Let the sun shine! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Let the sun shine! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Let the sun shine!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 Februari 2008 | Vietnam, Hanoi

'Happy memories in the trip will last forever. When being home again..' Monnik Dalat

Het is weer zo ver... ik ben weer verliefd geworden! Deze keer niet op een stad, maar op een heel land: Vietnam! Ik denk dat het ware liefde is, want is liefde niet iets wat niet perse perfect hoeft te zijn? Ik vind de mensen geweldig, zoveel mensen spreken hier engels waardoor je zoveel meer leert over het echte leven! Ze zijn ook heel vriendelijk en lachen, zwaaien en roepen hallo naar je. De natuur is prachtig; van de rijst terrassen, de zee, de rivieren, de bergen, groente en fruit velden tot de koffieplantages! De manier van leven, hoe simpel alles nog is, voor ons is het moderne leven met machines die veel werk voor ons doen niet meer dan normaal... hier werkt dat allemaal wel wat anders! Dan het eten.. geweldig! En zo kan ik nog wel even door gaan haha, gisteren zijn we Vietnam uit gegaan, maar Vietnam blijft voor altijd in mijn hart!

8 Februari gingen we Hue uit en richting Hoi An, door Tet nog steeds overvolle hotels en dus een hele tijd naar een hotel moeten zoeken. Die avond lekker gaan uiteten en nog wat in een barretje gaan drinken. Met wat anderen toen naar een 'club' gegaan, het enige wat laat open was. Daar kwamen we toevallig twee Australische broertjes tegen die we in Hue hadden ontmoet en met hun lekker gedanst. De volgende ochtend/ middag onszelf uit bed gesleept, we hadden een misseie: shoppen! Hoi An is namelijk het walhala van de taylor made kleding en heel goedkoop ook nog eens! Aangezien het weer ook voort rond de 25 graden was gekomen en wij dus aan zomerkleren toe zijn, kwam dit perfect uit! Een zijden jurk, zomerjurkje, rok, linnen broek, zijden shirtje en jasje laten maken. Ik werd helemaal van top tot teen opgemeten, zodat alles op maat gemaakt kon worden. Was helemaal in mijn nopjes en liep de rest van de dag met een dikke smile rond! De volgende dag cultureel gedaan, 's ochtends naar My Son (betekend beautiful mountain), waar de Hindu/ Cham ruines zijn, was wel mooi. Terug in Hoi An onze taylor made kleren opgehaald, moesten nog wat kleine dingen worden aangepast. Toen zijn wij in die tussentijd de oude stad gaan bekijken: naar de Japanse brug, het culturele historie museum, de Quang tempel, een assembly hall en een oud huis dat al 7 generaties in die familie was. Snel onze kleren opgehaald en met de bus alweer door naar Nha Trang.
Om 6.00uur kwamen we in Nha Trang aan, weer even zoeken vanwege overvolle hotels, maar een airco kamer gevonden. Erg fijn want het was bloedheet! Om 8uur ontbijten op het strand en om 10 uur terug in bikini, eindelijk lekker bakken op het strand! Tja en toen ik er toch lag en een mevrouw vroeg of ik een massage wilde, hoefde ik daar dus niet lang over na te denken! Al jaloers? ;) Redelijk verbrand (goh) een paar uur laten gaan lunchen en toen de stad gaan bekijken. Eerst een flinke wandeling naar de long Son Pagoda, boven op de heuvel hierachter waren hele grote liggende en zittende buddha's! Vanaf daar twee scootermeneertje ingehuurd en naar de Po Nagar Cham Towers gegaan, ook weer Hindu/ Cham ruines. De weg terug naar de stad hadden we een prachtig uitzicht over de zee en de vele gekleurden boten! Die avond hadden Nicole en ik allebei nog een nieuwe bikini gekocht en een stapel nieuwe boeken. Toen lekker uit eten met heerlijke cocktails voor 50 cent! Het vakantie-gevoel-leventje is echt begonnen! Lang leve Zuid-oost Azie! Onze tweede dag Nha Trang gingen we met een boottocht mee naar vier eilandjes. We hadden een leuke crew, heel grappig, tijdens de lunch diende deze mannen tevens ook als de nr. 4 boy band: hilarisch! Bij het eerste eilandje gesnorkeld en tijdens het nr.4 boyband optreden op de tafel in de boot staan dansen, ja hoor Nicole en ik zorgden er wel voor dat de hele boot ge-entertaind werd :) Feestjes bouwen is toevallig toch mijn hobby! Toen kwam het beste deel: gratis wijntjes IN de zee! Wij gingen als enige van onze boot het water in en lagen met wat Vietnamezen en Chinezen van andere boten in een zwembandje te drijven, terwijl er flink geproost en gedronken werd! Om 14.00 uur weer terug de boot op en nog naar het laatste eilandje. 's Avonds waren we lekker mexicaans gaan eten en weer cocktails gaan drinken bij de bar van gisteren.
13 Februari kwamen we in Dalat aan , 1500 m hoog in de bergen, maar nog steeds 25 a 30 graden :) Meteen hotel gevonden en spot goedkoop ook nog! Minder toeristisch hier, we gingen bij een lokaal tentje eten en ze hadden geen menu, nee we kregen gewoon iets wat ze waarschijnlijk nog hadden staan ofzo voorgeschoteld... apart, maar wel weg te krijgen haha. 's Middags een kilometer of 15 gewandeld, eerst naar de niet zo boeiende Bao Dai summer palace, toen naar het Crazy House wat heel mooi was, een sprookjesachtige architectuur met hotelkamers in beesten thema's! Nog langs de vis en groente markt gekomen, waar toch vooral de visgeur overheerste! Langs de Dalat Cathedral, naar de Lam Ty Ni Pagode waar een zogenaamde crazt/business/creatieve monnik woont. Met hem gekletst, het was zijn pagode die hij van binnen helemaal heeft beschilderd en achter had hij nog honderden schilderijen en gedichten en tientallen beelden. Een gedicht/schilderij van hem gekocht. En als laaste nog de kleine Camly waterval met een kleine tempel erbij bezocht. Op de markt noodle soep en een broodje gegeten en nog lekker toetjes in restaurantjes gegeten! De tweede dag bracht Dalat ons nog meer schoonheid! We gingen met de welbefaamde Easy Riders op pad, twee motormuizen die ons het echte Vietnamese leven gingen laten zien! Echt een hele mooie rit! Eerst naar de Dragon Pagode, waar (verrassend) een mega grote draak was! Toen hebben we uren door de bergen gesjeesd, tussen de groente/ fruit en bloemenvelden door en langs vele koffieplantages! Uiteindelijk kwamen we bij de Elephant waterval uit.. WOW die was wel een heel stukje groter dan die van gister en we moesten helemaal over rotsten er heen klauteren, daar even lekker genoten van de prachtige omgeving waar ik me in bevond! Toen een nieuwe temel bezocht, heel groot, veel monnikken en een hele grote mooie happy buddha! Daarna nog naar minderheidsdorpjes geweest waar mensen koffieplantjes stekken, met de hand noodles maken, koffiebonen werden gebrand en passievruchten werden verbouwd (die we ook mochten proeven, vers van het veld!). Dalat was echt geweldig!
De volgende ochtend gingen we naar strandstad Mui Ne, Nicole wilde daar graag gaan surfen en ik kon dan mooi aan mijn bruine kleurtje gaan werken. We kwamen alleen veel later pas aan dan de bedoeling was, wel een gezellig groepje in de bus gelukkig! Toch om half vijf nog naar het strand gegaan, daar even geluierd en toen daar heerlijk Vietnamese crepes en BBQ stokjes van de BBQ op het strand gegeten, natuurlijk onder het genot van een cocktail. Ja,jullie horen het wel, het leven van een backpacker gaat niet over rozen :p Dat bleek de volgende ochtend wel weer, toen werd ik om 6.00uur opgehaald om de omgeving te gaan verkennen met een brommermeneertje (Nicole ging surfen). Eerst werd ik naar de Fishing village gebracht. De mannen gaan hier van 12 uur 's middags tot 6 uur 's ochtends de zee op om te vissen, om 6 uur wordt de vangst met bamboo-mand-boten naar het strand gebracht. Hier verzamelen tientallen Vietnamese vrouwen zich om manden vol vis, krabben, garnalen etc. van de vissers te kopen, om zich hiermee naar de markt te haasten! Heel leuk om te zien en nog mooie schelpen geraapt. Toen naar de red canyon en vervolgens van de witte zand duinen afgesleed! Bij de gele zandduinen heb ik tussen de dagjes toeristen uit Saigon gezeten en met mijn brommermeneertje gekletst. De laatste bestemming was de Fairy Spring, een stroom die tot mijn enkels kwam en zich door een prachtige omgeving bewoog. Terug in het hotel een uurtje geslapen en toen naar het strand gegaan. Daar kwam een Vietnamese vrouw met een biertje naar me toe om gezellig te kletsen, zodat ze haar engels kon verbeteren. Ik werd meteen aan haar man en vrienden voorgesteld haha. Om 14.00 uur terug naar het hotel want we gingen alweer door naar Saigon/ Ho Chi Minh City.
Hier kwamen we om 19.00 uur aan, doordat de helft van de hotels uit de Lonely Planet niet meer bestonden, duurde het even voor we iets hadden gevonden. Toen een restaurantje gezocht, deze bleek na 23.00uur een bar te worden, prima! Daar dus nog aan de cocktails gezeten en gedanst. De volgende ochtend weer vroeg eruit om met de bus richting Cu Chi tunnels en de grootste Caodai tempel te gaan. De tunnels werden tijdens de oorlog gebruikt om van een plek naar de andere te komen, ook waren er keukens, en 'ziekenhuizen' in bunkers. En veel kraters van B-52 giftige bom aanslagen. We mochten nog een stukje door een tunnel gaan, wat een gepriegel zeg, die tunnels zijn maar 1 a 1,20m hoog, het is maar goed dus dat die Vietnamezen zo klein zijn ;) De tempel was ook echt heel interessant, super veel mensen waren daar helemaal in gebedskleding aan het bidden. Het is een soort klein dorpje, de mensen wonen daar ook en gaan daar naar school. Super kleurrijk zijn de gebouwen van dit mix-geloof. 's Avonds in Saigon nog wat souveniertjes gekocht en lekker gegeten. De laatste dag in Saigon zijn we gaan sightseeingen. Eerst naar het war museum, super indrukwekkend want hier hangen foto's van de oorlog. Kinderen met dikke geweren, je ziet hoe mensen worden gemarteld, gedood en uit vliegtuigen gegooid, echt onmenselijk! Ook veel foto's van agent orange slachtoffers, die zelf door deze giftige bommen zijn geraakt of kinderen-van zijn, verminkt, vergroeid etc. Even bijkomen hiervan in een lokaal tentje, waar echt hele rare dingen op het menu stonden! Een Vietnamees kwam met ons kletsen en bood ons deze lunch aan. Toen naar het paleis, maar ook hier was het niet zo boeiend, van paleizen bouwen weten ze niet zo veel af ;) Onderweg nog lekker een koude kokosnoot gekocht en in 33 graden, (met de billen bloot) melk uit een kokosnoot gedronken. Toen via de mooie Hindu tempel (waar ze ons nog dik oplichtte met offerrommel die we moesten kopen, grr) terug naar ons hotel. We gingen namelijk even spullen ophalen om naar huis te sturen. Tja met al die goedkope mooie dingen hier, krijg je van zelf te veel om mee te sjouwen, 4.5 kg naar huis gestuurd weer haha. Terug naar het centrum vanuit het mooie Franse postkantoor kwamen we nog langs een leuk marktje waar we ook hadden gegeten. Het eten werd in een open lucht keuken op straat bereid, de red snappers (die hadden wij ook besteld) en nog spartelende kikkertjes werden hier vrolijk op de BBQ gegooid :) Met de cyclo terug naar de stad, naar bar Eden (van de eerste avond) hier aan de viskommen gezeten (cocktails van 2 liter). Er waren nog wat Ieren die met ons mee verder gingen feesten in GO2. Daar ook nog een paar aardige Canadezen ontmoet en met zijn allen er een mooi feestje van gemaakt (heerlijk om weer eens tot laat te kunnen stappen, aangezien in de meeste Vietnamese steden alles om 12 uur sluit).
19 Februari mochten we na 2 uur slaap om 8 uur aan onze laatste Vietnam trip beginnen. In drie dagen via de Mekong-Delta naar Cambodia, Phnom Penh. We hadden een super leuke groep! Een paar Australische meiden, een Duits stelletje, een Australisch stelletje, een Australisch echtpaar, twee Amerikaanse mannen; kortom een gezellige mix! We hebben in deze dagen veel tijd in verschillende boten op de Mekong rivier gezeten en in de bus naar verschillende dorpjes. De eerste dag gingen we op verschillende eilandjes de lokale werkzaamheden bekijken: een kokossnoepjes makkerij (jammie), een imker waar we hoiningthee kregen en via een smal kanaaltje in een roeiboot (incl. Vietnamese hoef op tegen de zon) naar een plek waar we tropisch fruit kregen, terwijl er Vietnamese muziek gemaakt werd. De eerste avond in Can Tho geslapen, niet heel boeiend stadje. De tweede dag met z'n allen ontbeten en naar de floating markt, hier is allerlei fruit en ander voedsel te vinden op marktbootjes in de rivier. Veel mensen wonen hier ook op het water, huisjes van hout, golfplaten en zelfs bierbanners.. Rijk zijn ze hier zeker niet! In een dorpje gestopt waar ze rijstpapier en noodles maken, hier werden ook varkens ontzettend vetgemest voor de verkoop. Met de bus naar Long Xuyen verder, om daar een krokodillen boerderij te bezoeken, echt honderden krokodillen, veel handtasjes dus! Vervolgens in Chau Doc de Sam Mountain beklommen, best mooi uitzicht daar boven! Onder in het dorpje was nog een hele mooie pagode! Toen gingen we inchecken bij het tweede hotel, toen wij aan de beurt waren zaten ze alleen vol... Moesten we dus naar een ander hotel, en lucky us, was die veel mooier :) 's Avonds hadden we met zes anderen afgesproken om gezamelijk te eten, op de tientallen fruitvliegjes rond onze tafel na, was het erg gezellig! Nog met twee Australische meiden wat op de markt gedronken.
Gisteren ochtend gingen we nog naar een visboerderij kijken. Een huis op het water met meters lange netten onder het huis waar vissen in worden vetgemest voor de verkoop.. Toen naar een Cham dorpje, waar veel Hindu's wonen en daar de moskee bezocht. Toen begon de drie uur lange boottocht naar de grens, hier wat gegeten en toen konden we ook hier weer de grens overlopen. En een stukje verder met de boot stempels in Cambodia laten zetten. Nog drie uur met de boot en een uur met de bus tot de hoofstad van Cambodia, Phonm Penh... Wow wat een land! Tot we echt in de stad waren, kan ik de stenen huizen wel op twee handen tellen denk ik, alle huizen van hout met golfplaatjes en op palen, zo'n 2 tot 3 meter boven de grond! To be continued...

'Live the present and see how beautiful this very moment is' Monnik Dalat

• 22 Februari 2008 - 12:25

Tippie:

Jongen jongen wat een verhaal weer. Wel lastig als je verliefd wordt op iets dat zover weg woont ;) Hopelijk krijg je als je terug bent geen last van heimwee :) Heel veel plezier nog en tot horens

Kus
    Paul

• 22 Februari 2008 - 13:48

Je Zusje:

Jeetje, wat een verhaal weer zeg!!! Maar goed dat ik nu even tijd heb!!
    Echt leuke foto's! Ik ben jaloes op je!
    Hou van je zus!
    Xxx je zusje

• 22 Februari 2008 - 14:30

Tante Ans:

Knap Sanne om alles zo goed weer te geven van wat je ziet en voelt.Want het is nogal veel.
    Misschien word je nog wel verliefd op een ander....land (Nederland?!)
    Nog veel plezier.

• 22 Februari 2008 - 21:02

Annet &Arie:

Hoi San knap hoe jij je beelden en gevoelens zo chronologisch op papier brengt. Je foto's bevestigen je verhaal. Hoe lang zijn die tunnels waar je doorheen gegaan bent? Ook leuk te zien dat in je groep ook ouderen dit soort avonturen nog mee maken. Ik moet alleen je moeder nog motiveren om zo'n avontuur aan te gaan. Coktails van dat formaat kunnen een hoop lol creeren. Veel groetjes en liefs van je mamsie en arie!

• 23 Februari 2008 - 09:06

Je Zus:

Hoi Sis,

Jeetje wat een verhaal weer zeg! Ik ben benieuwd hoe de rest van je 2 maanden nog zal verlopen! Gelukkig ben je al weer bijna thuis :) Mis je...

Liefs mij

• 24 Februari 2008 - 09:33

Mama:

Hoe is het met je,nog steeds lekker weer?Momenteel kan ik bij Arie niet mailen vandaar het berichtje zo.Want het is wel zondag maar ik kan je niet bellen.Omdat jeop dit moment reist.
    Van Arie begrijp ik dat je in een trein zit die 1 keer per week gaat en die 25 km hard rijdt. En dat de gaten in de trein zitten en dat je zo op de kapote bielzen kijkt.Nou Sanne ervaar je dit ook als vakantie? Geef mij de zon het strand maar.Gisteren hebben we Sieb te logeren gekregen,ik zie nu al uit om oma te worden van een van jullie. Het is heerlijk zo lief eigenwijs manneke te hebben en straks weer af te leveren.Voor ons is het alleen de leuke kanten want opvoeden moeten de ouders maar doen.
    Bij Merle heeft Sieb zich in het begin verlegen opgesteld maar voor we weg gingen was hij er helemaal thuis nl. Janne wil ook het onderwijs in dat kon je goed merken hoe ze met Sieb om ging.
    Zometeen gaan we op kraamvisite bij een oom zegger van Arie ,Sieb gaat ook mee en nadien brengen we hem naar huis. Vanavond gaan we bij Lotte t.v. kijken en spelletjes doen.Lievert verder een goede reis, jouw trotse mama.

• 24 Februari 2008 - 12:41

Jeuj!!
    Ik heb het volbracht om heel je verhaal te lezen! Ik had mijn hele zondag ervoor vrij gepland maar dat bleek nou ook weer niet nodig ;)!
    Leuk he, verhalen schrijven!
    Top lieverd...
    kusje Willeke vd D.

• 24 Februari 2008 - 12:43

Willeke:

Je ziet er happy uit op de foto's!!

• 26 Februari 2008 - 11:21

Marly:

mmm.. massage van 2 mannen tegelijk, wat wil je nog meer!! (of zijn het vrouwen? kan ook fijn zijn ;-) )
    Geniet van je laatste 2 maanden!!
    Groetjes aan Nicole!!
    Xje

• 26 Februari 2008 - 22:12

Arie Ketelaars:

Hoi Sanne, ik kan begrijpen dat je verliefd geworden bent op Vietnam, fantastisch land. Wij waren er ook dol op.
    Geniet er maar lekker van.

kus
    arie

• 28 Februari 2008 - 14:37

Heej Sanne,

Hebben ze die kleren in één dag af?? Doen ze goed..haha!
    Het klinkt allemaal weer helemaal super. Dadelijk kom je niet meer naar huis..helemaal nu je verliefd bent geworden. Toch jammer dat het zo ver weg is, zoals Tips al zegt: dadelijk krijg je nog heimwee als je weer in Nederland bent.

Nou Sanne, maak er nog een paar mooie maanden van!!

Liefs Willeke vd L

• 29 Februari 2008 - 21:51

Cindy En Eefje:

Hee tempel!

Kun je wat van die viskommen mee naar Nederland nemen, want 2 liter cocktails spreken ons wel aan!
    Beter dan die ienie mienie borrelglaasjes hier..

(Alinea)

Pasten jou borsten eigenlijk wel door die tunnel als die maar 1 meter hoog was.. Of heb je je borsten moeten amputeren?
    Liggen wij wel beter in de markt als jij eenmaal terug bent!
    Dus niet volkomen ongunstig..Soms moet je iets over hebben voor de medemens!

(Alinea)

Je snapt wel dat we een matching handtas van krokodillenleer verwachten voor bij die mooie viskommen!

(Alinea)

(snap je de hint; leest wat makkelijker ;))

Nou meis, veel plezier nog daar en succes met je grote liefde!

Dikke kus van ons

*einde bericht*

• 01 Maart 2008 - 13:00

Mieke:

Pfff wat een verhaal zeg..
    Ik heb er even tijd voor moeten nemen.
    Maar super bijzonder lijkt me het wat jij allemaal mee maakt.
    Jullie ondernemen ook wel echt heel veel. De foto's zijn echt heel mooi moet ik zeggen. Ik mail je nog!

Liefs, dikke x Mieke

• 10 Maart 2008 - 21:34

Luuk W:

Heej Sanne

Allemaal weer erg gaaf om te lezen, ben wel jalours. Heel veel plezier nog de laatste weken, geniet ervan.

Kus Luuk

• 11 Maart 2008 - 10:23

Mama:

Ik kom niet door per telefoon.We hebben alleen elkaars stem gehoord.Jammer.Heb je inmiddels wel geld kunnen pinnen?Hoe lang ben je zonder geld geweest?Jij maakt ook van alles mee.Zelfs reizen zonder geld.Nicol en jij reizen nu apart,wel fijn dat je veel optrekt met ook backpackers.Weer iets apart waar jij zomaar in stapt en meteen deze wereld van reizen ontdekt.Ik ben zo trots op je!!!Over 3 dagen ben ik jarig.Je bent nu voor de derde keer niet op mijn verjaardag thuis.Ik ben benieuwd of je dit vol houdt dus....waar zul je vogend jaar zijn.(grapje,je weet wel dat mijn verjaardag toch door gaat)
    Lieverd ik ga weken en tot ziens, ik hou heel veel van,je trotse mama xxx.