Copacabana, caparinha´s, carnaval: Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Copacabana, caparinha´s, carnaval: Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Copacabana, caparinha´s, carnaval: Rio de Janeiro!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Maart 2009 | Brazilië, Brasilia

When my baby, when my baby smiles at me, I go to Rio... de Janeiro!

Dinsdag 24 februari vlogen we weg uit Quito, we hadden nog een mooi uitzicht op de stad en vlogen over de Cotopaxi vulkaan met haar sneewtop, super mooi! En na een overstap in Lima en nog een paar uurtjes meer in het vliegtuig, stonden we woensdagochtend 25 februari in Rio de Janeiro! Time for some serious business: Carnaval en bruin worden!

Eerst met de bus en toen nog een stuk lopen, het was nog geen 8 uur ´s ochtends en al 30 graden, dat was even zweten met de backpack op de rug! In Rio was ht elke dag 35 a 40 graden! Toen vonden we ons ´hostel´ in de wijk Botafogo. Het was, zoals de eigenaren zelf ook zeiden, meer een appartement (1 dorm en 2 prive kamers), maar het was super ideaal gelegen, met de bus en metro waren we overal in no time. Tassen gedropt, bikini aan en naar het welbekende strand; Copacabana! Super druk natuurlijk.Copacabana is all about zien en gezien worden. Dik, dun, klein, groot, (nep)blond, grijs, het maakt allemaal niet uit. En het loopt allemaal in een bikini/ zwembroekje rond die maar net de edele delen bedekt! Je kijkt er je ogen echt uit! Daarna nog langs Copacabana naar Ipanema beach gelopen, waar het nog drukker leek. De zee was behoorlijk sterk, er was ook een rode vlag, en we zagen nog dat iemand met een helikopter uit het water moest worden gered!
Officieel is het carnaval tot 24 februari, maar lucky us, ze gingen gewoon tot 1 maart! ´s Middags gingen we naar de stad, daar zou iets voor carnaval bezig zijn, wij feestelijke carnaval haarbanden gekocht en Sambodromo in, dat is een area in de stad waar een heleboel tribunes zijn en waar alle carnaval parades etc. zijn. Die dag was het de prijsuitreiking van een parade die al was geweest, nou daar was dus helemaal niets aan haha, wij wilden een parade zien!

De volgende ochtend naar het minder mooie strand van Botafogo, voordeel, heel het strand voor onszelf! ´s Middags met de bus naar het centrum en daar een beetje rondgelopen en nog naar de film geweest. Toen we uit de bios kwamen, hoorden we allemaal carnavalsmuziek. Wij daar naar toe gelopen, bleek er een blockparty bezig te zijn. Neem een grote truck met een brass band er boven op die samba muziek speelt, hier komen vervolgens honderden of duizenden of tienduizenden mensen op af (afhankelijk van waar en wanneer de party is) en ga met z´n allen in de straat dansen. Mensen die biertjes (30 a 60 cent) en caparinha´s (2 euro) verkopen, lopen er voldoende rond, dus dikke block party!

De dag erna uiteraard eerst weer een paar uurtjes naar het strand en toen gingen we naar de hoge top van Corcovado waar het bekende beeld van Cristo Redentor staat. Met een treintje de 710 meter naar boven, waar we vervolgens een heel mooi uitzicht hadden over Rio en haar prachtige stranden en natuurlijk stond Christus boven. Daarna even wat eten en een powernap, want we gingen weer naar Lapa toe, de barstraat. Het was nu vrijdag en er was een mega grote blockparty bezig, straten en pleinen er voor afgezet, echt duizenden en duizenden mensen bij elkaar! Super gezellig staan dansen en ons verbaasd over de Braziliaanse mannen. Hier is het normaal om namelijk na 1 of 2 vragen (hoe heet je, waar kom je vandaan) te vragen of je met ze wil kussen...! Uhm, nee dank je.

Zaterdag was echt een topdag! ´s Ochtendsvroeg gingen we namelijk een Favela toer doen. De Favelas zijn de sloppenwijken van Brazilië, er zijn 311 favelas in de regio van Rio, waar zo´n 9 miljoen mensen in wonen. Wij gingen naar de grootste Favela van Rio, waar 400.000 mensen wonen. De meeste mensen die in de Favelas wonen, komen vanuit het Noorden van Brazilië. Daar werken ze namelijk 12 uur per dag voor een hongeloontje van € 2,50. Ze komen in de Favela wonen, omdat dat goedkoop is en zoeken dan een baantje in de city (ober, schoenpoetser, verkoper op het strand etc.), om met dit geld hun families te ondersteunen. Eerst gingen we met een motortaxi helemaal omhoog (de favela ligt namelijk op een heuvel), vanwaar we een mooi uitzicht over Rio hadden. Boven wonen is goedkoper dan beneden, want je moet dan verder omhoog lopen. Ook is het goedkoper om in een bovenverdieping te wonen dan beneden. Vaak wordt er door de eigenaar van een huis (een) extra verdieping(en) op zijn huis gebouwd, die hij dan kan verhuren, om zo geld te verdienen. Als iemand redelijk wat geld heeft verdiend, begint die vaak zijn eigen winkel in de Favela, er zijn maar weinig mensen die weg gaan uit de Favela. We gingen van boven naar beneden lopen en kwamen zo door smalle straatjes, waar kinderen aan het spelen waren, op de achtergrond zag je een riviertje die net een vuilnisbelt leek! Mensen in de Favela krijgen gratis water en stoom tappen ze af van stroomdraden die door de Favelas lopen. Je ziet dus ook honderden kabels aan die palen hangen! Hoe verder we naar beneden liepen, des te meer mafia er zit, we zagen dus ook een man met een geweer tot zijn heup, een revolver en een granaat... Het was net of je door een filmset liep, het was echt super interessant, en ik vond de armoede ook mee vallen met wat ik had verwacht. De mensen wonen wel echt in super kleine verdiepingen/ appartementen en er zijn veel te weinig voorzieningen (scholen, ziekenhuizen etc.), maar de mensen zien er wel gelukkig uit. Het geld wat we voor die toer hebben betaald, wordt ook gebruikt om scholen in de Favelas te bouwen, dus dat is gelukkig een goed iets.
´s Middags gingen we natuurlijk weer even naar het strand en ´s avonds was het eindelijk tijd voor de carnavalsparade! Het was de afsluitingsparade voor carnaval en hier mogen alleen de winnaars in mee lopen, de beste Samba scholen. Bij Sambodromo aangekomen, bleek het dat we kaartjes hadden moeten hebben, die verkochten ze daar niet. Dus maar op de zwarte markt gekocht, was ook nog een stuk goedkoper! Twee vrouwen hadden ook bij die meneer hun kaartjes gekocht, en die hebben heel de avond voor ons gezorgd :) Er zaten echt tienduizenden mensen in Sambodromo en er liepen duizenden mensen in de parade mee, ik heb nog nooit zoiets gezien! Super grote wagens, super mooi, honderden dansenden en muzikanten achter en voor elke wagen; helemaal wow! Echt Rio de Janeiro carnaval! Na deze super parade van zo´n 2 uur, gingen we nog even naar Lapa.

Zondagochtend weer naar Copacabana en lekker caparinha´s drinken. ´s Middags gingen we naar het grote voetbalstadion Maracana, waar onze wijk Botafogo de kampioenswedstrijd moest spelen. Wij natuurlijk mooie shirtjes van ´ons´ team op de kop getikt en met tienduizenden andere Botafogo fans het stadion in. Een drukte van jewelste en een super goede sfeer (op een klein incident precies achter onze stoelen na) en de eerste helft stonden we al met 1-0 voor. Dit was natuurlijk alleen nog maar beter voor de sfeer, Botafogo ging los, vlaggen, de wave, dansen, zingen, springen, noem het maar op. Uiteindelijk hadden we met 3-0 gewonnen en dit betekende een nog groter feest in onze wijk, waar al een blockparty bezig was! Daarna nog naar een kroeg in Ipanema geweest, erg gezellig en er achter gekomen waarom de Braziliaanse jongens meteen vragen of ze met je mogen kussen. Als je nee zegt, dan kunnen ze namelijk meteen naar het volgende meisje gaan, net zo lang tot ze ´beet´ hebben...

Maandag voor de laatste keer naar Copacabana, lekker melk uit een kokosnoot gedronken. En ´s avonds weer naar de film. Toen was het afgelopen met de Rio pret en dinsdag gingen we met de bus door naar Mangaratiba, een klein dorpje aan de kust voor het eiland Ilha Grande. De kust van Rio naar Sao Paulo is de Costa Verde (groene kust) we hadden dan ook een super mooie busrit langs de kust, met super groene heuvels, palmbomen etc. ´s Avonds nog wat gedronken met twee Australiers die bij ons in de bus zaten en vroeg naar bed, want woensdag moesten we vroeg op staan om de ferry naar Ilha Grande te nemen. Om 7.15 uur stonden we klaar en om 8.00 uur ging de ferry en ruim 1,5 uur later stonden we op Ilha Grande. Even over het strand gelopen en toen besloten dat we met een boottocht mee wilden gaan, dat kon nog net. Boot op, kleren uit en lekker zonnen in de bikini op het bovendek. Onze boottocht ging langs de blauwe lagoon, super mooi turqoise water en we konden daar ook snorkelen, wow echt mega veel vissen omringenden ons! Daarna nog een tijdje in het water gedobberd en wat gekke Amerikanen ontmoet. Toen verder naar een mooi strandje, waar ook een beroemd kerkje van het eiland staat. Daarna lunchen op het strand en nog een laatste snorkel stop. Om 16.30 uur waren we weer terug na een super mooie boottocht om een bountyeiland en om 17.30 uur hadden we de ferry terug.

We wilden door gaan naar Paraty, dus 3 bussen en 4 uur later, stonden we rond twaalf uur ´s avonds voor het hostel in Paraty, waar we doodmoe het bed in ploften, ja jullie lezen het goed, reizen is zwaar hoor ;) Donderdag eerst lekker ontbijtje bij het hostel en toen met de bus naar Trinidade, een super mooi strand vlakbij Paraty. Echt zo´n helder blauwe zee, wit strand, mooie Costa Verde omgeving, helemaal perfect. Jullie zien wel dat we onze laatste reisdagen echt als vakantie pakken, lekker niet veel doen en lekker veel naar het strand! Vandaag zijn we ook weer lekker naar het strand geweest, de laatste zon-uurtjes die we nog konden mee pakken. Zometeen gaan we met de bus naar Sao Paulo terug, waar we ´s avonds laat aankomen. Waarschijnlijk nog voor de laatste keer stappen in Zuid Amerika en dan morgen het vliegtuig in, terug naar huis! We hebben echt een super tijd gehad hier, maar het is natuurlijk ook weer super leuk om iedereen thuis te zien. Thuis, waar het behoorlijk koud zal zijn in vergelijking met de 35 a 40 graden hier, maar waar wel mijn lieve familie en vrienden zijn! We hebben echt een super gaaf half jaar gehad, maar nu is het weer tijd om thuis bij te komen van deze zware reis ;)

Lieve mensen, super bedankt voor het lezen van mijn verhalen (alweer!) en tot snel! :)

• 06 Maart 2009 - 12:18

Sven:

Yes ik ben ook een keer de 1e.
    Ziet er allemaal weer fantastisch uit.
    Heeel relaxend.

Fijn dat je toch carnaval hebt kunnen vieren..

houdoe,

x Sven

p.s. het bier staat koud in Eindhoven..

• 06 Maart 2009 - 12:24

Je Zusje:

Heej San.

Ik heb je verhaal nog niet gelezen, ben niet helemaal lekker en dan lezen op de computer zal het er niet beter op maken;)

Maar de foto's zijn echt gaaf!!!

Ik zie je over een paar dagen!!

Liefs xx je zusje

Groetjes van mama

• 06 Maart 2009 - 13:29

Susan:

Arghhh ik ben blij dat jullie terugkomen dan word ik niet meer zo jaloers bij dit supergave verhaal weer :(! Haha
    Fijne reis!!
    X

• 06 Maart 2009 - 13:46

Je Zus:

Vlug even de foto's op mijn werk bekeken :)

Ik neem de chips mee voor jullie :) Mobieltje kan ik bij Lot ophalen neem ik aan!

Tot zondag!

Kus

• 06 Maart 2009 - 13:59

Mieke:

Hai Meisje..

Wowie, dat klinkt wel erg lekker allemaal. Goeie afsluiting van de reis lijkt me zo. En die optocht, echt schitterend lijkt me. Heel wat anders dan in Nederland.. De foto's spreken ook boekdelen. Nou maak er een fijne laatste dag van en tot heel snel!

Goeie reis! En zorg dat je weer heelhuids op Nederlandse bodem komt!

Liefs Mieke

• 06 Maart 2009 - 16:35

Mama:

Hallo Sanne,
    Ik heb je winterjas al in de auto klaar liggen.
    Je verhaal van nu past meer bij mij dan die ondernemende reisverhalen.Lekker aan het strand met een boek.Niets doen heerlijk uitrusten!!!Zalig.
    Inge en ik rijden met Arie zijn auto naar Brussel.
    Ik ga je nu nog kort mailen,liefs jouw trotse mama,X.

• 06 Maart 2009 - 18:11

Betty:

Hey lieverd,

TOT OVER 2 DAAGJES!!!! :) Jippie!!! :)
    Geniet nog van je laatste dagje strand. (ziet er erg mooi uit op de foto's!!)

Goede reis terug!

Liefs en kus mij

• 06 Maart 2009 - 19:30

Tante Ans:

Weer mooie foto's en verhalen.
    Jammer voor jullie dat er een eind aan komt.
    Maar weer van harte welkom hier in Nederland.

• 07 Maart 2009 - 16:08

Lian:

Verdorie wat een verhaal en vooral wat een foto´s! Een voordeel is dat ik jullie pas zie als ik (hopelijk) bruiner ben! Ik ga maandag op reis, eerst naar Uyuni en verder...nog geen idee! Maarre geniet van de mensen thuis en we houden contact, zodat we in Nl een x een drankje kunnen doen! kus

• 10 Maart 2009 - 06:39

Tia Maria, Tio Carli:

Hoi Sanne,
    Een mooie afsluiting van je trip door Zuid-Amerika.
    Volgens mij moet je thuis eerst gaan uitrusten!! Wat hebben jullie veel gedaan in een korte tijd. Ik wil ook wel graag die verhalen live horen, dus tot ziens en welkom terug in Nederland.
    Groetjes Carli en Maria

• 16 Maart 2009 - 14:36

Luuk W:

En hoe bevalt het nu weer in Nederland, met de gedachte dat je morgen alweer op vakantie gaat. Tot van de week
    Kus Luuk