Paka paka koud Siberie - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Paka paka koud Siberie - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Paka paka koud Siberie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 November 2007 | Rusland, Irkutsk

13 November vertrokken we vanuit Novosibirsk naar Krasnoyarsk, hier kwamen we 14 november om 8.00 uur aan. Met een temperatuur van -15 C en een dik pak sneeuw werden we hier welkom geheten! We bleven hier bij Fyodor slapen, die ons om 10.00 uur bij het station kwam ophalen en met de auto naar zijn flat bracht. Omdat we ondertussen in de bergen waren en er veel sneeuw lag, zijn we naar het Stolby Nature Reserve gegaan. Hier gingen we met een skilift omhoog (voor mij de 1ste keer :)), vanwaar we een super mooi uitzicht hadden! Na een paar mintuen was je helemaal bevroren, voeld je ook niets meer, dus maakte het niet meer uit dat het koud was. Boven naar de Takmak Stolby gehiked; een geklim en geklauter was dit, maar echt super mooie natuur! Fyodor had twee sleetjes bij en we zijn dus van de berg naar beneden gesleed! Natuurlijk een paar keer eraf gevallen, helemaal onder de sneeuw, maar zeker wel sneeuwpret! Na een aparte nacht, met z'n 3en in het bed van Fyodor (deze hangt met kabels aan het plafond) waarin hij af en toe wel erg dichtbij kwam liggen.. lekker lang op bed gelegen. Nicole en ik wilde de hydroelectric dam in Divnogorsk gaan bekijken, nou dat hebben we geweten, in de zomer gaan er namelijk andere bussen daarheen. Uiteindelijk waren we nu pas om 16.00 uur in het dorpje. Het was er wel echt super mooi, het lag aan een rivier, veel bergen, dus mooie uitzichten weer. Helaas was de dam niet echt veel aan, dus nog maar een beetje door het stadje gewandeld. We waren ook pas om 20.30 uur weer thuis haha. De 16e zouden we Krasnayarsk alweer gaan verlaten. Onze backpacks bij het station in een kluis gedaan en nog even de stad en omgeving in. Eerst naar de Karaulnaya Hill met de kleine Chasovnya Chapel die op het 10 Roebel biljet staat. Een mooi uitzicht over de stad hier. Op de weg naar beneden kwamen nog 4 boze, blaffende honden achter ons aan... helup! Gelukkig kwam er toen een Russische jongen die ze met sneeuwballen weg had gejaagd.. Terug in het centrum hebben we een kijkje in het reigonale museum genomen, van buiten a la Egypte beschilderd. Daar tegenover nog mooie foto's gemaakt van de grote brug over de rivier; dit is weer de andere kant van het 10 roebel biljet.
17 November kwamen we in Irkutstk aan, tijdens onze zoektocht naar een hostel sprak een Russische vrouw mij aan of we nog een slaapplek zochten, voor een zacht prijsje mochten we in haar extra appartement verblijven.. Super dus! (Het was by the way -17 C). Ze gaf ons nog een mini tour, via de winkelstraat van de stad, door een versmarkt naar de Decembrist huizen. Hier zijn we het Volkonsky huis ingeweest, het museum was niet super, maar de history van de Decembrists is heel interessant! Zondagochtend hebben we om 9.00 uur de bus naar Listvyanka gepakt, een stadje aan het Baikal meer. Hier bleven we in een redelijk luxe hostel, ook wel een keer lekker! We gingen meteen op pad, eerst even langs het gigantische meer natuurlijk en toen de bossen in. We wilden eigenlijk naar het dorpje Bolshie Koty lopen (in dit dorpje hebben ze geen wegen), maar na uren lopen zaten we nog steeds midden in de bossen, bergen, sneeuw en bevroren riviertjes die we moesten oversteken. Toen maar weer omgedraaid en ons lekker opgewarmd in het hostel! Toen in een restaurantje aan het meer 'Shury Mury' genaamd, een lekker omul visje op. Heerlijk in onze luxe bedden geslapen daarna! De volgende dag wilden we met de ferry naar Port Baikal, maar ook dit ging weer niet door, de ferry gaat in de winter bijna niet. Toen maar naar het Baikal museum gegaan, waar ook zeehondjes in het mega aquarim zaten :) We waren ondertussen 4 km buiten het centrum en gingen daar een berg op naar het uitzichtpunt, dit lag op ruim 700 m hoogte en was zeker de moeite waard! Toen weer een hele wandeling terug naar het centrum om de bus terug naar Irkutsk te pakken. Gisteren lekker uitgeslapen en een beetje door de stad gewandeld. Toen de bus naar de Angara dam en het Angara steamship gepakt, over de 2km lange dam terug gelopen en terug naar de stad. Daar hebben we op de versmarkt nog inkopen gedaan voor ons heerlijk avondmaal met heel veel verse groentjes! Vandaag weer een drukke sightseeing dag gehad; de Bogoyavlensky Cathedral, de Saviours Church, de Eternal Flame, een mooi klooster en een super mooie kerk dichtbij het busstation gezien. Deze laatste zijn ze nog aan het bouwen, maar is van buiten super mooi en de schilderingen die af zijn binnen, zijn ook weer super!
Vanavond gaan we om 20.45 uur onze tijd (7 uur tijdsverschil nu) de trein weer in, om een 35 uur durende treinreis naar Ulaanbaatar, Mongolie te gaan maken. Vanaf morgen tijdelijk dus niet meer mobiel bereikbaar.
Dag dag koud Siberie... op naar koud Mongolie

• 21 November 2007 - 10:15

Willeke:

Wat een geweldige dingen maak je weer mee Sanne! Echt heel erg leuk en mooi. Wel erg koud hoor..en wij heir klagen dat het steeds kouder begint te worden. Dan is het hier toch nog zo'n 25C warmer dan bij jullie.
    Geniet er nog maar van!!

Liefs Willeke.

• 21 November 2007 - 11:41

Kim:

hey lief,

Nu zit je 'lekker' in de trein!! Wat een avonturen weer! en wat zijn de russen toch gastvrij! Maar wie wil er nou niet dat sanne b bij je komt slapen;)??

Nog 2 nachtjes en dan zijn jullie alweer een maand op reis!! Smakelijk uit eten alvast!

Kus

• 21 November 2007 - 15:06

Tante Ans:

Niet te spannend maken, Sanne. Dus let goed op jezelf en pak je goed in!!
    Word je nog niet moe van al die ervaringen?
    Het ga je goed!

• 21 November 2007 - 15:22

WILLEM:

Heej Sanne

Leuk te horen dat het allemaal goed gaat en dat je inderdaad heel veel doet en ziet, lijkt me super mooi om allemaal te zien. Lijkt me ook echt gaaf om zo'n hele tijd in de sneeuw te zitten en daar rond te lopen.

Geniet er nog van

Kus luuk

• 21 November 2007 - 15:44

Your Sister:

Hello Hello,

Lotte en ik hebben vandaag onze zussendag gehad en het was erg gezellig...Jammer dat jij er niet bij kon zijn, maar we hebben vanmorgen natuurlijk gezellig met z'n 3e gechat:)

Super weer om je verhaal te lezen en wat ik je vanmorgen al zei: Ik ben jaloers :(

Ik zie je foto's als je in mongolie bent :)

Dikke knuffel van mij

• 21 November 2007 - 16:19

Marly:

klinkt allemaal echt super mooi! echt gaaf wat je daar allemaal meemaakt en ziet! genier ervan!!!
    Kus marly

• 21 November 2007 - 20:30

Je Zusje:

Heej San, weer een super verhaal zeg!! Wat ben ik jaloers dat jij dat allemaal doet! Ik doe het je niet na (helaas)
    Wel heel leuk dat ik je heb gesproken op msn!! Dat is toch wat leuker!!
    Hier gaat het goed zus, zit daar maar niet over in!
    Ik hou van jou!
    Xxx je zusje

• 22 November 2007 - 12:32

Sven:

Brrrrrr

• 22 November 2007 - 18:13

Anke:

Hoi Sanne,

Brrrr wat klinkt dat koud zeg, maar ook erg mooi.
    Veel plezier nog.

Groetjes,
    Annie, Martijn, Wilma en Anke

• 23 November 2007 - 13:27

Annet:

hallo Sanne,leuk om je belevingen te lezen.Met mij is alles goed.Wel een drukke agenda,jij weet hier alles van,klinkt bekend.De ouders van Ingrid van Jeroen zijn 40 jaar getrouwd heirvoor zijn we zaterdag uitgenodigd.Dat vind ik super leuk.Vooral om zo haar familie beter te leren kennen.Zondag is het surprise bij oma Vermeltfoort met eten erbij,ook weer leuk.A.s maandag ga ik weer naar Yvonne lekker bijkletsen.Inge en Jasper komen vanavondin Nistelrode eten.Dan vraag ik Inge hoe ik bij Arie naar jou kan mailen.
    Tot op de mail liefs ,jouw trotse mama.x.

• 23 November 2007 - 14:12

Jantiena:

you go girl.
    We genieten heel erg van je berichtjes.Je moet de groeten hebben van Peet(bolderik)Geef ze van katoen daar in Ulaanbaatar,en alle kindertjes een warme knuffel. x

• 24 November 2007 - 04:44

Tia Maria, Tio Carli:

Hoy Sanne,
    Het huidige temperatuurverschil is ca. 38 graden, valt dus wel mee als je de juiste kleren maar draagt. Je vermaakt je in ieder geval nog volop, en ook aan ons is dat wel besteed. Succes met je reis naar Mongolie en toi toi bij het weeshuis. Een prachtig en lief initiatief van jullie.
    Groetjes

• 24 November 2007 - 08:12

Brands:

Ha Sanne,

Ik hoop dat wij ook nog zo'n prachtige winter krijgen zoals jij hebt gehad!! Veel plezier in Mongolië!!

Kus Maarten

• 26 November 2007 - 17:01

Annet:

Wat een mooie foto s.Deze zag ik nu pas,heb je deze later geplaatst?Het was prettig om afgelopen zaterdag je stem weer te horen.Ik vermaak me prima,werk genoeg van Standby,fijn om in de tuin te werken,vriendinnen af te spreken nog maar een klein stukje moeder zijn van mijn volwassen dochters,fijn om met Arie leuke dingen te doen.Het 40 jarig feest van de ouders van Ingerid was super gezellig geweest.Siep heeft het tot het einde volgehouden.Het is zulk lief ventje!Ik ben best trots op hem.Lieve Sanne, ik kijk uit naar je ervaring in het weeshuis!liefs van jouw trotse mama.X.

• 30 November 2007 - 09:28

Tante Ans:

Wat een mooie (koude) foto's.
    Anders dan bij Carli en Maria.
    Geniet ervan.

• 05 December 2007 - 17:28

De Orsouwtjes:

Spannend allemaal Sanne leuk dat het allemaal zo goed gaat. Het is nu 5 december we hadden surprise op school ik heb een tenninsracket gekregen en Janne heeft een paardje en een hondje gehad. vanavond komen de oma's lekker veel pakjes. Volgende week is mijn kerstmusical de sneeuwkoningin. En ik ben moeder. Jammer dat je niet kunt komen kijken nu krijg ik van niemand bloemen. Zaterdag hebben we een belangrijke voetbalwedstrijd we kunnen winterkampioen worden! We hadden bij oma sinterklaas gehad jammer dat je er niet was. We mis You!! love Merle en de rest kusjes van ons allemaal

Carli en Maria ook alles goed met jullie?
    Jullie lezen deze site ook regelmatig toch

Dag San

• 05 December 2007 - 18:10

Oma :

Sanne het is 5 december gezzellig bij Janne en Merle. Wij hebben hier heel fijn naar jou foto's gekeken. Alles is goed met oma. Wij hebben bij mij thuis al sinterklaas gevierd. We hebben jou wel gemist. Ik hoop dat je volgendjaar in heeswijk bent. Sanne het allerbeste vele groetjes van oma.

• 09 December 2007 - 07:52

Betty:

Hey meis,
    Echt mooie foto's!! Die sneeuw lijkt me super leuk!! Hoop dat wij ook een witte kerst krijgen, maar betwijfel het... haha :) Ben benieuwd naar je avonturen in Mongolie!!
    Liefs en kus mij