Sabaaidii lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Sabaaidii lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Sabaaidii lovely Laos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Maart 2008 | Laos, Vientiane

Samen met Daniela en Tim ging ik dus de grens van Laos over, om daar vervolgens met een bus en een bootje richting Don Det, 1 van de 4000 eilanden in Zuid-Laos te gaan. We kwamen op het strand van Don Det aan, en daar kwam ik meteen al Craig en Laura uit Cambodia tegen. Een bungalowtje met sunset view uitgezocht, hangmatje voor de deur... pff wat kan het leven toch zwaar zijn! 3 Dagen heerlijk gechilled op Don Det! Beetje uit eten, wat drinken, in de hangmat of op het strand luieren. Nog twee Zwitsers leren kennen en een Nederlands stelletje tegen gekomen die ik nog van Phnom Penh kende en een gezellige tijd gehad. Met Daniela heb ik twee dagen een fiets gehuurd om van Don Det naar Don Khon te fietsen, mooi tussen de houten huisjes, velden, waterbuffalo's en dorpsbewoners door, de brug over naar Don Khon. De eerste dag zijn we daar naar een hele grote, wilde waterval geweest en de tweede dag hebben we onze fietsen bij een restaurantje neer gezet en zijn we een paar uur over het eiland gaan trekken. De oude spoorweg gevolgd, het enige wat daar nog van over is, zijn wat brugrestjes. Super mooi wandelen, vooral de terug weg, we kwamen bijna niemand tegen, kwamen door schattige dorpjes, langs badende waterbuffalo's in de rivier etc.

Na Don Det zijn we alledrie onze eigen weg gegaan, ik richting Champasak voor een dagje, waar Wat Phu Champasak is, een tempel die een van de mooiste archeologische gebouwen van Laos is. Erg mooi gelegen in de bergen, en bijna geen toeristen, ik werd dus weer flink aangestaard en uitgenodigd om voor de foto te poseren. 's Avonds met een groepje Cambodianen die voor het ministerie van het een en ander in Phnom Penh werken gekletst, zij waren op 'zakenreis' in Laos.

De volgende ochtend achterop de motor van de hoteleigenaar richting Pakse, mijn eerste stop in Laos waar ik kon pinnen, mijn 'schuld' aan de hoteleigenaar afbetaald en doorgereisd richting Tadlo in het Bolaven Plateau. In de bus twee Nederlanders en een Spanjaard leren kennen en met hun daar opgetrokken. De eerste dag naar een waterval gegaan en daar met de lokale kinderen in het water gespeeld. De tweede dag was ik 's ochtends een ritje op Dumbo gaan maken langs de rivier en een andere waterval en daarna met Simone, Vincent en Emilio door de omgeving gaan trekken. Even afgekoeld in een waterval en toen door de bush bush en verschillende dorpjes, waar de dorpsbewoners ons gelukkig een beetje de weg konden wijzen, weer verder. Een oudere man liep nog een stuk met ons mee door een heel erg jungel gebied en twee jongentjes wezen ons op het einde, door de groentevelden en langs de rivier, de weg naar de laatste waterval. Deze was echt mega groot en hoog.... alleen was er geen water :( Schijnbaar kunnen ze hier ook dammen bouwen, en controleren ze het water, ook dat van de watervallen. De dorpjes hier zijn echt zo mooi! Echt back to basic, alles gemaakt met materialen uit de natuur en super schattige kinderen!

De volgende ochtend ging ik met de bus terug naar Pakse, met nog 10 anderen twee uur op de bus zitten wachten en vervolgens hadden we een lekke band... tja zo gaat dat in Laos! In Pakse de nachtbus naar de hoofdstad Vientiane genomen, wat een luxe bus zeg! Een dubbeldekker VIP style! Om 6.00 uur gearriveerd en nog even in hostel geslapen. Toen naar het Buddha park gegaan buiten de stad, erg grappig, door een monnik opgericht. Een hele aparte tempel in de vorm van een vaag hoofd en heel veel en een paar hele grote Buddha beelden. Nog naar een tempel in de stad geweest en daarna mezelf verwend door twee massages te nemen :) (tja als het maar 3,5 euro per uur is). De volgende ochtend kwam ik Craig en Laura en het Nederlandse stelletje weer tegen :) Tja lekker origineel doet iedereen hetzelfde rondje hier. Een fiets gehuurd en nog wat stuppa's en tempels bezocht, ook nog boven op de Arc de triomf gestaan, de Franse invloeden zijn soms goed te zien. Toen was het voor mij weer tijd om de hoofdstad te verlaten en met de bus naar Vang Vieng - het Tubing Walhala!

Ik kwam rond 18.00 uur in Vang Vieng aan, hotel gezocht en toen het stadje in. Kwam daar een Canadees tegen en met hem wat gaan eten, drinken en chillen met een cocktail in een hangmat aan de rivier (ja ja, het backpackersleventje klinkt weer onwijs zwaar he). De volgende ochtend gaan kajakken en caven. Eerst met de tuk tuk richting de olifant grot en toen met Richard (Zwiters) en twee anderen en onze gids richting de water grot, dit was echt gaaf! 3 km In die grot op een zwemband met een lampje op je hoofd! Daarna een lekkere lunch en toen eindelijk de kajak in! Omdat het het droogseizoen is was het water erg laag en kwamen Richard en ik dus ook meerdere malen vast te zitten op het water, maar verder was het erg mooi! De rivier in Vang Vieng gaat echt midden door de bergen, super uitzicht dus! De laatste kilometers kwamen we door het befaamde tubing-gedeelte... wow wat een gekte zeg! Tientallen barren langs de rivierkant, honderden mensen in een tube (zwemband), overal dikke party muziek en mensen met cocktails en biertjes in een tube. Dan hadden bijna alle barren ook nog touwen waarmee je het water in kon zwieren... echt waar, wat een gezellige gekte! Bij de laatste bar hadden we een drankje gedaan en toen terug naar de stad. In de stad kwam ik toen Marleen tegen, Belgisch meisje die ook mee naar de eerste grot was, met haar wat gegeten. Toen kwam ik Tim tegen en zijn we met hem naar de Smile bar gegaan, daar waren de Zwitsers van Don Det ook, erg gezellig! Lekkere muziek en goede cocktails (of was het nou andersom ;)) en weer lekker ouderwets uit m'n dak gegaan! Er liep nog een jongen in een spiderman pakje rond, ik naar hem toe om te vragen waarom hij dat aan had... zegt hij: we have this party in Holland called Carnaval... haha een Brabo dus! De volgende ochtend dus zelf gaan tuben! Met Richard en een hele groep afgesproken, Vanessa (USA) en Stacy (AUS) o.a. en nog wat jongens. Echt een hele leuke groep, lekker gedanst, met Stacy van de touwen het water ingeslingerd (best eng, is nog redelijk hoog) en heerlijk in de zwemband met een cocktail in de hand liggen dobberen: wat een leven! Het was zo goed bevallen dat ik besloot nog een dag te blijven om de volgende dag weer met deze mensen te gaan tuben. 's Avonds met z'n allen wat gaan eten en naar de Smile Bar, weer veel bekenden, goede muziek en lekkere cocktails, ik vermaak me wel in Vang Vieng. Mijn laatste dag Vang Vieng was het St. Patricksday, iets Iers met groen, dus groen tubing shirt gekocht en na een goed ontbijtje met z'n allen weer de tube in. Echt veel bekenden op het water, iedereen wilden tuben voor St. Patricksday en kwam zelfs Jan, de Duitser uit China nog tegen! Goh.. 's avonds weer op stap naar de Smile Bar en toen was het party-en in Vang Vieng gedaan...

Met de bus naar Luang Prabang, had een minibus voor mij alleen, ze waren me namelijk vergeten op te halen volgens mij.. In Luang Prabang voornamelijk geshopt op de markt en nog een berg beklommen waar twee tempels op stonden. Daar werkte mijn aantrekkingskracht op monnikken weer en stond ik met twee monnikken te kletsen, terwijl ik van een prachtig uitzicht over Luang Prabang en omstreken had. Ik kwam Rene en Urs (de Zwitsers) nog tegen en 's avonds naar de Hive bar, daar waren ook Tim, Rob (spiderman), Richard en het Nederlandse stelletje. Toen brak ineens de hemel los.... dikke regenbui en donder en bliksem! Met de tuktuk dus terug naar het hotel gegaan. De volgende ochtend ging ik samen met John (AUS) en drie meiden op mountainbike-kajak tocht voor twee dagen. Eerste dag door de bergen gemountainbiked, best zwaar zo, die bergen zijn we in NL toch niet gewend. Nog in een dorpje bij een schooltje gestopt, zo schattig die kindjes! En in een ander dorpje midden in de bergen gestopt om te overnachten. Daar een beetje rondgelopen en vroeg naar bed, iedereen was kapot van het fietsen haha. De volgende ochtend vroeg gewekt door de koeien en hanen (altijd fijn) en eerst een stuk naar de rivier gemountainbiked. Vanaf daar met de kajak terug naar Luang Prabang gepeddelt, met een stop langs het water om te lunchen. Terug in de stad Marjolein via internet getraceerd, die was voor een maandje in Laos en ook in Luang Prabang nu. Eerst nog een massage gehad bij het rode kruis (puur voor het goede doel dus :p) en toen Marjolein en Elize in hun hotel opgezocht. Super grappig om een Haadeejer tegen te komen! De volgende ochtend met hun naar een hele hoge waterval in de buurt. Eerst als een stel maloten in een tuk tuk door de stad mensen geprobeerd te vinden die mee wilden, maar we schrikten iedereen meer af met ons geschreeus voglens mij :) En toen kwam er een dikke bak met drie Zwitsers langs die ons wel een gratis ritje wilden geven... ook prima! In de pimpauto met de drie sukkeltjes naar de waterval, we vonden ze niet echt leuk, maar we hadden dikke lol en het ging sneller en goedkoper zo :) De waterval was echt super mooi! Helaas begon het dik te regenen toen we net bezweet bovenaan kwamen en moesten we door de modder terug glibberen, nog even een duikje onderin genomen en beren gespot die daar zaten.

Toen terug naar de stad en moest ik weer afscheid nemen van Lein en Elize, want mijn bus naar Luang Nam Ta moest gehaald worden. Gelukkig zaten Rob en Richard ook in die bus, want pff ik dacht ik ga wel even slapen tijdens die 10 uur, maar dat zat er dus echt niet in met de wegen in Noord-Laos! Uiteindelijk kwam ik midden in de nacht daar aan en ik wilde daar eigenlijk meteen overstappen op de bus naar Muang Sing, maar die gaat kennelijk niet om 3 uur 's nachts :) Samen met Luca (Italiaan) die ook daar uitstapte, een bungalow gedeeld en lekker gaan slapen! De volgende middag naar Muang Sing gegaan waar ik vrij snel Wieteke (NL) en Simon (UK) tegen kwam, met hun wat gaan eten en besloten de volgende dag mountain bikes te huren om de omgeving/ hill tribe dorpjes te gaan verkennen. Zo gezegd zo gedaan, de volgende ochtend gaan ontbijten (bij het restaurant geen keus, noodel soup op niets, nou dat vind ik toevallig heel lekker!) en toen drie mountainbikes gehuurd. Ik had echt een &%^$# fiets! Maar aangezien er geen andere fietsverhuurders waren, geen keus. De rem zat half vast tegen de band, dus ik kwam niet erg hard vooruit, bijna geen van de versnellingen werkte, dus dat maakte het ook niet echt makkelijker om door de bergen te gaan... maar goed! We zijn eerst naar de grens met China gefietst, echt grappig, dat was maar 10 a 15km van Muang Sing! En toen de bush bush in om de Yao, Akha en Lolo tribes te zien in verschillende kleine dorpjes. Echt heel mooi om te zien hoe die mensen leven! Hoe ze daar met z'n allen in het veld werken etc. Zo'n 6km voor we terug waren in Muang Sing had ik een lekke band... grrr *&%*&^% fiets! Dus konden we gaan lopen, gelukkig stopte er een truck na 2km en die bracht ons met onze fietsten terug naar de stad :) Aan het einde van de middag zijn we toen met z'n drieen met de tuktuk terug naar Luang Nam Ta gegaan en daar 's avonds wat gegeten en gedronken. De volgende ochtend had ik een mountainbike gehuurd, deze keer wel een goede, en ben ik nog twee uurtjes in de omgeving gaan rijden. Door de bergen en leuke dorpjes naar een waterval en op de terug weg nog langs een stuppa. Toen begon het weer kei hard te regenen en werd de weg van de stuppa naar beneden een grote modderboel! Maar dan meer klei-modder die zich helemaal om mijn wiel en onder mijn slippers begon te verzamelen... ik on bijna niet meer mijn slippers optillen en mijn fiets ging niet meer vooruit hahaha! Met mijn handen de klei van de wielen en mijn slippers afgepulkt en uiteindelijk bezweet, verregend en onder de modder terug in Luang Nam Ta... maar het was wel leuk! Snel gedoucht en toen zat Laos er weer op voor mij! Met de tuk tuk met twee Australiers naar het busstation om daar de bus naar de grens met Thailand te pakken. Wat een helse busrit! Met zo'n snelheid rijd je liever niet door de bergen, maar we hebben het overleefd! Half uur voor de grens sloot kwamen we daar aan, stempelen, met bootje de rivier over, waar we nog 10 minuten hadden om Thailand binnen te komen!

  • 25 Maart 2008 - 12:37

    Je Zusje:

    Weer een heel verhaal zeg!
    Ik ben zo jaloers op je!!
    Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's!!!
    Ik zie je snel weer :D:D
    Hou van jou!
    Xxx je zusje

  • 25 Maart 2008 - 15:13

    Tante Ans.:

    Wat zul jij moeten wennen aan dat leven straks weer in Nederland; gewoon werken voor je eten enz.
    Nu nog genieten dus!

  • 25 Maart 2008 - 17:12

    Marly:

    Hebben we eindelijk een beetje hetzelfde meegemaakt, jij daar in de modder, wij hier met paaspop lekker in de modder!!
    Kun je vast een beetje wennen voor je terug komt!!
    Feest ze nog!!!
    Xx

  • 25 Maart 2008 - 17:30

    Mieke:

    Pff.. Nou nou zeg.. Wat is jouw leven toch zwaar zeg..
    Maar je bent dus nu helemaal in je eentje op reis.. En je ziet wel wie je tegenkomt? MM spannend..
    Het klinkt in elk geval nogal gezellig.. Die barretjes aan het water, niet verkeerd. Het water inslingeren, das weer eens wat anders dan die spannende wildwaterbanen hier ;)

    Tot snel meis!

    Liefs Mieke

  • 25 Maart 2008 - 20:09

    Je Zus:

    Hello Sis,

    Nice pictures and story :)

    Gelukkig ben je weer snel thuis!!!!

    Mis je KUS

  • 26 Maart 2008 - 13:55

    Lieke A:

    Jeetje Sanne,

    jij hebt echt veel meer gezien van Cambodja en Laos dan wij! Komt ook omdat we een andere route hebben genomen... Maar klinkt echt tof, al die avontuurlijke fratsen die je uithaalt! Vang Vieng was relaxed he? Hoop dat je alles nog kan zien wat je gepland had, want tijd vliegt en je doet alles uitgebreid.. Veel plezier in Thailand; daar is het zo luxe vergeleken met Laos en Cambodja!

    Liefs Lieke (die jaloers is.. 2 jaar geleden alweer zat ik daar ook!)

  • 26 Maart 2008 - 15:19

    Je Zusje:

    SUPER GAVE FOTO'S
    JALOERS JALOERS JALOERS!!!!
    Xxx mij

  • 28 Maart 2008 - 10:43

    Kim:

    jeetje.....
    wat een foto's, ze lijken iedere keer weer nog mooier!!Geniet van je laatste weekjes, voor je het weet zit je vrijdag avond op de bank 'saai' met mij een filmpje te kijken ;)

    Kussss

  • 31 Maart 2008 - 16:44

    Betty:

    Hey lieverd!!

    Wat een belevenissen en foto's zeg!! Wat zie jij ongelofelijk veel van de wereld!!! Ik kan het me maar amper voorstellen...
    Nog super veel plezier iig, tijdens je laatste weekjes en tot zeer snel weer!!! Jippie!! :)

    Liefs mij

  • 01 April 2008 - 10:39

    Nancy:

    Weer te gek, meiden zullen blij zijn als jeweer thuis bent.
    XXXX

  • 07 April 2008 - 05:28

    Nicole:

    Eey Sanne,
    Komt bekend voor ;) Heb niet helemaal dezelfde route gevoerd als jij maar heb ook een super tijd gehad. Wat een super land he! Vond vooral de natuur in het noorden prachtig. Veel plezier in Thailand.
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Backpacken door Zuid Amerika!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 98221

Voorgaande reizen:

02 Juli 2011 - 22 Juli 2011

India

25 September 2008 - 08 Maart 2009

Backpacken door Zuid Amerika

23 Oktober 2007 - 18 April 2008

Backpacken door Azië

11 Juli 2007 - 02 Augustus 2007

Vrijwilligerswerk Mongolë

04 Januari 2007 - 30 Juni 2007

Afstudeerstage Barcelona

Landen bezocht: