800 km naar Moskou en 900 km naar Kazan - Reisverslag uit Kazan’, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu 800 km naar Moskou en 900 km naar Kazan - Reisverslag uit Kazan’, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

800 km naar Moskou en 900 km naar Kazan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 November 2007 | Rusland, Kazan’

Privjet!
Daar zijn we weer! Helaas nog steeds geen foto's, op de een of andere manier wil het in Rusland nog niet echt lukken (trage verbindingen..) maar we blijven proberen.
Vorige week vrijdag zijn we naar Moskou vertrokken, we kwamen daar om 9 uur 's avonds aan en moesten toen nog een slaapplaats vinden. Het hostel uit de Lonely Planet (onze bijbel) konden we niet echt vinden, maar de Russen zijn echt SUPER aardig en twee mannen hebben ons helemaal naar het hostel gebracht. Daar waren gelukkig nog twee bedden vrij, dus lekker gaan slapen. 's Ochtends zijn we naar de stad gelopen (klein uurtje lopen) en daar natuurlijk naar het Kremlin en rode plein gelopen, we zijn toen de Kazan Cathedral in gegaan, deze is aan het rode plein tegenover het Kremlin. Lenin's tombe natuurlijk gezien en de super mooie st. Basils Cathedral, deze is in Arabische/ Aladin stijl met allemaal mooie kleurtjes (foto's volgen nog). Het leek wel Aladin land. Toen moesten we terug, want de rest van de tijd in Moskou zouden we bij Alex door brengen. Via een backpack site blijven we als het kan bij mensen thuis slapen, leuker en goedkoper. Hij kwam helaas een uur te laat op de afgesproken plek, dus wij voelde ons intussen ijspegeltjes haha. Bij hem thuis aangekomen bleek er nog een Nederlands stel bij hem te logeren en hij had niet veel plek en slaapspullen, dus dat werd met onze slaapzak op de vloer slapen... Weer de stad in gegaan naar Abrat, een bekende straat in Moskou met veel cafe's, portret tekenaars en toeristen. Ook de wall of peace was hier, deze was alleen zo klein dat we hem bijna voorbij waren gelopen :) Toen we 's avonds naar huis gingen wisten we eigenlijk niet meer precies welke tram we moesten hebben en het adres wisten we ook niet (lekker handig ja) dus hebben we tot 2 uur rond gelopen op zoek naar zijn huis... voortaan dus beter opletten en adres noteren :)
Zondag zijn we naar de St. Basil geweest, echt super mooi van binnen ook, we hadden een groep die een Engelse toer hadden een beetje gevolgd om meer info. te vergaren. Maandag waren we naar het Kremlin geweest, hier konden we een paar mooie kathedralen binnen en zijn natuurlijk de belangrijke gebouwen waar grote beslissingen worden genomen. Toen naar het eeuwige vuur gaan kijken waar die echte Sovjet soldaten staan die elk uur van wacht wisselen, dit is super grappig om te zien, ze lopen met hun benen recht vooruit helemaal gestrekt en tikken tegen hun geweer: super sovjet. Toen zijn we trein tickets naar Kazan gaan regelen, maar aangezien wij geen Russisch spreken en zij geen Engels ging dit niet echt vloeiend (alweer). Gelukkig kwam er weer een aardige Rus langs die ons zag prutsen en die wel Engels sprak en voor ons de kaarten heeft geregeld. Voor 15 euro konden we weer 900 km verder reizen :) We zijn toen nog naar All Russian Exhibition park geweest waar je typische Sovjet gebouwen en dingen hebt, zoals een rakket. Ook zagen we bij een ander park in de buurt het enorm grote beeld van Petrus de eerste. Dinsdag konden we eindelijk Lenin's tombe in, echt raar want je ziet gewoon zijn lichaam liggen wat al tientallen jaren met chemicalen enzo intact wordt gehouden... echt indrukwekkend. Toen zijn we nog naar de Saviour Cathedral geweest, naar het Victory Park waar ook het museum over WO II is, dit was wel interessant maar ook een beetje suf. Toen zijn we nog een korte wandelroute door de stad gaan doen en kwamen we echt in elke straat 5 kathedralen, mooie gebouwen etc. tegen. Bij Alex hebben we nog gezellig met hem vodka en rum gedronken waardoor we lekkerder sliepen :)
Woensdag vertrokken we om 1 uur naar Kazan, deze keer een trein met (slaap)banken, deze trein ging namelijk nog een heel stuk verder dan de 900 km die wij er mee af hebben gelegd. Om 2 uur 's nachts kwamen we in Kazan aan, we hadden in de trein nog heel gezellig met een paar Russen zitten kletsen waarvan er 1 Engels kon en dus als tolk fungeerde. Daar had onze 'tolk' een taxi voor ons geregeld naar Avram, bij hem bleven we ook weer via die website slapen. Hij is echt super lief! Hij had allemaal eten voor ons gemaakt omdat hij dacht dat we niets hadden gegeten in de trein en hij gaf ons allemaal informatie en tips over wat we konden doen en we hadden hier ons eigen bed! Donderdag dus op pad, een uur gelopen naar het kremlin van Kazan. Hier was wat minder te zien, maar wel een hele mooie moskee, een mooie kathedraal en een toren die voor de vrouw van tsar Ivan the terible. Toen zijn we nog naar de Peter & Paul Cathedral gegaan (ook hier hadden ze die ja), deze was echt mega mooi! Helemaal met allemaal kleurtjes versierd van buiten, maar er liepen wel allemaal enge mannen en zwervers. Toen smste Avram dat hij even vrij had (hij is leraar) en liet ons wat van de stad zien en stuurde ons naar een markt waar we allemaal verse en typisch Russische dingen konden kopen. Hier lekkere dingen gekocht, al was dat bijna niet nodig want Avram en zijn vriendin maakte steede lekker eten en ontbijt voor ons, veel Russische dingen op dus, het meeste was erg lekker! Die avond was het ook hier het begin van het weekend (beetje zoals studentenavond in NL) en Avram zei dat we op stap moesten gaan, wij hem overgehaald om mee te gaan en we gingen naar een echte Tatar discotheek (Kazan is de hoofdstad van het Tatar gebied in Rusland). Zijn vriendin is journalist en kent wat mensen en we konden dus gratis naar binnen, er waren ook vrienden van hun en die konden allemaal Engels en waren heel aardig. Leuk gekletst, elkaar Nederlands en Russisch geleerd, gedanst op de hilarische Tatar muziek en we kregen nog gratis een waterpijp (zonder gekke dingen hoor). Het was echt een super leuke avond! En onze eerste echte stap-avond in Rusland, we hadden alleen nog maar in barretjes gezeten. Vrijdag gingen we eerst onze treintickets naar Ecatrinburg (weet niet precies hoe je het schrijft) regelen, ook dit ging weer niet goed, maar Avram had weer een tussenuur en kwam ons helpen :) Toen heeft hij ons nog geholpen om een auto te regelen die ons naar een mooi klooster buiten de stad bracht, dit was 20 km voor 3 euro pp :) Het was er erg mooi, het klooster ligt aan een meer, wat ook extra mooi was. We wilden eigenlijk om het meer gaan wandelen, maar daar was geen pad, dus na enkele tientallen meters hield dit op. Op de terug weg natuurlijk net te laat voor de bus dus moesten we 1 uur wachten.. In de stad zijn we toen een beetje gaan rondlopen, een bepaald deel van de stad is helemaal verwoest en de gebouwen zijn daar helemaal uitgebrand en rot. 's Avonds stond er weer lekker eten op ons te wachten en hebben we gezellig met Avram en zijn vriendin wat gedronken en gekletst. Vanmorgen zijn we met Avram mee naar de universiteit geweest om een les van hem te zien. Hij had de les totaal aan ons aangepast en ons een soort gastsprekers gemaakt, we hebben met de klas over de verschillen tussen NL en Rusland gesproken en over onze reis. Een meisje was helemaal NL fan en was helemaal door het dolle heen met ons bezoek en wilde onze emails, een andere jongen vroeg op het laatst of hij met ons op de foto mocht haha. De halve klas dus met ons op de foto, we leken wel beroemdheden. Dit zijn dus de super leuke dingen die we via het slapen bij mensen thuis meemaken. Daarna zijn we met Avram, zijn vriendin en haar zoontje mee naar een badhuis geweest waar we een prive sauna en douche (warm en koud) gedeelte hadden en hebben we daar een uur gestoomd, gescrubd etc. Erg schoon en relaxed zijn we nu dus. Om 20.11 uur onze tijd vertrekken we de volgende 900 km. Vanaf morgen zal het tijdsverschil 4 uur zijn. We kunnen dan weer bij iemand thuis slapen, dus dat wordt weer spannend!
We hebben ook een Russische simkaart gekocht, goedkoper voor ons om te smsen (3 cent naar NL :)) en handig om met mensen van hier te bellen. Het nummer is 007 919 637 6164, voor degene die wil bellen tot en met 22 november. Smsjes kunnen we ook gewoon op onze NL mobiel ontvangen hier.
Het is hier echt cruta (cool)! Hopelijk snel foto's voor jullie om dingen te visualiseren.
Paka paka (bye bye)

• 03 November 2007 - 13:14

Mieke:

Hai Meisje..

Sow, nog maar zo kort weg en nu al zoveel gezien en meegemaakt. Erg leuk hoor. Dat die mensen daar zo behulpzaamzijn, erg fijn! Het is ook bijzonder om bij mensen thuis te gaan slapen, je weet niet waar je terecht komt, maar je maakt denk ik veel mee van de cultuur. De gewoontes en het leven daar. Zo te horen vermaken jullie je prima daar. Ook leuk dat je op stap bent geweest. Handig zo'n man en vrouw die daar veel mensen kennen. En leuk zo'n les op de universiteit bijwonen. Nou doe voorzichtig! Geniet ervan!

Liefs Mieke

• 03 November 2007 - 14:59

Oma:

hallo fijn dat alles goed gaat. ik ben nu bij janne en merle. ik heb heel je bericht gelezen, wat heb je toch een mooie reis. Geniet er maar van. Sanne heb je het al koud gehad? Hier is het lekker weer. We zijn voor opa naar de kerk geweest allemaal met kaarstjes het was heel donker. Janne is ook mee geweest. Janne had er van genoten. Met ons gaat het heel goed.

Heel veel goertjes van oma

• 03 November 2007 - 15:01

Janne:

Heej sanne! fijn dat alles goed gaat met ons gaat het ook heel goed. ik heb vanochtend gevoetbald maar met 7-1 verloren we staan nu 3 of 4 of zo. en we hebben net appeltaart gebakken (merle en ik)

heel veel kusjes en een dike knuffel
    van janne

kus

• 03 November 2007 - 15:41

Marloes:

Hey Sanne,
    Mooi verhaal! Ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes!

• 04 November 2007 - 08:19

Je Zusje:

Heej zus,
    Leuk om nu een persoonlijk mailtje van je te hebben!!
    Het kost me wel moeite om als eerste op je site een reactie te plaatsen zeg:S
    Maar ik ben ook zo druk bezig, net als jij;)
    Leuk om dit allemaal te lezen zeg!!
    Maar ik ga snel want we hebben zo wedstrijd!!!
    Hou van jou zus!!
    Kusjes je zusje

• 04 November 2007 - 08:56

Vinnie:

Heej popje,

Ik zat me net eens te bedenken hoe fijn het is om jou te kennen. Door jouw verhalen heb ik het gevoel dat ik de halve wereld al gezien heb, zonder dat het me iets kost.

Zo te lezen hebben jullie het weer prima naar je zin. Door al de dingen die je meegemaakt hebt lijkt het of je alweer een hele tijd weg bent.

Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. Heel veel plezier nog en doe voorzichtig.

kus Vinnie

• 04 November 2007 - 09:19

Betty:

Hey sanne,

Leuk verhaaltje zeg!! Echt super leuk bij die Avram!!! Zo maak je iid het echte russische leven mee. Dacht je trouwens klaar te zijn met school, nee hoor, ga je in rusland gewoon verder!! :)
    Nou, echt super super veel plezier met het vervolg van je reis weer. Tot mails!!

Liefs mij

• 04 November 2007 - 10:31

Dorian:

hey sanne! leuk dat ik door je verhaaltje nog een andere kant van rusland leer kennen, bij ons waren de russen helemaal niet zo aardig nl.! ben benieuwd naar je volgende avonturen xx

• 04 November 2007 - 11:36

Bas:

Ha sanne,

Vette shit, al leuke dingen meegemaakt. wel leuk dat die russen zo gastvrij zijn. wie had dat gedacht. en zoals ze in rusland zeggen:

Groetjes kus Bas

• 04 November 2007 - 11:38

Bas:

Oh wat flauw, ik op mijn beste russisch iets getypt, snapt de site die tekens niet. toch heel veel plezier!!

• 04 November 2007 - 12:06

Tante Ans:

Prettig voor jullie, dat het daar zo goedkoop is. Zo zie je nog eens wat. Heb je geen Russisch woordenboek? Lijkt me handig. Nog veel plezier.

• 04 November 2007 - 12:11

Eefje:

Chick,

Hoop dat je daar net zo goed kan stappen in het brabantse eindhoven met ons want anders verleer je het en moeten we het je weer allemaal uitleggen als je terug bent dat schiet niet op natuurijk!

Wat een heerlijk lang verhaal trouwens, blijf nog steeds van mening dat ik je verhalen pas echt helemaal goed ga lezen vanaf het deel dat je in thailand zit haha ;)

Super veel plezier
    Dikke kus Eefje

• 04 November 2007 - 12:46

Peet:

hoi sanne,
    had ik gister al een heel verhaal getypt, kreeg de melding: bedankt enz. zet ie het er niet neer!!
    maar goed het komt er op het eind op neer: nog heel veel plezier en een fijne reis :-)
    greetz en xx peet

• 04 November 2007 - 14:18

Juul:

Ola wapa! Ik zie het wel weer...jij geniet er weer ontzettend van zeg!
    Ik heb een baan aangeboden gekregen van Ignacio van Stein!! In Marbella!! hahaha...best cool maar moet er wel even goed over nadenken hoor!
    Meis, nog veel plezier daar, en spreek je snel weer eens op msn of mail!
    Un besote!!

• 05 November 2007 - 09:57

Kim:

hey lieve chica,

Echt leuk om het echte russische leven mee te maken! wat een avontuur toch weer!
    Maar jullie zijn beroemd? Staan jullie ook al in de krant??

Geniet:) van al je nieuwe avonturen, ik kijk alweer uit naar een volgend verhaaltje!!

Kus

• 05 November 2007 - 15:06

Monique:

Heej Sanne,

Heb me net even bijgelezen op je site! Jij hebt al echt veel meegemaakt in de korte tijd dat je nu weg bent! Het klinkt allemaal super! En wel een heel leuk idee om bij de mensen thuis te slapen, dan leer je het land denk ik ook wel echt kennen!

Heel veel plezier de komende tijd!
    Kus Monique

• 06 November 2007 - 20:49

Sandra:

¡Hola chica!

Wat een verhaal zeg, leuk om te lezen waar je nou zit! Hoe koud is het daar eigenlijk? Hier in Cusco is alles nog ok,nog 2 dagen vrijwilligerswerk nog maar te gaan. Vrijdag gaan we in 4 dagen de Inca Trail lopen naar de Machupiccu en woensdagochtend zitten we in de bus richting Puno, nog zuidelijker in Peru. Vanaf daar gaan we richting Bolivia en dan via Chili terug langs de kust van Peru reizen!

Beso Sandra

• 07 November 2007 - 09:40

VV:

Zijn wel gastvrij die russen:) en je maakt zo idd wel relaxe dingen mee. Veel plezier nog.

vV

• 07 November 2007 - 13:29

Renske:

Leuk zeg! Wat een adventure. Ook leuk die foto's, krijg je een mooie impressie.
    Geniet ervan!

x rens

• 08 November 2007 - 12:31

Marieke:

Wat kan ik nog meer zeggen dan: have fun! denk dat dat het zo wel een beetje samenvat. Ik kijk uit naar je nieuwe avonturen.

• 08 November 2007 - 15:23

Your Sister:

Hello,

a little bite late!!! i'm sorry :(

Leuk om je verhaal weer te lezen, had ook weer het een en ander van mama gehoord! Have fun!

Kus Inge

• 09 November 2007 - 14:32

Sanne Zelf:

Nou eindelijk foto's online hoor, ook bij mijn vorige verhaal. We zijn vandaag in Novosibirsk aangekomen. Het sneeuwt hier heel hard, op sommige plekken 30 cm sneeuw en het vriest -8! De treinreis was erg apart, want een vervelende Rus wilde maar niet weg gaan, we hebben echt moeten schelden, schreeuwen en duwen, uiteindelijk is het allemaal goed afgelopen. Gewoon een ex-leger pipo die dacht dat hij ons de baas kon... pff
    Weer bij een heel aardig gezin, die van alles met ons gaan doen!
    kus Sanne

• 10 November 2007 - 08:31

Betty:

Hey sanne,
    Bedankt voor je mailtje!!! :) Wat een mega irritante kerel in de trein zeg!!! Bah! Ook erg mooie foto's trouwens!!! Echt super mooie en apparte gebouwen. Iig weer veel plezier.
    Liefs en knuffel mij

• 10 November 2007 - 09:56

Kim:

hey lief,

Inderdaad wat een trieste hond die vent zeg! Geweldige foto's weer een totaal andere wereld waar je nu bent!!

Kus

• 11 November 2007 - 09:29

Tia Maria, Tio Carli:

Hoi Sanne,
    Zo te lezen maak je weer van alles mee.
    Bij jou is het winter, wij zitten in een korte broek.
    Ook hier van allerlei rare plaatsnamen; Kerikeri. Whangarei en wat al niet meer.
    We maken het goed en zien van alles.
    Leuk dat we zo van elkaars ervaringen op de hoogte blijven.
    Kus en groetjes

• 12 November 2007 - 16:07

Annet:

hallo sanne,het is een trieste maandag als je naar buiten kijkt.Maar 5 graden en wind.De logeerpartij met Sieb was een succes,hopelijk krijgen wij Sieb nu met ferquente regelmaat.Gisteravond is er een auto tegen het witje gereden.Degene die dit veroorzaakt heeft zichzelf gemeld.Lotte en ik zijn al naar een uitdeuker en spuiter geweest om de kosten door te spreken.Het vara gidse heb ik opgezegd.Morgen is deze week mijn enige vrije dag.Ik wilde daarom perse een berichtje sturen wat mij (alleen)is gelukt.Arie en Ma.Jose hebben hun huis verkocht per 1 aug. Het nieuwe huis is al tot de nok gemetselt.Lotte en ik zijn gaan kijken.Het wordt toch weer een groot huis.Arie Ketelaars stond met foto en verslag in een vakblad.Dit bewaar ik voor jouw.Verder is het vandaag de "uittel datum van de baby van Patrich en Moniek" Als het dinsdag nog niet is geboren wordt ze woensdag "ingeleid",DAN WORDT HET GEBOREN.wAAROM KRIJG IK ZULKE GROTE LETTERS??????vOOR ONS IS HET EEN SPANNENDE WEEK.iK HOOP WEER SNEL IETS VAN JE TE LEZEN EN ZOALS JE ZIET HEBBEN WIJ OOK EEN DRUKKE AGENDA....DUS TOT SCHRIJFS VEEL LIEFS VAN JOUW TROTSE MAMA.

• 20 November 2007 - 10:57

Willem:

Heej Sanne

Fijn te horen dat alles goed gaat. Lekker wezen stappen en leer die russen maar Nederlands. Veel plezier nog

kus Luuk