Pracht en praal in Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Pracht en praal in Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Pracht en praal in Sint Petersburg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Oktober 2007 | Rusland, Moskou

Dinsdagochtend 2 uur 's ochtends ging heel vroeg de wekker! De avond ervoor tot half twaalf nog mijn backpack ingepakt en nu was de dag aangebroken dat Nicole en ik op ons grote avontuur gingen vertrekken. Om half 3 zaten mama en ik in de auto op weg naar Boxmeer om daar met Nicole en ouders onze weg naar Keulen airport voort te zetten. Met 13 kilo in de backpack kon ik inchecken en na een kopje thee gingen we dan echt richting gate om in het vliegtuig naar Sint Petersburg te stappen. Heel de vlucht bijna geslapen en om half twaalf (lokale tijd) waren we geland. De paspoortcontrole ging heel snel, toen nog even op de tassen wachten...
Tja toen moesten we onze weg naar de stad en het hostel gaan zoeken, een man vroeg of wij ook naar de stad moesten en liet ons zien waar we met de bus mee konden, maar met kleine busjes zou het goedkoper zijn, voor 50 cent gingen we dus hopje-propje met een klein busje mee. In de stad met de metro mee en toen een klein stukje lopen, hier zou toch het hostel moeten zijn volgens de beschrijving??? Na even zoeken vonden we het, van buiten leek het nogal rot, maar van binnen is het prima te doen! Een ruime keuken, redelijke douches en een prima slaapkamer.
Dinsdag zijn we meteen de stad in gegaan en met de lonely planet in de hand en metro muntjes in de zak gingen we op pad. We hebben in de stad eerst een broodje gekocht bij een kraampje op straat, die van Nicole was best lekker, die van mij was natuurlijk niet te vreten haha. Toen gaan wandelen, eerst kwamen we bij de Admirality uit, zoals de naam al doet klinken stonden hier dus veel van die Russische legermannetjes met bont mutsjes: altijd leuk! Toen zagen we een ander mooi gebouw; Isaac's cathedral en hier wilden we wel een kijkje nemen, een hele mooie kathedraal met mozaiek, grote kroonluchters etc. Voor de kathedraal stond nog het standbeeld van the bronze horseman en aangezien het alweer 7 uur was zijn we toen maar richting huis gegaan. Onderweg noodles gekocht en toen we naar huis gingen raakten we elkaar meteen kwijt in de metro want die veranderde ineens van richting en toen we daar achter kwamen was ik net op tijd uit de metro.. maar Nicole dus niet OEPS. Uiteindelijk goed samen thuis gekomen en noodles en aardappelprutje gegeten.
Woensdag hebben we heel associaal tot 13.00 uur op bed gelegen, maar we hadden zo weinig geslapen van te voren dus we vonden dat dat mocht. Toen zijn we eerst naar de Hermitage/ Winterpalace geweest, we kwamen bij het plein uit en daar was ook nog de General Staff, een heel mooi gebouw en de Alexander column. We hebben heel de middag tot we eruit werden gezet in het Hermitage doorgebracht, wow wat is dat groot en mooi! Het gebouw is echt super mooi en dan alle kunst die daar in hangt! We hadden uiteindelijk nog maar de helft gezien... Daarna nog even wat gedronken in de stad en nog een beetje rond gelopen (kwamen nog langs de church of the Saviour on spilled blood en de Kazan cathedral). Toen echt Russisch wezen eten in een cheap restaurantje en om 12 uur in het hostel nog thee gedronken.
Vanmorgen waren we vroeg op gestaan want we wilden een heleboel zien. Eerst zijn we naar het Peter & Paul fort geweest, hier is de SS Peter en Paul kathedraal, de Nevsky gate, een oude politieke gevangenis en nog meer oude gebouwen. Het fort is het oudste gebouw van de stad en elke dag wordt er om 12 uur vanaf de Naryshkin Bastion een kanonschot gevuurd, dit wilde wij natuurlijk wel meemaken, nou dat ging echt hard! Daarna zijn we naar de kerk van Saviour on spilled blood gegaan, die was 's avonds al sprookjesachtig mooi en nu nog kleurrijker! Net de efteling. Daar zijn we ook binnen gegaan, de hele kerk 7000m2 is van binnen van mozaiek gemaakt. Je kijkt echt je ogen uit, super mooi! En de vloeren zijn van marmer, dus een grote drukke bedoeling. Toen hebben we even geluncht en daarna nog door de stad gewandeld om verschillende dingen te zien, zoals de Kazan kathedraal, de Bankovsky most, het Marble palace, de Summer garden en paleis (dit was nogal een dompel want alle beelden waren afgedekt en het paleis was gesloten). Ook waren we nog naar het trein-ticket-office geweest om tickets naar Moskou te kopen, morgen (vrijdag) middag vertrekken we en morgenavond zijn we dus alweer in Moskou! Toen hebben we nog een wandeling van 2,5 uur gemaakt om de Smolny kathedraal te bezoeken, die lag eens stuk buiten de stad en was heel groot, mooi en blauw. We hebben 's avonds heel lekker in een hip tentje gegeten en onszelf op een toetje getrakteerd.
Morgen naar Moskou dus, de eerste nacht blijven we in een hostel en daarna gaan we via een site bij iemand slapen daar de rest van de dagen.
Alhoewel het hier maar 5 graden tot -2 is, hebben we het goed naar onze zin. Het communiseren met de Russen laat soms nogal wat te wensen over, maar met handen en voeten komen we een heel eind.
Paka Sanne

• 25 Oktober 2007 - 19:10

Sanne Zelf:

Kan hier helaas geen foto's plaatsen, kan niet bij de pc, maar probeer dit van de week nog.

• 25 Oktober 2007 - 19:27

Your Sister:

Hello,

Nice story!!! I'm looking forward to see some pictures :)

Zusje, nog heel veel plezier! Doe de groeten aan Nicole en pas goed op jezelf he!

Dikke kus!

• 25 Oktober 2007 - 20:29

VV:

Zo te horen vermaak je je daar wel. benieuw naar de foto`s:)

• 25 Oktober 2007 - 22:12

Tippie:

Hey lieverd,
    had toch gezegd dat je naar de Hermitage moest gaan. Echt leuk al die andere dingen die je ook nog gezien hebt. Heb je al je lagen kleding al aangehad? Wcht vol spanning op je volgende verhaaltje!

Kus Paul

• 26 Oktober 2007 - 06:56

Guusje:

Ik ben blij, dat je het naar je zin hebt in Sint Petersburg. Ik heb diverse verhalen verhalen gehoord over Rusland. Mijn schoonzus vond het een verschrikkelijk land, terwijl mijn oom het daar geweldig vond. Ik wacht met spanning af op de foto's en het volgend verhaaltje.

xx Guusje

• 26 Oktober 2007 - 07:07

Tia Maria,Tio Carli:

Sanne,
    Hey Sanne, in een paar dagen al veel gezien. Maak veel foto's zodat je het later nog eens terug kunt zien.
    Goede reis verder en pas goed op jezelf.
    Veel liefs.
    Maria en Carli

• 26 Oktober 2007 - 09:00

Mieke:

Hai Meisje..

Net terug en nu weer onderweg naar een groot avontuur.. Leuk dat je al zoveel hebt gezien.. Fijn dat je goed aangekomen bent!
    Maak er iets leuks van!
    We mailen!

Liefs Mieke

• 26 Oktober 2007 - 09:49

Marly:

Net begonnen aan de reis en nu al zoveel gezien.. Klinkt allemaal echt super leuk. En dat Nicole te laat uit de metro was verbaasd me niets, er moet gewoon nog wel meer fout gaan!
    Have fun, kus marly

• 26 Oktober 2007 - 12:18

Tante Ans:

Hallo dappere Sanne,

Wat een wereldbelevenissen wederom.Je doet net of het allemaal vanzelfsprekend is, al die belevenissen. Best spannend en zeer interessant. Nog veel plezier en het gaat jullie goed daar.

• 26 Oktober 2007 - 15:06

Anouk:

hey sanne,

Het is nou vrijdagmiddag en zoals gewoon nog aan het werk!!! inge en ik hebben geen zin meer maar we moeten nog een half uurtje en dan is het voor ons ook weer weekend!! Super leuk man om je verhalen te lezen... wij zijn hier wel erg jaloers! geniet er maar lekker van. En zal regelmatig je reisverhalen gaan lezen....

groetjes anouk ( collega van inge)

• 26 Oktober 2007 - 17:56

Hedi:

ha die sanne !!

Leuk joh om je verhaal te lezen !! hoorde van Inge dat je op wereldreis was, dus vandaar dat ik je site had gevraagd !!
    Vind het echt super knap dat jij dat zo allemaal ff doet - durft !! Dat zijn dingen die de meeste van ons waarschynlyk nooit meemaken...
    Ik wens je
    heeeelll
    veeeeeel
    plezier, geniet ervan want zoiets maak je maar 1x mee en achteraf gezien is het altijd te snel voorbij....

Heel Veel Fun meiske !! en ik zal je site regelmatig checke ;-) leukk...

liefs en veel groetjes Hedi

• 28 Oktober 2007 - 13:45

Kim:

hey chica,

Weer op weg naar een nieuwe avontuur!! Geniet van alle mooie ervaringen en probeer ons op de hoogte te houden! altijd leuk om weer wat van:):):) je te horen! Ik ben nu 2 daagjes terug uit ameland was echt superleuk, heerlijk uitgerust haha!

Love ya!!

• 28 Oktober 2007 - 15:03

Je Mamsie:

Ik was erg blij met het smsje van inge. Dat je goed bent aangekomen.Ook dat je al je termisch ondergoed aan hebt.Niks voor mij die kou, geef mij de zon maar.
    jij bent die cultuur slurpende dochter van mij!Ik typ dit zelf Sanne. Met Arie naast me.Hier komt hij aan: He Sanneke ik zie wel dat jij weer eenvleigende start maakt. Het lijkt wel of jij niet thuis geweest bent. Kan Nicole dit allemaal wel bijhouden ? Dat je elkaar al kwijt raakt in de trein is wel heel bijzonder. Samengevat kijken wij uit naar je verdere avonturen en herinner je hierbij steeds " Pas goed op elkaar"

Groetjes

Annet & Arie

• 29 Oktober 2007 - 11:52

Betty:

Hey sanne,
    Leuk verhaaltje!!! Je moet schrijfster worden zeg, kan je een mooi boek maken van al je reisverhalen!!
    Het weekendje weg met de tipsen was ook erg geslaagd. We waren oa bij het nk schaatsen in heerenveen wezen kijken. Was erg leuk!!
    Nog veel plezier in Moskou en ben toch ook wel een beetje benieuwd naar je foto's! :)
    Liefs en 1000 kusjes mij

• 29 Oktober 2007 - 14:09

Dorian:

Hey Sanne! leuk om te lezen wat je in een korte tijd alweer allemaal hebt gedaan! hoe vond je het russisch eten ;) destijds in moskou vond ik het werkelijk niet te eten maar misschien hebben ze inmiddels wat anders op de kaart. hoe vind jij moskou? liefs dorian xx

• 29 Oktober 2007 - 18:37

Anke Bongers:

Hoi Sanne,

Geweldig dat je weer op pad bent. Altijd leuk om je reisverslagen te lezen. Stoer hoor dat je dit allemaal onderneemt.
    Veel reisplezier!

Ik hou van jou!!!

• 31 Oktober 2007 - 10:22

Je Zusje:

Heeej San!!!
    Ik ben weer thuis:D Meteen even je site gekeken voor je verhalen:) Echt jammer dat ik je niet meer heb gezien!!!
    Raar dat je nu weer 6 maanden weg bent!!
    Geniet er maar lekker van!!!
    Ik hou van jou!! Dikke kus je zusje

• 01 November 2007 - 22:24

Paul L:

Hey Sanne,

Ik merk het alweer, je bent ons alweer vergeten door alles wat je meemaakt,

Je weet wat ik gezegd heb,
    Heel veel plezier de komende tijd daar en spreek je snel,

Je (stap)maatje,

Paul