Van wereldwonder Iguazu, door Salta naar Mendoza - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Van wereldwonder Iguazu, door Salta naar Mendoza - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Van wereldwonder Iguazu, door Salta naar Mendoza

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 November 2008 | Argentinië, Córdoba

In een heerlijke luxe bus gingen we van Buenos Aires naar Puerto Iguazu, de Argentijnse kant van de prachtige Iguazu watervallen! We bleven daar in Hostel Inn, lekker ontbijtje, dik zwembad erbij, ruim 30 graden: Perftect! De eerste dag gingen we de Argentijnse kant van het national park de Iguazu bezoeken. Het park bevat 275 watervallen tot 80 meter hoog, met als hoogtepunt de duivels keel. Er waren verschillende wandelroutes door het park, die je onder - midden - boven - ver weg - en dichtbij aanzichten van de watervallen gaven. Echt super mooi! Tientallen watervallen bij elkaar, dan weer eentje vestopt. We hebben ook super mooie dieren gezien, er zaten wel miljoenen gekleurde vlinders, we hebben een Tukan gezien, aapjes in het wild, een slang toen we een 7 km trail door de natuur naar een verborgen waterval liepen en nog andere rare beesten die we niet eens kennen. ´s Avonds bij het hostel mee geBBQt, lekker onze buikjes volgegeten en lekker gratis capriñas erbij.
De volgende dag zijn we een paar uur naar Paraguay geweest, dat was namelijk maar een uurtje met de bus en we wilden wel eens weten wat daar te doen was... Nou dat hadden we net zo goed niet hoeven doen, Ciuaded del Este is in elk geval 3 x niets!
De laatste dag zijn we met de bus naar de Braziliaanse kant van de watervallen gaan kijken, daar kun je ze alleen van ver weg zien, omdat de watervallen in Argentinië liggen, je hebt dan een beter overview. Ook hebben ze een brug een heel stuk het water in bij de duivels keel en wordt je daar lekker verfrissend helemaal nat van het water van deze mega krachtige waterval! Daarna hebben we ´s middags nog een tijdje aan het zwembad van het hostel gelegen en zijn we ´s avonds lekker in het stadje wezen uiteten en wat drinken.

Daarna gingen we met de bus naar Salta. Dit keer niets geen luxe, geen dekentje in de koude airco bus of een lekkere warme busmaaltijd.. Salta ligt zelf al tussen de 1000 en 1500 meter hoog en wordt omringd door bergen tot ruim 4000 meter hoog. Hier is ook de beroemde ´trein naar de wolken´. Deze is alleen zo ontzettend duur, dat wij de minibus versie hebben gedaan, die volgt een deel van die route. Echt hilarisch, allemaal minibusjes staan bij bruggen en langs het spoor te wachten tot de trein langskomt, iedereen zwaaien! Langzaam ga je dus steeds hoger de bergen in, je kunt dan last van hoogteziekte krijgen, maar hier hebben ze de coca bladeren voor. Ja die bladeren die voor het maken van cocaine worden gebruikt! Onze Argentijnse medereizigers hadden die wel bij, dus wij ook een paar van die bladeren in onze wangzak (je plaatst deze tussen tanden en wang, niet kauwen, maar druk uitoefenen). Wij werden niet ziek, maar een van de Argentijnen wel, hij moest even naar het ziekenhuis om aan de zuivere zuurstof te gaan...

Natuurlijk hadden deze Argentijnen ook de beruchtte Mate bij zich. Men neemt een houten beker in de vorm van een soort kelk, daarin stopt men een ijzeren riet, de beker wordt gevuld met de Mate (een soort gras/ thee, maar dan nog sterker dan koffie, met de smaak van tabak). In de andere hand neemt men een thermosfles met heet water, zodat ten aller tijden er water in de beker kan worden gedaan en men de Mate kan drinken. De naam Mate is afkomstig van de woorden Maten + thee = Mate (grapje). Deze drank deel je namelijk met iedereen die je tegenkomt, een echte vriendendrank! Wij vinden het maar smerig spul en zouden het mega irritant vinden heel de dag een beker en een thermosfles mee te moeten slepen!

Het uitzicht tijdens de rit was super! Al die bergen, allemaal verschillende kleuren door de mineralen die er in zitten, rood, paars, groen, geel! Ook zijn we nog een stukje een berg op geklommen zodat we uitzicht hadden over de oude Inca ruïnes. Verder zijn we nog langs een mega zoutvlakte gekomen, waar we ook op zijn geweest, een soort zwembadjes maken ze er in de grond, om het zout te verkrijgen. Na 13 uur van prachtige uitzichten, tot de hoogste hoogte van 4170 meter, kwamen we uitgeput terug bij ons hostel. Eten en doodmoe naar bed! Verder hebben we nog door Salta gewandeld, zijn we met een kabelbaan omhoog een berg op in de stad gegaan, mooi uitzicht over de stad! In parkjes gezeten, kerken en pleintjes gezien.

Die avond zijn we met de bus naar Mendoza gegaan... "·$%& Daar waar de elende begon! In de stad waarover ik voor het incident al had gezegd, dat het niet fotowaardig is..
De eerste dag een beetje door de stad gewandeld en ´s avonds lekker op het terras gezeten, aangezien we in de barstraat van de stad zaten. De volgende dag weer zo´n 10 uur in een minibusje gezeten, tussen de bergen, wijngaarden door en langs de rivier af. Die is een beetje smerig bruin vanwege de erosie, maar komt wel in een mooi blauw meer uit. Hier is het in de winter toch kouder dan in Salta, want er lag nog allemaal sneeuw in de bergen! In 30 graden met een hemdje in de sneeuw dus! Ook nog langs de grens met Chile gekomen en uiteindelijk naar de Inca brug. Een brug die door een vastzittend ijsblok/gletsjer ijs is ontstaan op ruim 3000 meter hoogte.
De volgende dag gingen we een dagje in het grote San Martin park liggen zonnen en rondhobbelen. Krystel (die was ook in Iguazu) bleek ´s avonds ook in het nieuwe hostel te zitten en we gingen met z´n drieën wat eten en drinken. De volgende dag uitgecheckt en de stad in om nog pleintjes enzo te bekijken. Om 20.00 uur zouden we naar Bariloche gaan. Nog even het thuisfront bellen en even internetten... tja en toen was dus mijn tas weggehaald. Geen Bariloche dus, maar nog 4 nachten meer in Mendoza! Die dag dus uren op verschillende politiebureaus doorgebracht. Gelukkig alleen mijn tas gejat, Marly kan me nu mooi trakteren op alles ;-) ´s Avonds onszelf op heerlijke beef spiezen getrakteerd en met de politieagenten naar een bar (één politieagent werkte daar als extra baan, de politie verdient maar €500 in de maand hier, mochten we gratis naar binnen). De rest van de dagen van alles gergeld, nog bij onze vrienden van de politie langs geweest. Jeroen daar ontmoet, die was ook bestolen, en er achter gekomen dat mega veel mensen in het internet cafe daar bestolen zijn, waarschijnlijk een complot... Als slachtoffers er maar het beste van gemaakt, gezellig samen gegeten, park hangen, en drinken.

We zijn woensdagavond meteen met de bus naar Cordoba gegaan, daar zitten we nu! Even weg uit Mendoza. Hier is het het mega warm, schattig stadje, prima hostel, al flink geshopt (nieuwe tas, portemonee, zonnebril etc). Even lekker relaxen hier en dan paspoort ophalen in Mendoza en eindelijk door naar Bariloche!

Besos!

• 07 November 2008 - 17:37

Betty:

Hoi lieve Sanne,

Wat een mooie foto's zeg!!! Echt een super gave waterval!!! Ik heb je verhaal nog niet gelezen, maar begrijp wel door even te scrollen dat het nog steeds niet mee zit!! Ik hoop dat je toch snel je paspoort krijgt, en dat je weer lekker door kan! Je moet maar zo denken; het kan nu nog alleen maar beter worden, na deze ellende!
    Geniet er toch ontzettend veel van, en stuur je snel weer een mailtje!

Liefs mij

• 07 November 2008 - 18:40

Mieke:

Zo, toch een hele ervaring zeg. Maar ja dat kan natuurlijk ook gebeuren als je gaat reizen. Het is niet alleen maar leuk.. En tja, het wordt zo te horen ook weer opgelost. Het is wel heel vervelend, maar er zijn ergere dingen. Fijn dat je dat paspoort aan hebt kunnen vragen. Hopen dat je bankpasjes snel binnen zijn. Gelukkig hebben jullie toch nog een paar foto's. De foto's die je nog hebt zijn wel heel mooi! En net wat je zegt, de dingen die je niet op foto hebt zitten in je gedachten en dat is ook heel wat waard. Jeetje, wat heb je toch al veel van de wereld gezien als ik dat zo telkens weer lees. Nou meis, geniet er samen met Marly van.. Echt fijn dat jullie met z'n 2tjes zijn. Volgens mij hebben jullie het ook wel naar je zin daar samen. Heel fijn!

Liefs xxx Mieke

• 07 November 2008 - 19:21

Grote G.:

Gave foto's! Wat een prachtig land. Wil ik ook. Geniet maar lekker weer verder.

• 08 November 2008 - 08:57

Je Zusje:

Wat een verhaal weer zeg:O Ik vind het echt super dat je dit doet!
    Ik ben echt jaloers dat jij al die mooie plekken hebt gezien!!!
    Blijf lekker genieten dan komt het zeker goed!
    Liefs xx je zusje

• 08 November 2008 - 10:16

Arie.:

goed Sanne uit je verhalen begrijp ik dat je weer hersteld heb van de kleine dip rond het verlies van je persoonlijke spulletjes. Kijk maar even op mijn aparte e-mail om te zien hoe je bankpasjes weer veilig aan jouw kant kunnen komen. In ieder geval veel fun daar in dat mooie Argentinie, een land om nog eens als vakantiebestemming te kiezen. Ook veel liefs van je mamsie

• 08 November 2008 - 15:21

Tante Ans:

Fijn dat je weer zulke leuke dingen hebt kunnen bewonderen. En vanaf nu hopelijk geen vervelende dingen meer.

• 08 November 2008 - 16:41

Sven`:

Een woord: WAUW!!

• 08 November 2008 - 17:38

Madelon:

Hey Sanne,

Goed dat je zo optimistisch bent zeg, echt knap! Is ook de beste oplossing...
    Gelukkig gaat alles weer goed. Leuke foto's trouwens! Over 3 weken gaat Joey weg... ook al bijna! Jij nog een fijne tijd!

Liefs

• 09 November 2008 - 21:16

Kleine G:

Hai skattie!!! Super mooie foto's en hoop voor je dat je woensdag je paspoort weer hebt. Wat een gedoe zeg.... Jammer dat ik niet ff snel naar je toe kan komen! Wil ook van die watervallen genieten! Zag vandaag op tv bij return to sender nog een stuk over Brazilië. Dacht meteen: daar is Sanne ook geweest!
    Zo, het weekend zit er weer op, morgen weer werken. Ga zo lekker slapen, jij zal nog wel flink aan het genieten zijn van al het moois. Ik heb je ook nog een mail gestuurd.

Dikke kus van mij!

• 13 November 2008 - 17:11

Marcel En Inge:

lieve Sanne wat een prachtig verhaal en wat maak je veel mee!Veel succes met alles xxx

• 20 November 2008 - 17:05

Susan:

Hey chicas! Hoe gaat het ondertussen? Alles weer helemaal geregeld en aan het genieten? Waar zijn jullie op dit moment? Ik ben eergister in Cochabamba aangekomen en meteen met het vrijwilligerswerk begonnen! Project is erg leuk (tot nu toe dan dus ;)). Zin om een drankje te doen als jullie hier ergens in de buurt zijn? X

• 26 November 2008 - 10:01

Nancy:

We hebben je gemist afgelopen zondag. Was toch nog gezellig hoor zonder jou. De Sint had weer goed voor ons gezorgd.
    Leuk die Jeroen.......
    Hahaha