Prima Lima, prima Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Prima Lima, prima Peru

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

31 Januari 2009 | Peru, Huaraz

Daar zijn we weer! Deze keer vanaf Peruaanse bodem!

Maar, eerst nog eventjes terug naar Bolivia. Laatste dagje La Paz, was ik nog lekker wezen stappen met mensen van de Loki, ons oude hostel. Ook nog een Veghelaar tegen gekomen, de Brabanders zitten ook overal! Toen samen met Niall, Schot uit ons hostel, met de bus naar Copacabana, Lake Titikaka.

In Copacabana nog een supermooie kerk bezocht en lekker (goedkoop) op de markt gegeten. We kwamen daar Mark en Barrie nog tegen, bekenden van La Paz en de jungel, dus met z´n allen wat gaan drinken. De volgende ochtend vroeg op en met de boot naar Isla del Sol een eilandje in het meer. Aan de zuidkant werden we gedropt en meteen op de proef gesteld met een steile Inca trap, om onze tocht naar het Noorden te beginnen. WOW, wat is dat eiland mooi! We waren een beetje off road geraakt en liepen tussen de landbouwvelden/heuvels, uitzicht op het water, lamas die voorbij kwamen, lokale mensen aan het werk, zonnetje erbij, helemaal top! 2,5 uur later stonden we aan de andere kant van het eiland, en konden we nog net een van de laatste kamers op het eiland bemachtiggen. Lekker gaan lunchen, hadden we verdiend. Daarna nog over het eiland naar de zon tempel uit de Inca tijd gaan kijken. Daar werden vroeger 15 jarige mooie maagden geofferd... bah! En toen lekker op het strand gaan hangen. De volgende ochtend met de boot terug naar Copacabana, Niall bleef nog. En daar een berg beklommen, jezus wat was dat zwaar! Iedereen stond te puffen en te hijgen haha. Maar super mooi uitzicht en een soort kerkje boven op.

Toen werd het tijd om Bolivia te verlaten :-( en gingen we de bus in naar Puno, Peru. Ook dit stadje ligt aan Lake Titkaka, maar dan aan de Peruaanse kant. De volgende dag gingen we weer met de boot mee, deze keer een luxe! En gingen we eerst naar de floating islands! Dat was echt bizar! In het water drijven iets van 40 of 50 zelfgemaakte eilandjes! De Uros mensen leven hier en die maken van rietplanten eilanden! Die zijn rond de 15 meter dik en daar bouwen ze van riet dan ook weer huisjes op en ze maken boten van riet! Niet normaal, echt super schattig en mooi, maar wat een werk! Elke 20 a 25 jaar moeten ze nieuwe eilanden maken en een boot gaan maar 1,5 jaar mee en een huis ook maar een paar jaar! Die mensen lopen ook heel de dag op blote voeten en door de vochtigheid krijgen ze vroeg last van reuma, een hard leven dus! Daar nog riet gegeten (ja, je kan dat riet overal voor gebruiken!). Toen nog met zo´n rietboot naar een ander eilandje gevaren. Toen weer in onze luxe boot naar Isla Taquile, dat was helemaal niet zo boeiend en op de terug weg met de boot, kwamen we nog in een kleine storm. Boot ging van linkerkant naar rechterkant, steeds net niet om, medepassagiers druk aan het kotsen, erg comfortabel!

De volgende dag met een first class bus naar Cusco, het was een bus die op verschillende plekken nog stopte, waar we Inca dingen konden bezoeken. Een hele grote ruïne van een Inca kerk gezien en nog een mooie andere kerk. In Cusco een hostel in het centrum gevonden, een straat van het uitgaansleven, souveniers, cultuur etc. vandaan, ideaal! De dag er na zijn we cultureel de mega mooie en grote kathedraal van Cusco gaan bezoeken en nog een andere kerk aan Plaza de Armas. Daarna kwamen we Mark en Barrie weer tegen bij de lunch, afgesproken om ´s avonds te gaan eten. En toen was het tijd voor ontspanning! Een massage en een pedicure en dit voor € 7,50 :) ´s Avonds gezellig met z´n 6en Thais gaan eten en wat wezen drinken. De dag erna nog een klooster en Inca muren bekeken en lekker goedkoop gegeten! Hier heb je overal 5-gangen menus voor 1,5 tot 3 euro.

Toen was het tijd voor het hoogtepunt van Peru, de Inca Jungel trail naar Machu Picchu! De eerste dag werden we opgehaald met een busje en na 4 uur werden Mar en ik ergens gedropt en zei de chauff dat onze groep ons daar zo op kwam halen (wij zouden gaan mountainbiken en de rest van dat busje niet). Wij dachten na een uur wachten... hmm niet goed, na twee uur wisten we toch vrij zeker dat we vergeten waren. Na 2,5 uur had de politie voor ons een busje gestopt, we stonden namelijk bij een politie controle punt, en konden we met hun mee rijden richting onze overnachtingsplek Santa Maria. Na twee uur werden we in een dorpje afgezet waar we ons boekingskantoor konden bellen, en ja ze waren ons inderdaad al kwijt... toen adres gekregen en met de taxi er naar toe. Om 7 uur ´s avonds hadden we eindelijk onze groep gevonden. Amper een excuus of smoes van de gids hoe en wat... raar!
De volgende twee dagen waren super mooi! Wandelen door de jungelachtige omgeving, door de bergen, langs rivieren, over Inca trappen, papegaaien boven ons hoofd, heel mooi. Helaas minder leuke groep, alleen verwende Argentijnen die de vakantie door papa betaald kregen en overal over zeurden. De tweede avond zouden we met z´n alleen gaan stappen in het dorpje, maar de Argentijnen hadden slaande ruzie met de gids om een fles water...! Dus bleven alleen Mar en ik nog over.. wij dus maar met de mensen en gidsen van andere groepen gefeest! Was wel zwaar de volgende dag lopen in 30 a 35 graden, met 3 uur slaap en mojito´s en pisco sours (Peru drankje) achter de kiezen! Halverwege de derde dag kwamen we bij het spoor uit, waar de trein van Cusco naar Aguas Calientes, het dorpje bij Machu Picchu, over heen gaat. Lucky us, wij mochten ruim 2 uur over dit spoor gaan lopen naar Aguas Calientes! Na 15 minuten ben je al helemaal scheel en comfi loopt het ook niet echt. Af en toe nog even uitwijken voor een trein, wel grappig, want hier komen dus super veel toeristen samen en loopt iedereen doodmoe over het spoor naar de eindbestemming te sjokken!
In Aguas Calientes kwamen we natuurlijk Mark en Barrie weer tegen, tenminste een stuk gezelliger dan onze groep! Met z´n alleen voor de laatste keer gegeten en toen vroeg naar bed! De vierde dag namelijk om 4.00 uur op en om 4.45 uur mochten we berg op, over die verdomde Inca trappen (te grote treden, daar krijg je wel zo´n beenpijn van!) om na 1,5 uur eindelijk ´Yes, yes, yes we zijn er!´ te kunnen roepen. In de rij om Machu Picchu binnen te mogen en meteen als we binnen zijn, door rennen naar de rij voor de Waynu Picchu. Dit is een berg tegen over Machu Picchu, vanwaar je super mooi uitzicht over Machu Picchu hebt. Er mogen maar 400 ensen per dag die berg op en wij waren nummer 376 en 377, YES! Nou ja, yes... dat was dus nog een uur meer berg op over die verdomde Inca trappen omhoog. Boven kwamen we natuurlijk weer Mark en Barrie tegen! Helaas was het nog super bewolkt en kon je nog geen steen van de Machu Picchu zien... iedereen lag dus over de rotsen van Waynu Picchu (het is daar niet zo groot) heen te wachten tot de wolken weg zouden trekken. Na ongeveer een kwartier kwam dan eindelijk het euforische moment! Ohhhh riep iedereen, want langzaam begon de Machu Picchu te voorschijn te komen. TOP! Nog een tijdje van het uitzicht genoten en toen terug naar beneden, naar Machu Picchu. We waren na drie dagen lopen en al die Inca trappen echt doodop en moesten onszelf echt dwingen nog tussen de ruïnes van Machu Picchu rond te lopen, maar het was wel echt super mooi!
Uiteindelijk met de bus terug naar Aguas Calientes en ´s avonds met de trein en taxi terug naar Cusco. Dat het bedrijf de treinkaartjes was vergeten te betalen en we bijna niet met de trein mee konden, was ook nog een leuke bijkomstigheid!

Terug in Cusco, lekker gaan stappen, lekker salsa dansen! De volgende dag eerst lekker uitgeslapen! En toen naar het bedrijf van Inca Jungel trail om te gaan klagen, nou wat een service hier zeg... pff! Toen maar mummies gaan spotten in het Inca museum en een Mac Flurry gegeten! Die avond vroeg naar bed, want de volgende dag gingen we raften! Eerst een heel stuk met de bus en toen twee uur gaan raften, super gaaf! Het is regenseizoen dus de rivier is normaal klasse 1 en 2, maar nu 1 tot 3. Ik was nog twee keer bijna uit de boot gevallen en een van de reddingsmannen was zelfs helemaal uit de boot gevallen, mooie redder! Na het raften mochten we nog lekker opwarmen in de sauna en lekker geluncht. Die avond, was de laatste in Cusco, dus was het tijd om het typische gerecht van de regio te gaan eten: cavia! Gelukkig hadden we er ook nog Mexicaans eten bij, want er zit maar bar weinig vlees aan zo´n beestje! Er wel leuk mee kunnen spelen, hoofdje eraf enzo :) Daarna nog naar verschillende barren en clubs geweest.

Volgende dag met de bus, een lange rit van 15 uur naar Nazca, waar we midden in de nacht aan kwamen. Lekker naar bed en de volgende dag een vluchtje geregeld over de Nazca lijnen. 12 figuren die honderden/ duizenden jaren geleden zijn gemaakt en waar de betekenis nog steeds een mysterie van is. Waarschijnlijk moesten het goden voorstellen en deden ze rituelen dansen op de lijnen. Het vluchtje van een half uurtje was misselijkmakend, aangezien er steeds twee keer om elk figuur werd gevlogen en de lijnen waren niet helemaal wat we er van hadden verwacht.. Een dure tegenvaller dus!

´s Middags met de bus door naar Huacachina, een mini dorpje midden tussen super hoge zandduinen. Daar was het super warm, maar gelukkig zat er een zwembad bij ons hostel :) Dus konden we lekker een verfrissende duik nemen! ´s Avonds lekker geBBQt en gedronken in het hostel. De dag erop gingen we met de sandbuggy de zand duinen in om te gaan sandboarden. De rit in de sandbuggy was net een rit in de achtbaan! Hoge zandduinen op en dan steil naar beneden! De duinen om af te sandboarden waren ook super hoog, echt andere koek dan in Brazilië!

Toen weer de bus in om naar Lima te gaan, de hoofdstad aan het strand. Daar lekker drie keer naar de bioscoop, was maar twee euro namelijk! Naar het strand geweest, lees. We wilden ook nog samen met Belgische Liesbet gaan fietsen door het centrum, maar na een uur zoeken, bleek dat er toch echt geen fietsverhuur bedrijfjes meer waren.. Toen maar met de lokale bus er heen en lekker door de stad gelopen, gebouwen bekeken en nog met een stel zwervers zitten kletsen. Die werden daarna weg gestuurd door de politie, dat ze ons niet mochten lastig vallen, oeps. De laatste dag in Lima waren we nog wezen paragliden, langs het strand een tandemsprong van de berg af! Toen ik aan de beurt was, ging de wind net een beetje liggen... Normaal is het een kwartier, maar na een half uur in de lucht was er nog steeds niet genoeg wind om terug op de berg te landen, toen dus maar een noodlanding op het strand! Alles goed gekomen hoor! en toen met de luxe cama nachtbus naar Huaraz.

Daar zijn we nu, midden in de bergen vanwaar veel trekkingen in/ naar de Cordilleras hebt. Dat gaan we morgen doen. Vandaag een relax dagje, mega goedkoop wezen lunchen 65 cent voor een fruitshake, twee sandwiches en een thee! Nog even over de markt gewandeld, waar de hele geplukte kipjes overal hangen, vissen en de kinderen met waterpistolen rond lopen en iedereen nat spuiten.

Nou dat was de update weer, over 5 weken vliegen we al weer naar huis!

Time flies when you´re having fun!

• 31 Januari 2009 - 22:10

Je Zusje:

Jeetje, weer een heel verhaal.. Ik ben al zo moe, dus denk dat ik het verhaal beter morgen kan lezen, heb natuurlijk al wat via de telefoon gehoord!!

Nog even en je bent er weer.... Heb je er al een beetje zin in??

Blijf lekker genieten!!

Lief xxx je zusje

• 01 Februari 2009 - 06:27

Gxl:

Ik ben echt niet jaloers...

X

• 01 Februari 2009 - 09:02

Je Zusje:

WOW, WAT EEN VERHAAL!!! Ik ben echt zoooooo jaloers!!

Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!

Liefs xxx

• 01 Februari 2009 - 10:39

Loes ( Vd Aa;) ):

Sanne Sanne, Wat ben je toch een mooie reis aan het maken. Iedereen is vast jaloers op je! Vol verbazing kijk ik weer naar de mooie fotos en wat je allemaal weer mee maakt. Super voor je zeg! Lees dat je reisje er albijna weer op zit.. Jammer zeg. Nog super veel succes en plezier en geniet er nog van!
    Liefs Loeske!

• 01 Februari 2009 - 14:11

Mieke:

Hai Meisje!

Weer een heel verhaal.. Je hebt weer van alles meegemaakt en gezien.
    Ik stuur je even een mail!

Liefs Mieke

• 02 Februari 2009 - 10:37

Luuk W:

Heej sanne

Weer een heel mooi verhaal. ben wel jalours. Geniet er nog maar van en kom me daarna maar opzoeken in Plymouth.

Grtz Luuk

• 02 Februari 2009 - 15:34

Mama:

Prachtig,
    Wat een voorrecht om zulke reizen te maken.
    En wat een lef ik zou dit niet durven.
    Sanne , ik heb je net een mail gestuurd.
    Lees die maar snel,
    mama,X.

• 02 Februari 2009 - 21:16

Lian:

Mooi verhaal weer! Ik zit weer in CBB en ben eindelijk weer aan het werk! Zijn verder nog geen vrijwilligers dus komt er op neer dat ik ook veel met de kids rond sjouw en moet nu zelfs 2x in de week zwemmen! hehe geniet nog ff van jullie laatste weken he! kus Ennuh bedankt voor de centjes he!

• 04 Februari 2009 - 11:59

Je Zus:

Hoi Sis,

Ik ben net terug van vakantie en heb snel je foto's bekeken! Super mooi... en natuurlijk enorm jaloers!

Je verhaal lees ik later, aangezien ik aan het werk ben :)

Tot heel snel al weer!

Liefs Ing

• 04 Februari 2009 - 18:19

Susan:

Hola chicas, net even het verhaal gelezen! Wilde eigenlijk terug mn hangmat induiken, maar was te nieuwsgierig haha! Leuk om te lezen dat jullie precies hetzelfde hebben gedaan en dat we dus allemaal typische toeristen zijn ;)! Waar zijn jullie op het moment? Ik zit nog op de Galapagos :D Zeker een aanrader!!! Kost we, maar dan hedde ok wa hé! Hihi zit hier met n andere brabander, voel me dus helemaal thuis! Vlieg waarschijnlijk vrijdag terug naar Quito, hoop jullie daar te zien!! Toevallig ook zin in een culturele jungletour? Zou het super vinden om dat samen te doen?! XX

• 14 Februari 2009 - 08:29

Betty:

Hoi lieverd,

Echt, wat een mooie foto's weer!!! Ik heb je zojuist een hele lange mail gestuurd, echt sorry dat ik zo lang niets heb laten horen!!
    Hopelijk gaat alles goed met je, en wens ik je nog heel veel plezier deze laatste weken!!

Liefs en X Betty

• 19 Februari 2009 - 14:39

Oma Vermeltfoort:

hallo Sanne!!
    Ik ben bij Janne&Merle, we hebben net geWII't! Misschien iets voor jou als je terug komt kun ja afvallen als je gegroeit bent! hahah :)
    Sanne mijn haren zijn helemaal grijs, nou ben ik een mooi oud vrouwtje!
    Ik heb alle berichten van je gelezen, merle heeft het allemaal voor mij uitgeprint en ik heb het allemaal gelezen en bewaart. Je hebt mooie verhalen geschreven en ook hele mooie foto's gemaakt. Nou verwacht ik je onderant thuis!

Veel liefs,
    Oma
    &nog veel mooie dagen!!
    HOUDOE!

• 19 Februari 2009 - 14:39

Oma Vermeltfoort:

hallo Sanne!!
    Sanne mijn haren zijn helemaal grijs, nou ben ik een mooi oud vrouwtje!

Veel liefs,
    Oma