Xin Chao Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Xin Chao Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Xin Chao Vietnam!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Februari 2008 | Vietnam, Hanoi

24 Januari haasten Nicole en ik ons 's avonds naar het busstation in Kunming, nog even zoeken naar de goede bus die ons naar de boardertown vlakbij Vietnam zou brengen. Ik kreeg nog bijna ruzie met de 'bus-baas' die ons nog geld afhandig maakte voor 'benzine-kosten'... Na een van de meest onconfortabele busreizen, waarin we flink werden rondgeslingerd in een te klein bed over hobbel-de-bobbel wegen, kwamen we om 8.00uur bij de grens aan. Eerst stempels bij de Chinese grens en toen konden we naar de Vietnamese grens lopen! Super grappig! Na dit op foto te hebben vastgelegd en natuurlijk 'Goodmorning Vietnam' te hebben geroepen, stemepels bij de Vietnamese grens. Vanuit Lao Cai gingen we met een mini busje naar Sapa in het Noord-Westen van Vietnam. Er is niet echt iets te doen in Sapa, maar vanuit daar gingen we de volgende dag voor 3 dagen een trip doen. In Sapa over de mark vol verse producten (incl. varkensoren etc.) gewandeld. Naar Sapa komen veel vrouwen en kinderen uit minderheidsdorpjes uit de omgeving om toeristen souveniers aan te smeren, zodra ze een toerist zien, komen er meteen een heleboel van deze vrouwen op je af.. 's Avonds gezellig op de markt vers Vietnamees gegeten, erg lekker! 26, 27 en 28 januari gingen we op trip samen met onze Vietnamese gids Mimi, een grappig 20-jarig meisje dat als gids in Sapa werkt ipv getrouwd is en al kinderen heeft zoals de meesten van haar leeftijd. De Vietnameesjes zijn trouwens echt klein, zelfs mijn vriendjes Roel en Nicky zouden zich ware reuzen wanen hier, ik ben zelfs een kop groter dan ze! Ook valt het me op dat er hier meer armoede is, de mensen zijn wel gelukkig, maar ze wonen in kleine huisjes met een hele familie op 8 vierkante meter, overal proberen mensen je dus ook van alles te verkopen om maar aan geld te komen. Net buiten Sapa staan tientallen kinderen bamboo stokken als wandelstokken te verkopen, beide zo'n stok aangeschaft, wat een goed idee bleek te zijn om meer grip te hebben op de glibberige modderpaadjes. Via Cat Cat lopen we naar Loa Chai om daar te lunchen en vervolgens naar Ta Van waar we bij mensen thuis bleven slapen. Het is zo ontzettend mooi onderweg! We liepen door de rijstvelden, tussen de bergen, langs rivieren en de dorpsbewoners liepen stukken met ons mee om onze handen vast te houden, zodat we niet in de blub vielen. Grappig ook om zwijnen, kippen en water buffalos overal los te zien rondlopen! Fruit en broodjes die we over hadden met lunch gaven we aan de arme dorpsbewoners, fijn toch iets voor ze te kunnen doen. In Ta Van beklommen Nicole en ik nog een berg en gingen daar het bamboo bos in, om vervolgens naar beneden te slipperen en naar de rivier te gaan en over rotsen naar de andere kant te klauteren... Om er vervolgens aan de andere kant een paar honderd meter verderop er achter te komen dat er een brug was.. 's Avonds had Mimi lekker voor ons gekookt! Vietnamees eten is echt heerlijk, allemaal verse groente en heel veel verschillend eten; kip, beef, tofu, vis jammie! ' Avonds was er alleen echt niets te doen, er is niet eens straatverlichting en aangezien ook geen CV is en het koud is, maar vroeg naar bed. De volgende ochtend bananen pannekoek met chocolade als ontbijt, hier kan ik wel aan wennen! Toen via Giang Ta Chai, waar de Red Zao bevolking woont, naar Su Pan gelopen om te lunchen, nog oorbellen en armbanden van de helpende dorpsbewonders gekocht. Die nacht bleven we in Ban Ho bij mensen thuis slapen, in dit dorpje hadden ze hot springs! Daar bracht Mimi ons dus heen en met uitzicht over de bergen en de rivier, hier lekker in de hot spring gezwommen! 's Avonds met de familie en een Fransman en zijn gids samen gegeten, het eten werd op een vuurtje van bamboo hout gemaakt! De laatste dag zijn we minder lucky... het regent flink! En we komen dan zeiknat en helemaal onder de modder bij onze lunchstop aan, gelukkig worden we vanuit hier met de auto opgehaald om terug naar Sapa te gaan. In Sapa na en warme douche, treintickets van Lao Cai naar Hanoi geregeld en die avond dus onderweg naar Hanoi.
29 Januari kwamen we rond 5.30uur in de hoofdstad Hanoi aan, in het hotel hadden ze geen dorm rooms meer en hadden we dus een eigen kamer met balkon! Eerst nog even bijgeslapen en toen de stad in, wat leuke dingen gekocht (het is zoooo goedkoop hier) en wat sightseeing gedaan. Om het Hoan Kiem Lake gewandeld, naar het womans museum over hun rol in de oorlog geweest en 's avonds een voorstelling in het Water puppet theatre gekeken. Nicole en ik vonden Hanoi niet de leukste stad, het is zo ontzettend druk en chaotisch vol met scooters en niet echt super bijzondere dingen te zien. We bleven dus nog maar een dag langer om het Memorial House, het History museum, het literature museum en Ho Chi Mings masueleum complex te bekijken. Als vervoersmiddel van het een naar het ander, de ene keer een cyclo (fiets taxi) de andere keer een xe om (scooter taxi). Ik had nog een boek over de Vietnamese oorlog en de Khmer Rouge in Cambodia gekocht, super interessant om meer over de geschiedenis van de landen die ik bezoek te lezen. Die avond had Nicole mijn haar nog geverfd, weer donkerblond, want de andere verf begon rossig te worden en men dacht dat ik uit Ierland kwam...
31 Januari werden we bij het hotel opgehaald om uit Hanoi weg te kunnen en een drie-daagse trip in Halong Bay te kunnen doen. Met de bus gingen we naar Halong City en daar de boot op. Daar hadden we lunch en vervolgens stopten we om de Palace Heaven grot in te gaan, ook hier worden de grotten opgepimpt met gekleurde lampen, wel erg mooi! Terug op de boot gingen we tussen de 3000 eilanden van Halong Bay door en samen met Gordon (Canada) en Laura (Italie) gezellig gekaart en gekletst. Ook het avond eten kregen we op de boot en daarna gekletst, gedronken en gekaart met Laura en Gordon. Om 21.30 uur werden we naar bed gestuurd door de crew van de boot, zij vonden dat het bedtijd was voor ons, de stroom werd afgesloten dus we hadden ook geen licht meer... We sliepen die nacht ook op de boot, leuke kamer. De volgende ochtend werden Gordon, Nicole en ik na het ontbijt op Cat Ba eiland afgezet, het enige bewoonde eiland in Halong Bay (de rest van de groep ging terug naar Hanoi). Daar werden we bij een andere groep geplaatst en gingen we naar het national park om daar een berg te beklimmen. Daarna naar het Sunflower hotel waar we een super relaxte hotelkamer hadden en we gingen lunchen. 's Middags gingen we met de boot naar Monkey Island om daar eerst een gave klauter-trek te doen, we kwamen op een verlaten strand uit, echt super mooi! Ook waren er, zoals de naam al zegt, een paar aapjes op het eiland J Daarna mochten we nog kayakken en maakten Nicole en ik een rondje om het eiland. Als echte bikkels maakten we als enige een duikje in de zee, het was niet echt warm, maar goed onze eerste keer zee tijdens de reis! De volgende ochtend met de boot terug naar Halong City en vanuit daar weer met de bus naar Hanoi. We hadden in Hanoi een open-tour bus ticket aangeschaft en voor 17,50 euro kunnen we via 6 steden van Hanoi naar Saigon/ Ho Chi Minh City reizen! Die avond gingen we meteen naar onze eerste bestemming hiervan: Ninh Binh.
Het was slechts 3 uurtjes naar Ninh Binh en om 22.00 uur kwamen we bij het hotel aan, daar nog even wat gegeten en een trip voor de volgende dag naar het Cuc Phong National Park gergeld. 's Ochtends vroeg gingen Nicole en ik allebei achterop de scooter van onze gidsen richting het park. Eerst gingen we daar aapjes kijken en vervolgens naar de Man-Cave klimmen. Na een lunch 15 km verder in het park, liepen Nicole nog een wandelroute van 2,5 uur in het park. Het was super mooi daar, echt een jungel! We kwamen ook nog langs een mega grote boom van 1000 jaar oud. Terug naar Ninh Binh had ik nog een stukje op de scooter gereden, mijn eerste scooter-rij-ervaring J In Ninh Binh nog een leuke markt langs de rivier bezocht en in lokale restaurantjes gegeten en gedronken. De tweede dag hadden we zelf een scooter gehuurd en gingen we naar Tam Coc om daar een roeiboot tocht over de Ngo Dong River te doen, echt weer geweldig uitzicht! De rivier gaat door de rijstvelden en bergen en grotten heen! Daarna verder naar een mooie pagode waar ook een tempeltje in een grot was gemaakt en verder door naar de Ancient stad, wat een wegen daar in de countryside! Mijn scooter-skills werden meteen flink op de proef gesteld. Die avond gingen we met de open-tour bus door naar Hue!
Na een busrit met weinig slaap kwamen we om 5.30 uur in Hue aan, met de scooter naar het hotel, waar we twee uur moesten wachten tot we onze kamer in konden (twee dagen later was het Chinees nieuwjaar en het hotel zat helemaal vol). Super relaxte kamer, tv met Amerikaanse filmkanalen en een computer! Eerst nog even bijgeslapen en daarna de stad gaan verkennen. Over de Trang Tien brug de Perfume rivier over naar het Citadel, een oude ommuurd stadsdeel binnen de stad met veel mooie poorten. Vervolgens de Imperial enclosure in, een citadel binnen het Citadel. Daar binnen zijn o.a. de Forbidden Purple City, het oudste theater van Vietnam en veel oude gebouwen. Ook nog twee pagodes en marktjes met vooral veel verse groente en fruit in alle kleuren van de regenboog bezocht. 's Avonds bij een Indiaans restaurantje gegeten en in een leuk cafeetje voor 43 eurocent aan de verse fruit juice met vodka gezeten J Heerlijk die prijzen hier! Van 6 op 7 januari was het Tet, het Chineese nieuwjaar, dat ook in Vietnam wordt gevierd. Een relax dagje voor ons, tot 4 uur in de kamer films gekeken en daarna lekker uiteten, even de Notre Dame kerk gaan bekijken en weer gaan uiteten (tja dat krijg je er van als je voor 1 euro uit eten kan). Om 23.00 uur naar de brug bij de rivier gegaan, daar was een flower market en om 12 uur kon je vanuit daar goed het vuurwerk zien. 20 Minuten lang stond heel Hue naar de lucht vol vuurwerk te kijken. Daarna in Bar on Thu wheels cocktails gedronken, dit was een van de weinige barretjes die nog open was, want hier gaat juist alles om 12 uur dicht...
Vandaag gebruik gemaakt van het feit dat voor nieuwjaar alle sights gratis waren, fietsen gehuurd en 10km buiten de stad twee van de royal tombs bezocht. Onderweg kwamen we Dang tegen, een Vietnamese vrouw die ons eerst de weg naar de Tomb of Khai Dinh voorging. Een hele mooie tomb met zowel Vietnamese als Europese invloeden, binnen in veel mozaiek. Daarna nam ze ons mee naar haar huis om haar familie een 'happy newyear' te wensen. Daar een tijd met haar dochters gekletst, ze wonen met het gezin van 2 ouders en 5 kinderen in een huis met 1 kamer. Dang en haar man zijn boeren die rijst verbouwen, door de tyfoon van vorig jaar was heel hun rijstopbrengst mislukt en ze hebben moeite om de studie van hun kinderen te kunnen betalen. Nicole en ik hadden samen geld gegeven, zodat ze dit semester van hun dochter die Engels studeerd kunnen betalen, fijn om hun met voor ons weinig geld, te kunnen helpen. Daarna gingen we nog naar de Tomb of Minh Mang, deze heeft meer Chinese invloeden, ik vond deze persoonlijk minder mooi. 's Avonds met moeite een restaurantje kunnen vinden, de weinige die met nieuwjaarsdag open waren, zaten helemaal vol. Morgenmiddag vertrekken we me de bus naar Hoi An, weer zuidelijker, dus warmer!
Happy Chinese Newyear everybody!

• 07 Februari 2008 - 17:03

Je Zusje:

Heej San.
    Wat een verhaal weer!!! Ik ben echt zo trots op je.
    Ik ben nu aan het werken in de winkel van Jasper. Nu even niet zo druk dus kan ik mooi heel je verhaal lezen:)
    Geniet ervan daarzo!!!
    Hoe vna je zus!
    Xxx je zusje

• 07 Februari 2008 - 17:31

Marloes:

Hoi Sanne,
    Wat leuk te lezen dat je in vietnam bent! Paul is daar namelijk ook net geweest, dezelfde tijd dat jij er was en ook dezelfde dingen gedaan. Hun zijn daarna naar Cambodja gegaan. Was ook super mooi geweest volgens hem. Anders moet je maar even kijken: paulmichiel.waarbenjij.nu Veel plezier daar nog!
    Groetjes, Marloes

• 08 Februari 2008 - 15:35

Marly:

tja.. wat zou ik ervan zeggen. Het klinkt nog steeds geweldig!!
    Geniet ervan!!
    kusje

• 09 Februari 2008 - 15:33

Peet:

hoi Sanne,
    wat een verhalen weer :-) keimooi om te lezen. en wat een prachtige foto's met zoveel mooie gebouwen enzow. heel veel groetjes en xx uit balkum, Peet

• 10 Februari 2008 - 08:50

Sven:

Hey ouwe bijna Ier.
    "ik ben donker-blond and famous" zo ist nou zeg.
    Zo ik heb ff een half uur vrij genomen voor je verhaal.
    WAt grappig dat hun jou beddtijd bepalen...
    geniet er nog maar van...

xx Sven

• 10 Februari 2008 - 21:30

Your Sister:

Hello,

We're just back from snowboarding. It was really nice. The wetter as the snow where great. I heard from mom that you are missing us and that you are coming home 18the of april!

I will send you an e-mail tomorrow.

Love you

Kissis from Inge

• 10 Februari 2008 - 22:23

VV:

He sanne,

KLink echt allemaal spr, foto`s zijn ook chill.

vV

• 11 Februari 2008 - 09:07

Willeke:

Hoi Sanne,

Zo te lezen en te zien aan de foto's, maak je het nog steeds prima daar! Zoals Maarten pas ook al zei op msn: het is zo moeilijk om voor te stellen hoe het daar nu in werkelijkheid is. Een camera is een optie inderdaad, maar om daar nou de hele tijd mee rond te lopen..lijkt me ook niet zo fijn.
    Blijf genieten!!

Kus Willeke.

• 18 Februari 2008 - 15:12

Mama:

Omdat je zo graag hebt dat ik een reactie geef,bij deze.Maar omdat ik je elke week spreek en we smsen,vind ik dat niet zo nodig.Bovendien leest iedereen je site.En wij praten nogal vertrouwelijk naar elkaat toe.Arie is hierin veel beter.Hij kan zo uitwijden over onderwerpen.Ik niet.Ik ben beter in praten.Maar.....het nieuws is dat Inge en Jasper naar een huis zijn gaan kijken.Arie Lotte en ik zijn er langs gereden.Een mooie tweeonder eenkapper.Lotte is vandaag naar school en werken, op dinsdag komen zij en Arjen bij ons eten.Op zondagavond gaan wij bij Lotte t.v. kijken en spelletjes doen.Als jij terug bent zal ze jou ook steeds vragen Sanne zullen we 1000.Een zalig lief spelletjes meisje.Met mij alles oke. Lotte moet morgen naar de kaakchirurg.Ik ben benieuwd.lievert veel liefs van je trotse mama.xxx.

• 19 Februari 2008 - 17:03

Hoi Sanne,
    Willy Heerkens is vanmiddag gezellig op de koffie geweest.Met jou alles goed?
    Morgen wordt er bij Lotte een kies getrokken in het ziekenhuis.
    Ze slaapt vannacht in Nistelrode.Om 8.30 uur wordt ze in Oss verwacht.s Middags ga ik werken dan neemt Arjen het zorgen voor Lotte over.Ik heb een vakantie gevoel,Arie is vrijdag vrij. Overdag gaan we de tuin in en s avonds uiteten.
    Vanmorgen ben ik met Oma naar Schuindel gelopen,koffie gedronken in de HEMA was gezellig.
    Donderdag komt Sjan Maas koffie drinken en we wandelen dan ook een flink stuk,alweer een gezellige dag.
    Dus met jouw mama gaat alles oke.
    Lieve Sanne tot sms , of bels , jouw trotse mama,xxx.

• 22 Februari 2008 - 10:43

Hoe is het?
    Schijnt de zon nog volop?
    Vandaag is het voor mij een superdag want Arie is vrij.We gaan voor mij mijn verjaardags kadoau ophalen en dat vandaag voor Arie kijken.Morgen komt Siebje logeren,dus weer een exstra fijne dag.Lotte heeft geen pijn meer gehad [van die 2 kiezen trekken}
    Voor jou ook een fijne dag en zondag proberen we te bellen, geef ons maar zo snel mogelijk door op welk nr. je te bereiken bent dan kunnen we weer even bijkletsen.
    Veel liefs joew trotse mama xxx