Het Zuiden van China... het SUPER China! - Reisverslag uit Peking, China van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Het Zuiden van China... het SUPER China! - Reisverslag uit Peking, China van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Het Zuiden van China... het SUPER China!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Januari 2008 | China, Peking

Op het moment zit ik in het zonnetje in Kunming, maar ik was gebleven bij de sneeuw in Xi'An...
12 Januari waren we 's middags in het sneeuwende Xi'An aangekomen, daar hebben we de eerste avond in het moslim quarter rondgelopen, erg leuke buurt met mooie straatverlichting en overal eettentjes en souvenierswinkels. Die avond zijn we met 2 Amerikanen en een Koreaan uit onze dorm room gaan stappen in Babyface, aparte tent, vage muziek en hele dronken kamergenoten... Niet de beste avond dus.
De volgende dag gingen we ons Xi'An doel verwezenlijken... een bezoekje aan het terracotta leger een uur buiten de stad. Na even zoeken bij het busstation met de goede bus daarheen en voor 5 euro een gids ingehuurd. Hij vertelde dat het leger pas 35 jaar geleden terug gevonden is door lokale boeren en het grootste gedeelte van de 6000 soldaten en paarden nog onder de grond zit, ze willen eerst uitvinden hoe ze dit kunnen opgraven zonder de kleuren te verliezen. Destijds had de Emperor opdracht gegeven dit leger te laten bouwen om ook na zijn dood nog een leger te hebben voor in het hiernamaals. Zijn tomb is 2 km van het leger vandaan. Toen we in de filmzaal van het museum waren, tikte er iemand op Nicole haar rug... Dean, de Amerikaan van onze Mongolie trip! 's Avonds zijn we in Xi'An wat met hem gaan eten en daarna in zijn hostel met nog een Italiaanse en Fransman gedronken. De laatste dag in Xi'An nog de Bell Tower bezocht, dit moet het centrale punt van China zijn. Xi'An is namelijk de centrale stad en de Bell Tower daarbinnen weer het centrale punt. Erg mooi uitzicht over de stad en nog een klein 'bell-concert' meegekregen. Toen naar het treinstation, op naar de volgende bestemming: Chengdu!
's Ochtends om 5.30uur kwamen we daar aan, na een eindeloze rit met een taxichauffeur die ons hostel niet kon vinden, kwamen we om 6.45uur toch in het hostel aan. Even opfrissen en meteen om 7.20 uur met een toer mee om de pandaberen te gaan bekijken! Een van de weinige plekken in de wereld waar je deze prachtige beertjes kan zien, dat wilden we natuurlijk niet missen! Met een man of 20 gingen we daar heen en kregen we een tour door het 'park'. Daar waren ze lekker aan het bamboo eten en een beetje aan het klimmen, super gaaf! Ook nog baby panda's en rode panda's gezien. 's Middags was ik alleen naar het Peoples Park gegaan, echt een mensen park! Super druk was het en overal weer mensen aan het zingen, dansen, schaken etc. Mooi park met tuinen erbij met een vijver met super veel gekleurde vissen en ook een meer met een theehuis erbij. Hier met een paar Chinzen zitten kaarten en thee gedronken. Een Chinees sprak maar Engels en deze wilde mij graag zijn mooie stad laten zien. Nicole dus bij het hostel opgehaald om vervolgens typisch Chendu's te eten en daarna via het square en Mao standbeeld naar de oude stad, erg mooi! De volgende ochtend ging Nicole rond 6.30uur al weg bij het hostel, we gingen even allebei een weekje andere dingen zien. Ik kon lekker tot 10.00uur blijven liggen, toen ik bij de receptie bij treinkaartje voor Kunming ging ophalen (dag ervoor besteld),bleek die er niet te zijn... Hun naar het ticketoffice, nog niets.. Ik moest toen snel met hun mee met de taxi naar het station, daar kwam toen iemand met een kaartje en moest ik meteen snel naar binnen want de trein ging bijna!
Om 8.00uur 's ochtends was ik bij mijn hostel in Kunming, na een douche en een praatje met kamergenoten ben ik de stad in gegaan. Vietnamees visum ook nog even aangevraagd. Het was erg lekker geen-jas-nodig weer! Via het gouvernement square,langs twee moskeeen (nu winkelcentra), door de moslimbuurt. Voor 60 cent daar lekker gegeten! Op een pleintje van het zonnetje genoten en via het Green Lake Park, waar de mensen tussen de zwanen in roeibootjes zaten, door naar de Yuantong tempel, waar men druk aan het bidden/ zingen was. Terug bij het hostel een treinticket voor de voglende dag naar Guilin geregeld en gezellig met een Duits meisje, Anja, gekletst. Met haar ging ik de volgende dag het Stone Forest bekijken, een busrit van bijna 2 uur bracht ons naar Shilin. Het is daar super groen en echt overal dus stenen. In het park overal hoge stenen die je een beetje kon beklimmen voor mooie utizichten. 1,5 Uur midden in het park gedwaald en toen toch maar een weg terug gaan zoeken. We kwamen nog langs een optreden van mensen uit het dorp in traditionele kleding die aan het zingen en dansen waren, leuk om naar te kijken vanuit het zonnetje! Toen terug naar Kunming, mijn paspoort incl. Vietnam visum opgehaald, backpack opgehaald en op naar Guilin!
Vroeg de volgende middag kwam ik in Guilin aan, helaas geen zon, maar regen en kou daar :( Mezelf toch gedwongen om de kou in te gaan naar Xiangbi Shan, de olifanten heuvel. Een park op en om de heuvel die lijkt op een olifant die zijn slurf in de Li rivier steekt. Ook hier was het weer erg groen en mooi om te wandelen, met mooi uitzicht over de Li rivier waar de mensen op bamboo vloten varen :) In het hostel een tijdje met twee Denen gekletst en daarna over de night market gelopen en langs het Rhong lake gelopen. Op mijn terugweg naar het hostel een Chinese massage gehad... die zijn redelijk hardhandig... De volgende dag ging ik mee op een trip naar Longsheng, de groep bestond uit allemaal Chinezen, Goy uit Singapore en ik.. Gelukkig kon ik gezellig met Goy kletsen. We stopten eerst in Redrad village, waar de Long Hair minority woont. Deze dames hebben haar tot de grond en dragen dit, samen met 2 bossen (1 bos haar die op hun 18e verjaardag is afgeknipt en 1 bos met al het haar dat ze verliezen) keurig opgerold boven op hun hoofd! Erg interessant om te zien hoe ze dit op hun hoofd draaien. Aan de manier hoe ze hun haar dragen kan je ook zien of ze: - bedekt, singel -onbedekt, getrouwd of -onbedekt naar voren dragend, moeder zijn. Daar nog een show bekeken over hun rituelen, zoals o.a. de huwelijksceremonie. Ik raakte nog met 3 Chinezen uit mijn groep aan de praat en die vertelden me dat deze mensen heel arm zijn, van hun dus ook nog armbanden en een mooie sjaal gekocht. Toen door naar Ping'an Zhuang village boven op e berg, daar wat gegeten en toen door om de rijst terrassen te bekijken. Door de mega mist, kon je hier alleen bijna niets van zien.. Toen dus weer beneden naar Jin Zhu Zhuang village gegaan, daar konden we wel de rijst terrassen zien. 's Avonds terug in het hostel gezellig met 3 Denen zitten kletsen en drinken tot de vroege uurtjes. Mijn laatste dag in Guilin was ik naar de Solitary Beauty Peak & Princes city geweest, een park met een berg met mooi uitzicht over de hele stad, grotten in de berg waar je Buddha en vredes afbeeldingen had en een tempel. Daarna nog naar het Xi Qing park gegaan, 1500 jaar oud, een van China's oudste attracties. Mooi park met veel heuvels, o.a. een in de vorm van een kameel en grotten, o.a. de seven star grot. Deze grot is erg lang met veel druipstenen waarin de Chinezen allerlei figuren zien, met blacklights krijg je hier sprookjesachtige effecten in. Op de terug weg lekker lokaal op straat gegeten voor een euro en toen mijn backpack opgehaald om met de bus naar het backpack walhala Yangshuo te gaan!
Hier kwam ik om 21.00uur aan. Door de gezellige West street gelopen, vol met barretjes, restaurants en winkels. Mezelf op een taartje en een cocktail getrakteerd :) Jan, de Duitser die ik in Hangzhou had ontmoet, sliep in dezelfde kamer als ik, maar hij ging de volgende ochtend alweer weg. Ik ben toen met een minibusje naar Yueliang Shan, de moon hill, gegaan. Daar de 1251 traptreden omhoog gelopen om een geweldig uitzicht te hebben. Rondom Yangshuo heb je overal bergen, groen, rivieren en velden. Deze heuvel heeft een gat met de vorm van de maan erin, vandaar de naam. Terug beneden wilde ik een stuk terug lopen richting de stad, omdat de omgeving zo mooi is. Ook erg pitoresk en oud China gevoel met meer de boeren en mensen die met bamboo stokken met manden aan beide zijde rondlopen en op tuktuk's met vee erin rijden. Een zo'n tuktuk driewieler stopte om mij een lift naar de stad te geven. Zo ging ik dus echt local Chinees, met deze man en zijn 4 grote varkens achterin terug! Als dat geen top China ervaring is! Vanuit de stad ben ik toen met 3 Chinezen naar Xingping gegaan, om vanuit daar met nog 3 Polen en 2 Chinezen een boottocht over de Li rivier te doen. Hier heb je o.a. het uizicht dat op het 20 yen biljet is afgebeeld. Echt super mooi daar en tijdens een stop op een soort eilandje nog een 'vis-pannekoek' op.. 's Avonds in Yangshuo met Susan (NL), 3 Zweden, James (UK) en een van de Denen uit Guilin nog door de stad gelopen en gezellig wat gedronken in barretjes in de buurt. De volgende dag gingen Susan, James, de Zweden en ik eerst lekker ontbijten en toen fietsen gehuurd om een mooie tocht te gaan maken. Eerst richting de splitsing van de Li en Yulong rivier en vanaf daar de Yulong rivier tot aan de Dragon Bridge gevolgd. Onderweg nog de rivier overgestoken met een bamboo boot/ vlot! Het was daar super mooi en echt oude boeren mini dorpjes langs de rivier en natuurlijk het super Yangshuo-omgeving-uitzicht! Omdat ik snel terug moest naar de stad om mijn bus te halen ben ik toen alleen 10km terug naar Yangshuo geraced. Daar de bus naar Guilin gepakt en in Guilin de trein naar Kunming. Na een super week in het Chinese Zuiden ben ik vanmorgen weer in het zonnige Kunming aangekomen, alwaar Nicole en ik weer herenigd zijn! Lekker uitgebreid Chinees geluncht met z'n tweeen en bustickets naar de boardertown met Vietnam gekocht. Zometeen vertrekken we daarheen, zodat we morgenvroeg kunnen zeggen: Goodmorning Vietnam!

  • 24 Januari 2008 - 12:05

    Tante Ans.:

    Veel plezier, ook in Vietnam. Wij gaan morgen feesten in regenachtig Nederland.Maar Harm en Saskia spelen dan voor zon! Het lijkt echt geen winter hier. Geniet jij daar maar van alles wat je ziet en doet.

  • 24 Januari 2008 - 13:50

    Willeke:

    Ha Sanne,

    wat heb je weer veel meegemaakt. Super gaaf dat je panda's hebt gezien. Lijkt me een hele leuke ervaring! Naja, die hele reis van jullie is een super ervaring natuurlijk. Ga er dus nog maar flink van genieten want voor je het weet ben je alweer terug in Nederland en kunnen we gezellig je verjaardag gaan vieren!

    Liefs xx Willeke.

  • 24 Januari 2008 - 15:26

    Jantiena:

    Meisje, allereerst nog een gelukkig nieuw jaar. Wat een geweldige tocht maak je. Ik ben stikjaloers, en vraag me af, waarom ik dat ook niet gewoon doe. Maar ja...Leuuk ook om elke keer je berichtjes via de mail,of via Jo te lezen.Op de plaatjes is VietNam erg mooi. Zo groen als het alleen in de tropen kan zijn.Ik hef een glas en als jij dat ook doet proosten we op afstand. Alle goeds en tot horens. XXXXXXhele dikke

  • 24 Januari 2008 - 15:48

    Je Zusje:

    Heej Sis!!
    Weer een heel verhaal zeg!!! En dat je dat allemaal in je eentje doet vind ik echt super!! Ik ben trots dat jij mijn zus bent!!:):):)
    Ik ben benieud naar de foto's!
    Hou van jou zus!!
    Xxx je zusje

  • 24 Januari 2008 - 18:53

    Dorian:

    mmm panda's en geen-jas-nodig-weer :)

    hoe kom je toch altijd weer met een verhaal waar je bij weg kan dromen alsof je zelf op een bamboovlot zit?? fijn joh!

    hoe was de week zonder Nicole? jezelf goed vermaakt iig zo te lezen, echt knap in je eentje aan de andere kant van de wereld!

    tot in april Sanne!! vliegt de tijd voor jou ook zo?

    liefs, dorian xx

  • 24 Januari 2008 - 20:08

    Mieke:

    Hai Meissie,

    Weer een heel verhaal zeg.. Ik moest er echt even voor gaan zitten. Echt niet normaal wat jij allemaal ziet in zo'n korte tijd.. Ik geloof niet dat ik in heel mijn leven zoiets mee maak! Maar wel fijn.. Hoop dat je er een fijne tijd hebt en vooral veel geniet en boeiende ervaringen opdoet. Als ik je verhalen lees, dan denk ik zeker dat dit het geval is. Toen je smste van die panda's, dacht ik al van super leuk joh.. Ben benieuwd of je daar ook foto's van hebt. Mis je de mensen hier nog niet? Vast niet met al die ervaringen die je opdoet..
    Hier is eigenlijk alles wel goed.. Druk, druk zoals meestal en bijna carnaval.. Dat kennen ze daar zeker niet net zoals hier of in Aruba? Nou ja ik zou de carnaval ook wel inruilen voor zo'n reis..
    Doei meisje, tot snel!

    Liefs Mieke

  • 25 Januari 2008 - 14:23

    Nicole V A:

    Hej Sanne,
    ben er ff voor gaan zitten maar heb je verhaal gelezen. wat n mooie fotos ook weer! echt gaaf lijkt me om die panda's te zien! zoiezo al die gebouwen en natuur daar.
    Liefs x Nicole

  • 26 Januari 2008 - 11:10

    Marly..:

    Hey san..
    Was je niole nu al zo beu dat je al een week rust nodig had?? gheghe
    Superlief die panda's.
    Je verhalen klinken echt weer super en als je alleen reist ben je nog niet echt alleen dus als nicole echt lastig word, gewoon dumpen!!
    Xxx
    Ennuh de groeten aan Nicole ;)

  • 26 Januari 2008 - 21:06

    Kim:

    WAUWWWWWW PANDA'S!!!!!!!!!!

    Wat is het daar toch geweldig! heb net je sms gehad, damn wat zou ik graag even naar je toe vliegen om ook maar een glimp op te vangen van hoe mooi het daar is! En natuurlijk eerst jou knuffelen hihi!

    Het word hier weer tijd voor lekker-geen-jas-nodig-weer:):):)

    Love ya xxxx

  • 28 Januari 2008 - 08:27

    Annemarie:

    heeij Sanne,
    ik volg af en toe je verhalen en kijk naar je foto's ..heel mooi! echt een andere wereld. geniet er nog van wat jullie allemaal zien en tegenkomen! gr aan nicole liefs van annemarie (van blue village, aruba)

  • 30 Januari 2008 - 08:18

    Tia Maria, Tio Carli:

    Hoi Sanne,
    Geweldig wat je allemaal weer beleefd en gezien hebt! Dat terracotta leger valt me wel tegen. Ik heb een album van onze site laten maken, kei gaaf!! Geniet er nog van en de groetjes.

  • 31 Januari 2008 - 20:31

    Juul:

    Hola wapa!!!
    Hoe is het met je? Wanneer ben je weer een keertje terug in NL van al je reizen??
    Moeten snel weer een keertje kletsen!
    Nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier daar! Klinkt fantastisch allemaal!xxxx

  • 07 Februari 2008 - 12:27

    Marieke:

    Hola Chica!

    Ben benieuwd naar je avonturen in Vietnam! (typ ik vanaf mijn bureautje...). Wanneer je Bangkok nadert heb ik nog een goede hosteltip: Refill Now. Echt te chill.
    Je verhalen zijn erg leuk om te lezen (zeker tijdens saaie kantoordagen...), ga zo door!

    ps. Mis Barcelona ontzettend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Backpacken door Zuid Amerika!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 98210

Voorgaande reizen:

02 Juli 2011 - 22 Juli 2011

India

25 September 2008 - 08 Maart 2009

Backpacken door Zuid Amerika

23 Oktober 2007 - 18 April 2008

Backpacken door Azië

11 Juli 2007 - 02 Augustus 2007

Vrijwilligerswerk Mongolë

04 Januari 2007 - 30 Juni 2007

Afstudeerstage Barcelona

Landen bezocht: