Exciting Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Exciting Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Exciting Ecuador

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Februari 2009 | Ecuador, Quito

Exciting Ecuador zoals de titel al zegt, meestal in de goede zin van het woord spannend, maar heel af en toe ook in de slechte zin van het woord... lees, geniet en huiver!

Vandaag is alweer onze laatste dag in Ecuador, want over een paar uurtjes vliegen we naar Rio de Janeiro, om in Brazilië onze laatste Zuid-Amerika uurtjes door te brengen. Maak jullie borst maar nat, het is al even geleden, dus het zal wel een lekker lang verhaal worden!

Maar eerst nog even terug naar Peru.... Huaraz is waar we gebleven waren. We zijn hier met z´n tweeën en een gids de Cordilleras in gegaan. Eerst een stuk met de bus en toen een fikse wandeling, erg steil naar beneden! Het had natuurlijk ook nog net geregend dus super glad, gelukkig waren er hoge graspollen waar we ons aan vast konden houden, anders waren we 10 x zo vaak onderuit gegaan! Ook nog onze gids kwijt geraakt... die had een kater van de bruiloft van z´n zus die dag ervoor en rende door de bergen heen. Terwijl wij net vanuit Lima (zeeniveau) kwamen en even op adem moesten komen bij 4000 tot 4680 meter boven zeeniveau. Na een tijdje roepen en de verkeerde kant inlopen, kwamen we hem gelukkig weer tegen. Maar uiteindelijk kwamen we dan bij de Laguna 69, ofwe de mega blauwe lagoon uit WOW, dat maakte echt alles goed, zwembad helder, super mooi! Daar lekker geluncht en toen de terugweg die gelukkig alleen maar berg af was :)

Toen was het weer tijd om te relaxen en gingen we door naar Huanchaco, een rustig plaatsje aan het strand! Daar hebben we lekker drie dagen aan het strand liggen bakken, boekjes lezen, lekker eten incl. een chocolade fondue met mega veel fruit, jummie! Maar natuurlijk ook nog wel iets van de cultuur meegepikt, we zijn namelijk de pyramide ruïnes van Huaca de la Luna en del Sol deze zijn 600 na Christus gebouwd, maar nog best veel schilderingen zijn in tact, erg mooi om te zien.

Daarna was het dan toch echt tijd om Peru te verlaten, eerst met de bus naar Piura, toen de grens over met Ecuador (waar Marly bijna niet mee mocht, omdat die een papiertje was kwijt geraakt wat je bij de douane krijgt en weer moet afgeven..) en op naar Loja. Daar even gaan eten en, ja hoor, nog een nachtje de bus in en door naar Guayaquil. Dit is de grootste stad van Ecuador en hier hebben we een dagje door gebracht; kerken, plazas, winkeltjes, fruitshakes en salades, een mooie wandeling langs de waterpromenade en parkjes bezocht. Een van die parkjes was super gaaf, daar zaten echt honderd leguanen, eekhoorns en schilpadden. Toen we deze mooie beestjes aan het bekijken waren, werden we van boven uit een boom nog lekker ondergepist door een leguaan... ieuw!

Na al dit gereis waren we natuurlijk wel weer toe aan wat rust :) Dus gingen we weer lekker een strandplaatsje opzoeken: Puerto Lopez! Eigen kamer met badkamer en tv en... recht aan het strand met zee-uitzicht, IDEAAL dus! De volgende ochtend was ik vroeg wakker en zag ik een drukte van jewelste op het strand, ik er dus naar toe. De vissers kwamen terug met hun vangst en alle kooplieden hadden zich om de bootjes verzameld om de verse vis in te kopen. Super grote roggen, allerlei vissen, haaien etc. super leuk om te zien! En dan al die mooie gekleurde vissersbootjes.... Hier zijn we ook een boottochtje gaan doen, in het gebied dat ook wel de mini galapagos wordt genoemd (en een stuk goedkoper is). Eerst lekker een stukje varen, toen gingen we vissen. Ik had zo´n grote vis aan mijn haakje, dat ik hem gewoon niet binnen kreeg (je vist hier namelijk niet met een hengel, maar met een stuk visdraad en dat doet best zeer aan je vingers), Marly had 3 vissen binnen gehaald, gelukkig, want dit was ook onze maaltijd :) Toen een stuk verder met de boot en gaan snorkelen, niet zo mooi als Aruba natuurlijk, maar erg leuk om weer eens achter de visjes aan te zitten! Toen lekker fruit eten op de boot en daarna was het eindelijk tijd voor het spotten van de blauw voet Jan van Gent vogel/ eendachtig ding, jep, met blauwe voeten dus. Daarna nog dolfijnen gaan spotten, ze kwamen best dicht bij de boot, super mooi dus! Daarna moesten we natuurlijk uit rusten van deze zware tocht aan het strand en ´s avonds hebben we de zelf gevangen visjes gegeten.
De dag erna een middagje naar het strand in Montañita een uurtje van Puerto Lopez af, wow het was wel zooo warm!

Die nacht met de bus naar Quito, waar we Susan weer gingen meeten (uit Schijndel, die we in Argentinië en Bolivia ook hadden gezien) en met haar zijn we toen vier dagen de jungel in gegaan. Samen met Christiana (Duits/Engels) en Tim (Canada) vertrokken we met gids Paul eerst naar Papallacta waar we konden weken in de thermale baden, lekker warm water en afkoelen kon ook, in de ijskoude rivier naast de thermale baden. Het lag ook midden in de bergen, dus super mooi uitzicht! Daarna verder naar Tena, waar we onze lokale Ecuadoriaanse gids mee kregen en een kleine wandeling in het donker de jungel naar onze verblijfplaats gingen maken. Allemaal gehuld in poncho en laarzen, door de riviertjes, struikelen over boomstammen, kwamen we aan bij de familie bij wie we gingen slapen. Een hoop kinderen waren ons aan het opwachten en na even snel omkleden, met de kids de rivier in! Daarna gingen de kinderen ons een traditionele dans laten zien en mochten we op het laatst natuurlijk zelf ook meedansen en daarna kregen we nog uitleg over de Shaman. Onze gids was namelijk een Shaman en die kan boze geesten weg halen en van alles met producten uit de jungel genezen. Hij heeft ons toen allemaal met rook en bladeren vrij gemaakt van boze geesten tijdens onze jungeltocht!
De tweede dag hebben we een mooie wandeling door de jungel gemaakt, onderweg werden we nog met natuurlijke verf als echte jungel apen beschilderd, ik was de reina (koningin) en we leerden nog om van bladeren een soort indianenkrans te vouwen. Dit te samen met de poncho en laarzen stond helemaal niet raar hoor... ;) Op het einde mochten we nog liaan slingeren en toen kwamen we bij onze tweede slaapplek... een grot! Eerst gingen we nog wassen onder de waterval, eten, jungel verhalen luisteren en kaarten. Maar toen was het tijd om onze hangmat in te duiken en een nachtje in een grot te slapen!
De derde dag weer een mooie wandeling door de jungel, we waren nog even wezen vissen (niets gevangen) en hadden nog een drankje van een plant op, wat halucineerend zou werken (een soort natuurlijke drugs). Maar niemand merkte er iets van.. uiteindelijk kwamen we terug bij ons eerste verblijf. Hier gingen we leren traditionele sierraden te maken, met dingen uit de natuur, ook hadden de mensen van die familie allemaal dingen voor ons gemaakt, super lief! Daarna gingen we ook nog chocolade maken van de chocolade vruchten die we al eerder in de jungel hadden gezien! We hadden elke dag ook een soort aardappels, yuka en andere groenten uit de jungel, die we op onze bordjes te eten kregen.
De laatste dag een wandeling de jungel uit terug naar Tena, waar Susan, Marly en ik met een bootje mee gingen naar het Animal Rescue Center. Hier worden gewonden dieren en dieren uit de jungel die als huisdier gehouden zijn heen gebracht, om te proberen ze terug in de jungel te kunnen plaatsten. Hier hebben we een anaconda, tucans, papegaaien, capabari´s, apen, een katachtig dier waarvan ik de naam niet meer weet en een hoop andere dieren gezien.

Die avond kwamen we terug in Quito en konden we lekker douchen! Daarna wat gaan eten in de stad, en was het alweer half twee ´s nachts en dus tijd om de dansvloer op te gaan. Lekker uitgeslapen en toen was het tijd om Quito te gaan verkennen. Eerst naar het mooiste gebouw van Quito de Basilica del Voto Nacional, een super mooie kathedraal, die je ook nog eens tot in het puntje kan beklimmen, wat mooie uitzichten over Quito geeft! Verder nog wat pleinen en andere kerken bekeken.

Zaterdag was het shopping time! Elke zaterdag is er in Otavalo, een stadje 2 uur boven Quito vandaan, een grote markt, ook wel de mooiste handwerk markt van Zuid Amerika genoemd. Daar moesten we dus nog even de laatste souveniers in slaan. Allemaal mooie kleuren, mooie mensen in traditionele kleding en mooie spulletjes!

Terug in Quito zijn we nog naar El Panecillo gegaan, een hoge berg waar La Virgen op staat en over Quito uit kijkt. Van daar uit zie je pas hoe groot de stad is en heb je uitzicht over de stad, bergen en vulkanen (Ecuador zit namelijk vol met vulkanen, dikke kans dat je er een spot als je jezelf op een berg bevind). Van daar uit zijn we naar de TeleferiQo gegaan, een kabelkar die je bijna bovenaan vulkaan Pinchincha brengt. Helaas was het super mistig en zag je boven dus helemaal niets... Beneden aan de vulkaan daar in tegen, hebben ze een pretpark gebouwd, waar o.a. de Thunder was, een erg leuke attractie waarin je over de kop wordt geslingerd (ja ja, het kind in ons kwam naar boven!). ´s Avonds kwam Susan weer terug in Quito, die zou de volgende dag naar huis gaan. Dus lekker gaan eten, naar de film (Benjamin Button met Brad Pitt, yummie!) en op stap. De volgende dag uitslapen en nog lekker gaan brunchen en toen moesten we toch echt afscheid nemen van Suus :(

Meteen door gegaan naar Latacunga, een stadje 2 uur onder Quito, daar een beetje door de stad gewandeld en lekker filmpjes gaan kijken in bed. De volgende dag konden we aan de Quilotoa loop beginnen, een rondje door verschillende kleine dorpjes, waar je het onaangetaste Ecuador ziet. Het begin van die loop was vanuit Latacunga. We zijn toen met de bus door verschillende kleine dorpjes gekomen, super mooie bergen en valleien, traditionele kleding, agricultuur etc. Bij Laguna Quilotoa zijn we er uit gegaan, dit is een hele mooie vulkaan krater lagoon, waar de paarden op en af hobbelen om mensen naar benden te brengen. Toen weer de bus in voor de laatste 14 km van die dag, op naar Chugchilan. Hier deden we maar liefst 2 uur over, aangezien de weg echt helemaal vol gaten zat en vol modder en we een keer zo ver glibberden dat we bijna horizontaal op de weg stonden en dus bijna het ravijn in gingen! Daar lekker een nachtje geslapen, het dorpje bestond uit een kerk, een school en zo´n tien huizen, niet veel te beleven dus. De volgende dag zouden we met de melktruck mee gaan naar het volgende dorpje, Sigchos, maar die zat vol en gingen we dus met een normale truck. In Sigchos een paar uur rondgelopen en toen de bus weer gepakt, om door andere kleine dorpjes weer terug in Latacunga te komen, uiteraard was er nog een landslide. Een stuk berg was naar beneden gekomen en versperde de weg! Dit gebeurd regelmatig in het regenseizoen. Uiteindelijk bus gewisseld met de mensen aan de andere kant van de landslide, en konden we weer verder :)

Daar hebben we meteen de bus gepakt, om verder te gaan naar Baños. Die avond nog met een vulkaan spot tour meegegaan, we gingen een berg op, van waar je heel mooi uitzicht over de stad hebt. De vulkaan konden we helaas amper zien, omdat het zo donker was. De dag erop hebben we mountainbikes gehuurd om de ruta de cascadas te fietsen. We hebben ongeveer 40 a 45 km door de bergen gefietst en zijn langs super veel watervallen gekomen. We kwamen ook nog langs een brug... en daar zijn we toen van af gebungeejumpt! Het duurde wel 5 minuten voor ik er van af durfde te springen toen ik boven op die brug stond, toch best hoog 30 meter, maar het was echt super vet! Ook nog met een kabelbaantje over de rivier heen, zodat je bij de waterval aan de andere kant uit kwam. Het laatste stuk was door het begin van de Amason Basin, super mooie jungelachtige omgeving! En toen met de bus terug naar Baños. De volgende dag lekker een relax dagje, beetje shoppen en terug naar Quito.

Toen was het tijd voor Carnaval, iedereen zei dat het aan het strand bij Atacames te doen was, dus op naar het busstation om naar Atacames te gaan. Om 7.30 uur stonden we op het busstation. Het zat een beetje tegen, bussen vol, landslides, dus waren we pas om 17.00 uur in Esmeraldas. Vanuit daar was het nog een uur naar Atacames, maar er was net een optocht bezig, dus gingen we die kijken. Het was een Afro Amerikaanse optocht, met mensen uit verschillende Zuid Amerikaanse landen, erg mooi. Sowieso was het daar heel Afro Amerikaans, vele donkerdere mensen dan in de rest van Ecuador. Toen de bus naar Atacames gepakt, waar we om 20.00 uur arriveerden. Daar bleek niets speciaals voor carnaval te zijn (afkanpper), maar we zijn er toch maar gebleven om dan maar gewoon op stap te gaan, aangezien we er zo lang over hadden gedaan om daar te komen. Onder carnaval verstaan ze hier wel een soort schuim dat naar kaugomballen stinkt spuitten, dus daar werden we wel helemaal mee onder gespoten en er werd met water en bier gegooit.. heel fijn. Naar een paar strandbarretjes geweest, een club, daar nog gezellig gedanst en gekletst tot het afgelopen was. Toen we met de bus terug naar Esmeraldas wilden, werden we ineens door vijf jongens aan gevallen die onze tassen wilden stelen en aan ons zaten en schopten etc. Geschreeuwd en gevochten voor onze tassen, maar verloren. Gelukkig hadden ze de goede tas niet meegenomen en hadden we alle waardevolle spullen nog. We waren natuurlijk wel super geschrokken.

Terug in Quito (11 uur later) lekker gaan douchen, chocolade en chips eten en een filmpje kijken. Geen zin om op stap te gaan en mijn been deed redelijk zeer, aangezien ze me er drie keer tegen aan hadden geschopt. Maandag was het tijd om te kijken of we toch nog een leuke carnavalsdag konden hebben. En gingen we naar Ambato, waar ze altijd een fruit en bloemen festival hebben met carnaval. Wij kwamen daar om 10.30 uur aan, want het zou ´s ochtends zijn was ons verteld, bleek de optocht pas om 19.00 uur te zijn! Dus nog even een paar uur naar Baños geweest en toen terug naar Ambato. Het was een drukte van jewelste, het leek wel of heel Ecuador was uitgetrokken. Om 17.30 uur zaten we dan ook al op ons gehuurde krukje aan de weg, want iedereen was al een plekje aan het bemachtigen en we wilden natuurlijk wel iets zien! Het zitten was al een heel spektakel, het was zo druk en iedereen maar duwen en er liepen super veel mensen snoep en eten en drinken te verkopen op straat. Toen begon het eindelijk, echt een super mooie optocht! Alle karren waren versierd met dingen gemaakt van bloemen, fruit of brood. En mooie kostuums, dansers, mensen op hoge stelten etc. Je kon echt je ogen uit kijken, 1.5 uur lang een super mooie optocht. Dit maakte gelukkig een hoop goed! En het was ook super gezellig met de mensen om ons heen.

Om 18.20 uur vanavond hebben we onze vlucht naar Rio de Janeiro en hopen we daar nog een dagje carnaval mee te pikken! Nog maar 12 dagen en dan zijn we weer in Nederland! Time flies!

• 24 Februari 2009 - 16:36

Je Zusje:

Jeetje wat een verhaal weer!!! Daar moet ik dadelijk weer even voor gaan zitten:)

Blijf genieten die laatste anderhalve week!!!

Liefs xx je zusje

• 24 Februari 2009 - 17:07

Peet:

Meid meid, wat maak je toch veel mee, je kan je leven lang blijven vertellen over je reizen :-)
    Maar nogmaals: jullie hebben het er echt goed afgebracht met die 'vijf jongens'. Maar goed dat je hard kan gillen haha.
    Kijk goed uit met oversteken en andere dingen en geniet nog lekker die laatste dagen. Groeten van Mari en Peet

• 24 Februari 2009 - 17:08

• 24 Februari 2009 - 17:08

Peet:

Kan je er eentje weghalen? Was te haastig, sorry!

• 24 Februari 2009 - 19:06

Arie:

Sanne ik ben getroffen over jouw verteltrant. je kunt straks mogelijk al je mooie reisverhalen samenvatten in een reisbundel die je uitgeeft in boekvorm. Misschien nog extra verdiensten om je spaarpotje wat te spekken. Wel weer een kritisch moment wat de thuisbasis de nodige zorgen brengt en gelukkig is het weer goed afgelopen. Sanne alvast een veilig vertier in die twee grote wereldsteden gewenst. Groetjes,

• 25 Februari 2009 - 06:54

Luuk:

Have phun de laatste paar daagjes:)

• 25 Februari 2009 - 12:48

Susan:

Net terug en nu alweer jaloers!!! Ik had bepaalde dingen nog graag met jullie willen doen, andere ook echt niet! Alhoewel als ik erbij was geweest hadden we ze misschien wel aangekunt.. ;) Carnaval klinkt redelijk hetzelfde als hier; druk en veel bier over je heen! Haha.. Ga nu vlug Marlys verhaal lezen om nog even na te genieten hier! Tot snel!!

• 25 Februari 2009 - 16:12

Lian:

Klinkt weer goed allemaal, met uitzondering van de laatste alinea natuurlijk! Carnaval in Bolivia was supervet ook! En ook hier idd veel schuim en water! Dit weekend waarschijnlijk nog torotoro en dan is het voor mij in CBB ook aftellen geblazen! Gek! Geniet nog ff van jullie laatste dagen en groetjes aan Marly!

• 26 Februari 2009 - 08:40

Mieke:

He Meisje,

Sorry voor mijn late reactie, was een paar daagjes weg! Gedver, wat een smeerlappen!! Gelukkig kan jij heel hard gillen en hadden ze alleen wat minder belangrijke spullen meegenomen. Anders had je weer alles aan kunnen vragen en bij elkaar moeten verzamelen. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. En je verhaal klinkt verder alleen maar goed.. Bij ons op school gaan ze een project doen over op reis in Zuid-Amerika, zal even zeggen dat ze jou uit kunnen nodigen!

Ik mail je nog!

Liefs xx Mieke

• 26 Februari 2009 - 15:57

Mama:

Ik heb je na je telefoontje meteen een mail gestuurd met vele vragen over de overval zoals je je telefoon gesprek begon
    Ik geloof dat je nu wel alles hebt meegemaakt alleen nog geen kitnaping
    Meisje meisje meisje,wat in dat bolletje zit zit niet in je kont zou Oma Bongers zeggen.
    Jeroen en Sally hebben een dochter MINTHE.
    Een aparte naam ik heb die nog nooit gehoord.
    Groetjes van je trotse mama,X..

• 28 Februari 2009 - 16:48

Sven:

Sanne,

Wauw zeg.
    Het verhaaltje was me iets te lang. Maar de foto's vertellen genoeg. Geweldig!!
    Ben heel benieuwd over je stories, zodat je me wat tips kan gaan geven voor me..

xx Sven

• 03 Maart 2009 - 06:06

Je Zus:

Hoi Sis,

Prachtige foto's.... Je verhalen zal ik zondag in de auto kunnen bewonderen... want ik kom je mee ophalen :)

(K)

• 05 Maart 2009 - 11:56

Nancy:

He, mupke, weer geluk gehad. Zie je van de week.
    Goeie terugreis xxxx