Privjet vanuit Novosibirsk - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Privjet vanuit Novosibirsk - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Privjet vanuit Novosibirsk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 November 2007 | Rusland, Novosibirsk

Na ons verblijf in Kazan gingen we met de trein verder naar Ekatrinburg, omdat de tram naar het treinstation maar niet kwam hadden we de trein nog bijna gemist, toen maar een taxi aangehouden om zo naar het station te gaan. Lekker geslapen en de volgende ochtend waren we er al. Via Couchsurfing zouden we bij Sergey blijven slapen, maar deze was nog een weekendje weg en een vriendin van hem zou de sleutel hebben... zei hij... Dit was dus niet het geval, na een slecht engels telefoongesprek kwam Mila naar het station, zonder sleutel maar met een goed hart! Ze nam ons mee naar haar huis en we mochten daar (op de grond) blijven slapen die nacht. Ze maakte ook nog eten voor ons klaar en die avond sliepen Nicole en ik, Mila, haar twee kinderen en de vier huisdieren in de woonkamer... lekker knus. De volgende ochtend samen ontbeten en daarna ons klaar gemaakt voor een wandeling door de bossen en heuvels. Buiten werden we verrast door de eerste sneeuw, dit maakte de natuur extra mooi! In de bossen nog een kleine picknick gehouden en daarna weer verder. Toen we om 5 uur terug waren, was Sergey weer terug in de stad en kwam hij ons bij Mila ophalen. Daar kregen we ook weer te eten en we hadden een super dik tweepersoons luchtbed! De volgende ochtend na het ontbijt richting de stad, eerst treinkaartjes naar Novosibirsk geregeld, nadat we eerst een bank i.p.v. railway kassa in waren gelopen, ging dit redelijk goed. Het was behoorlijk fris (-5 C) dus we gingen snel sightseeing doen, zodat we ergens naar binnen konden! Door de Geological Ally (park met grote mineraalstenen) over de brug met een groot Order of Lenin beeld, door naar de oude watertoren. Deze beklommen, maar we konden er helaas niet in. Toen kwamen we bij de allerkleinste Chapel ever aan, de Chapel of St. Catherine, super schattig! Daarna kwamen we dan eindelijk bij de Romanov Death ite aan, hier is in 1918 Tsaar Nicholas II zijn vrouw en hun vijf kinderen vermoord. Ter nagedachtenis staat op deze plaats een houten en een marmeren kruis. Hier tegenover is ook nog the Church of Blood voor hen gebouwd, binnen in bevat deze kerk ook veel afbeeldingen van de Romanov familie. Nadat we nog een kijkje hadden genomen bij de Ascension Church, waar net een paar mensen aan het bidden en zingen waren. De oude vrouw bij de kerkdeur vroeg zich af of wij het niet veel te koud hadden in onze vesten toen wij haar een donatie gaven, maar onze super vesten zijn heerlijk warm! Snel een cafe in voor een warme thee, onze tenen vroren er bijna af brrr. Daarna na lang gezoek naar de goede bushalte weer terug naar de flat van Sergey waar we lekker pasta hadden gemaakt! 's Avonds kwam John nog langs, de ex-man van Mila en Sergey had geregeld dat hij met ons mee naar het Ural gebied zou gaan de volgende dag. De volgende dag dus met John, dochter van hem en zoon van Sergey met de trein op weg om daarna een uur of 5 a 6 door de Ural te wandelen. Het was echt super koud (-9 C) en er lag in de bossen en bergen best veel sneeuw dus dat was wel even doorbijten. Alles zag er wel extra mooi uit door de sneeuw, ook hadden John en Nicole nog bomen gezaagd en maakte John een lekker warm vuurtje en gingen we even wat eten. We kwamen ook nog langs een meer dat helemaal bevroren was en waar we dus op konden lopen :) Rond 6 uur weer met de trein terug naar het huis van Mila en John en deze keer ging John daar voor ons koken, Tanja (de vriendin van John en moeder van Sergey's kinderen, ja het was allemaal ingewikkeld hoor) was ons bij de treinstation komen ophalen en at ook mee. 's Avonds bij Sergey thuis met John en Sveta (vriendin van Sergey) erbij onze laatste avond met een flesje vodka erbij gevierd.
De volgende middag vertrokken we voor een reis van 22,5 uur naar Novosibirsk. Lucky us kwam er binnen een uur al een vervelende ex-leger mannetje bij mij zitten toen Nicole even weg was. Hij allemaal opscheppen, zijn uniform laten zien etc. Uiteindelijk hebben we hem om 11 uur pas weg gekregen na schelden en duwen, maar om 6 uur 's ochtends hing hij ineens boven mijn bed grrr, toen hem genegeerd!
In Novosibirsk stond Danil ons op te wachten op het station, bij hem bleven we ook weer via Couch surfing slapen. We hadden een king size slaapbank tot onze beschikking, mochten onze was daar doen, internet gebruiken en zijn moeder was heel de tijd eten voor ons aan het maken. En daar was ze erg goed in ook; lekkere salades, aardappels, vlees, vers fruit, vers gebakken broodjes, ei met spek als ontbijt... jammie! We hebben in Novosibirsk lekker gechilled en veel uitgeslapen. Zaterdag zijn we standaard eerst treintickets wezen regelen naar Krasnayarsk en wonderwel ging dit in een keer goed! Daarna naar de stad naar het Lenin plein met het grote Opera & Ballet theater (grootste theater van de wereld met dit doel) en daarna door de stad gewandeld, toen kwam Danil naar ons toe en gingen we nog naar kappel van St. Nicholas, die ter ere van het 100 jaar bestaan van de stad in 1993 was herbouwd. Nadat we in een bar wat hadden gedronken gingen we naar het theater om daar een Russische balletvoorstelling te bewonderen :) Ik had nog nooit ballet gezien, vond het erg mooi en ook het theater zelf was super mooi van binnen! Zondag zijn we weer cultureel wezen doen en naar de Cathedral of the Ascension geweest, super mooi weer met gekleurde schilderingen, foto's maken werd alleen niet zo gewardeerd haha. Toen verder naar het Local Studies Museum waar de geschiedenis van Siberie wordt uitgebeeld en vervolgens naar het West Siberian Railway Museum. Met al die treinreizen mocht dit natuurlijk niet missen (leuke modelspoorwegen en een NS pet gezien!). Toen nog even naar de kleding markt geweest, dit is een grote mall met heeeel veel ieniemini winkeltjes erin. 's Avonds gezellig met z'n drieen naar New York Times, een bar met live Rock 'n Roll muziek. Toen we naar huis gingen was het -13 C.!
Maandag moest Danil werken, dus nam zijn zus ons mee op pad. Eerst naar de andere kant van de Ob, om in de left bank van de stad naar het Glory monument en parkje te gaan. Een herinnering aan WWII, grote muren met alle mensen die zijn overleden, weer een eeuwig vuur dat door leger-leerlingen wordt bewaakt en in het park tanks, een vliegtuig etc. Daarna nog even naar een kerkje bij hun in de buurt dat in een park ligt, dat park zag er super mooi uit met al die sneeuw op de takken! Omdat het onze laatste avond in de stad was gingen we weer op stap, eerst naar een Ierse bar en toen naar Rock City, een club waar ze die avond house draaide. Lekker helemaal los gegaan, en natuurlijk Screw Drivers gedronken (Vodka met Orange Juice).
Het is alweer dinsdag en we gaan zometeen nog even een kerkje bezoeken dat aan de Ob ligt. Om 17.15 uur vertrekt onze trein en komen we weer een tijdzone verder (6 uur verschil) morgen om 8.11 uur in Krasnayarsk aan.
Super leuk dat ik zoveel leuke reacties vanuit Nederland krijgt, dat motiveert natuurlijk wel om te schrijven voor mij :)
Dikke kus vanuit hartje Siberie, Sanne

• 13 November 2007 - 08:22

Peet:

brrr, wat koud zeg ;-)
    maar je schrijft (zoals altijd) heel beeldend en je ziet het bijna voor je hoe het daar is. lekker lange verhalen, heel leuk! ik geniet steeds weer van.
    en wat een gedoe met die vent in de trein zeg, was je niet bang?
    zorg dat je geen kou vat en nog veel reisplezier!!
    groetjes, peet

• 13 November 2007 - 10:53

Kim:

hey snoes,
    Weer superleuk om te lezen en mooie foto's erbij!! Fijn dat we ook lekker kunnen mailen dan ben je toch niet zover weg als dat het lijkt/is!
    Leuk dat je overal zo ontzettend gastvrij word ontvangen dat is toch ook wel bijzonder!! Dat is hier in Den bosch denk ik toch wel minder haha!

Love ya xxxx

• 13 November 2007 - 10:55

Daisy:

Hey senna!

Nou nou wat een verhalen weer. Leuk om te lezen en te weten dat je je daar goed vermaakt. Leuke foto's ook trouwens. Duurt even maar dan heb je ook wat :-).
    En wat bezoek jij veel kerken, straks kom je nog helemaal gelovig terug. :-).

Liefs Daisy

• 13 November 2007 - 11:52

Hi Sis:

Super leuk die foto's!!!

Lief dat je ons nog even een mail had gestuurd! Ben wel erg jaloers :)

Nog heel veel plezier meis en doe de groetjes aan Nicole!

Kus

• 13 November 2007 - 14:26

Je Zusje:

Eindelijk wat foto's!!
    Als je al dat sneeuw ziet, dan hebben wij het hier nog niet zo slecht;) Haha!
    Wat een verhaal weer zeg!! Het blijft leuk om dit allemaal te lezen!!
    Ik heb (als het goed is) mijn rekentoets gehaald:D Goed he?!
    Ik hou van je zus!!
    Xxx je zusje

• 13 November 2007 - 15:03

Marly:

Brr..mij daar iets te koud. Ik heb net een nieuw dekbed gekocht, heerlijk warm en als ik daar onder lig ben ik opeens niet meer zo jaloers op jullie!!

• 13 November 2007 - 15:55

Annet:

sanne toch nog even tijd gehad om op je site te kijken. Je verhalen zijn net onwerkelijkheden. Dat een dochter van mij dit allemaal meemaakt. Wat zou Leo trots op je zijn. Je hebt het in je bloed van papa, zeker niet van mij. Ik ben meer van huisje boompje beestje. Bij Moniek en Patrick is er nog steeds geen baby geboren.Ik hou van jouw, jouw trotse mama.x.

• 13 November 2007 - 16:06

Nicole:

hej sanne, ik heb nog geen tijd gehad om je verhalen te lezen, maar zo te zien heb je ondertussen al weer veel meegemaakt! leuke fotos ook.
    groetjes Nicole

• 13 November 2007 - 17:03

SVen:

VEt hoor! wel ff een toepasselijke (nietSpaanse) achtergrond invoegen.
    (ik kan niet zo goed tegen die blote borsten daar rechts boven) ;) haha

geniet ervan cousin

• 13 November 2007 - 17:28

Tante Ans:

We hebben het druk hier met al die verhalen lezen van diverse familieleden. Wel leuk zeg. Ga zo door!

• 13 November 2007 - 23:37

Mr VenDoren:

Goed bezig dame! Hou het wel een beetje in de gaten. Tof de reactie van je ma!

x

• 14 November 2007 - 10:47

Jose:

hej sanne, zo te lezen gaat het allemaal goed daar zo! LEUK..hoest met je haren, bevalt het ze daar;-) haar van je vriendin is idd super kort geworden, wel leuk..ook iets voor jou misschien de volgende keer? haha

veel plezier en succes nog daar,

groetjes xxx

• 17 November 2007 - 09:20

Tya Maria, Tio Carli:

Lekker dichtbij en toch zo ver af, maar het gaat daar bij jou dus heel erg fantastisch. Wat drinken jullie zo al? Fijn dat we van elkaar zo over de evenaar heen lekker op de hoogte kunnen blijven.
    Groetjes en een dikke kus

• 18 November 2007 - 13:54

Marlon:

Ha Sanne,

Hele mooie verhalen!! Leuk om te lezen. Heel veel plezier nog!

Groetjes,
    Marlon

• 18 November 2007 - 17:13

Madelon:

Hey Sanne,

Jeetje wat gaaf allemaal! Ik ben echt zo jaloers op jou! Wat een ervaringen doe jij op zeg, helemaal vet! Ik blijf je foto's kijken en je verhaaltjes lezen, echt leuk! Veel plezier daar en geniet ervan.
    Liefs van Madelon

• 18 November 2007 - 19:30

Jeroen, Ingrid:

Hoi Sanne,
    We zitten nu met z'n allen (Jeroen, Ingrid, Annet, Arie en Sieb natuurlijk) in Oosterhout te eten. Sieb ligt net te slapen en we zitten nu jouw spannende verhalen te lezen. Bijzonder zeg! Geweldig wat een ervaring. Je mamsie is terecht heel erg trots op je!
    Jeroen en ik hebben een bedragje naar je overgemaakt voor de kinderschoentjes. Wat een goede actie zeg. Daaraan dragen we graag ons steentje bij. Veel plezier! keep up the good work!

Groetjes van ons!

• 19 November 2007 - 14:18

Dorian:

Hi Sanne,

wat een kou -13C! Jullie vesten zien er idd niet zo gek warm uit maar tis maar goed dat ze dat wel zijn! Maak je wel genoeg foto's om straks te weten wat je allemaal hebt gedaan en gezien? Ik kan het vanaf hier al bijna niet bijhouden!

Liefs,
    Dorian

• 19 November 2007 - 14:28

Dorian:

mooi kleurtje trouwens je site!
    xxx

• 20 November 2007 - 11:04

Willem:

Heej Sanne,

Lekker fris inderdaad min 13, zou iets voor mij zijn. haha. Leuk te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt. rar mannen die soldaten daar in verwegistan, maar had ook niet anders verwacht dan dat je ze ff zou afschepen.

heel veel plezier nog

x luuk

• 20 November 2007 - 12:47

Mama:

Hoi Sanne alles goed? Hoe gaat het tussen jou en Nicole?Jullie zijn meer op elkaar aangewezen als in Aruba.
    Ter informatie van de lezers en lezeressen,van Sanne haar site:Arie is opa geworden van kleinzoon Luca.En ik ben hiermee oma Annet geworden. Luca is 15 november geboren in het ziekenhuis in Maastricht.Sanne vandaag is het een lekkere frisse droge dag.Ik ben vrij en heb de hele ochtend in de tuin gewerkt. Heerlijk.Lotte komt vanavondeten.Die man die tegen Lotte haar auto is gereden komt vanavond met het schade formulier.Verder nodig ik Jeroen,Ingrid,Sieb,Patrick,Moniek,Luca,Lotte,Arjen,Inge en Jasper en natuurlijk jou uit om eerste Kerstdag in De Geerde te komen eten.Inge en Jasper gaan naar de wintersport.En ik vermoed dat jij ook niet komt[grapje]Maar hierbij ben je toch van harte uitgenodigd.Wij zullen als we heerlijk zitten te smullen aan je denken en uitgebreid praten over al je ervaringen die je dan alweer hebt opgedaan.San,ik ga weer verder in de tuin,veel liefs van je trotse mama,kusjes,by.