Trip through the Blue Sky Country and Gobi Desert - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Trip through the Blue Sky Country and Gobi Desert - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Trip through the Blue Sky Country and Gobi Desert

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 December 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

22 November waren we nog in Rusland, nadat we na een uur zweten bij de grens onze paspoorten met stempels terug kregen (we hadden ons namelijk nergens geregistreerd in Rusland) konden we door naar Mongolie. Om 6.15 uur kwamen we op 23 november in Ulaanbaatar aan, toevallig stond daar een 'propper' van het hostel waar wij heen wilden en konden we dus gratis met hun busje mee naar het UB guesthouse. Na een power nap zijn we meteen naar de Chinese ambassade gegaan om onze visums voor China aan te vragen. Nadat we voor 1 euro hadden geluncht zijn we 's middags naar het Winterpalace gegaan, een tempel met een paleis erbij met allemaal mooie spulletjes van de oude koning en kongingin erin. In het hostel hadden we wat Amerikanen, een Nederlander een Fin leren kennen met wie we zijn gaan stappen, eerst naar een bar en toen naar twee clubs. Bij de tweede club was er niemand op de dansvloer, Nicole en ik dus samen gaan dansen en binnen no time stond de hele vloer vol, Brabantse gezelligheid werkt overal ;)
25 November hebben we het National History Museum nog een bezoekje gebracht (entree 60 eurocent, heerlijk land), dit was erg interessant, we hebben hier dan ook een paar uur doorgebracht. Die dag was het ook eindelijk gelukt om genoeg mensen bij elkaar te krijgen om op trip te gaan, we wilden namelijk naar de Gobie Desert en het westen van Mongolie. De volgende ochtend vertrokken we met Dean (Amerikaan), Pedro (Portugees), Siren en Kristen (Noorwegen) en onze driver met onze super van voor 12 dagen de woestijn en de countryside in! Na een uur herinnerde ik me weer hoe de hobbel-de-bobbel zandwegen van Mongolie ook alweer voelde, wat een luxe... We konden genieten van de super mooie uitzichten over de woestijn en kwamen na een paar uur een rij kamelen en een groep antilopen tegen! Elke dag was een beetje hetzelfde tijdens de trip; rond 9 uur ontbijt, half 10 vertrekken voor een paar uur onderweg naar de volgende plek/ ger. We stopten wel af en toe om mooie dingen te bekijken en dingen te doen; rotsformaties beklommen, tempeldorpjes in the middle of nowhere gezien, rotsen met rode zandvlakten, een dood paard dat door tientallen gieren werd opgegeten, mooie sunsets, de ice waterfall waar we via een bevroren weg heen waren geglibberd, de ice valley, bazaars in de stadjes (zakmes, lampje en lepel gekocht), kameel rijden door de sand dunes (super gaaf!), een klooster uit het boek van Floortje Dessing met de 100 mooiste plekken op aarde (daar heerlijk in het zonnetje op een afgebroken muurtje van het moment genoten), nog een bevroren waterval met onderin het dal een stromende rivier, op het einde naar het White Lake deze was helemaal bevroren en hier kilometers over gewandeld, door de bergen paard gereden in typisch Mongoolse (warme) kleding en op de terug weg een 17e eeuws paleis bezocht. We sliepen elke avond in een ger met een kachel erin die of op hout of op koeienstront werkte, 's ochtends was het dus erg koud omdat het vuur dan meestal uit was. Tijdens de trip was het tussen de -5 en -15 graden, de Mongoolse kou viel gelukkig dus erg mee! We kregen ontbijt en avondeten in de ger van de Nomadische familie, meestal was dit best wel lekker. Ook een paar keer yak melk en yogurt op en kameelkaas. Lunchen deden we vaak in een restaurant en soms bij een familie in een ger langs de weg. We zijn twee keer naar een openbare doucheruimte geweest, erg schoon waren we dus niet tijdens de trip :) De groep was erg leuk, iedereen kon goed met elkaar overweg. Na het avondeten onszelf met kaarten, rare spelletjes, verhalen en reiservaringen vermaakt.
Vrijdag zijn we terug gekomen en na een lange douche met z'n 6en gaan uiteten. De broer en een vriend van Siren waren ook in Ulaanbaatar aangekomen ondertussen en met z'n 8en zijn we nog gaan stappen, foute muziek in het begin, maar wel erg gezellig! Zaterdag en zondag ben ik eindelijk bij het weeshuis geweest, ik had Baatar voor de trip niet meer kunnen bereiken vandaar. Het was super leuk om ze weer te zien, vooral de meiden wisten nog goed wie ik was 'Sanne, Sanne!' en allemaal knuffelen! Ik kreeg echt even een brok in mijn keel. De kids hadden al nieuwe schoenen van de overheid gekregen en daarom hebben we het geld besteed om schooltafels en stoelen te kopen om een studielokaal voor ze in het weeshuis te creeeren. Zondag was ik nog een uur in het weeshuis bij de kids gebleven, foto's van de zomer gegeven en nieuwe foto's gemaakt, knuffelen met ze, handje-klap- spelletjes van de zomer gedaan etc. Ik wil zeker proberen deze zomer terug te gaan, maar dan een maand zodat ik twee kampen kan doen. Zondag ook nog met Nicole, Dean, Siren en Nils naar de black market geweest, het ging nogal moeizaam omdat geen een taxi chauffeur deze Engelse naam kende... Nieuwe oortjes voor mijn mp3, een mayo en een ketting gekocht. Toen snel weer weg want het was ijskoud! Hier lekker weer een paar keer uiteten geweest, het is heel lekker en zo goedkoop!
Vanmorgen onze paspoorten opgehaald en naar het treinstation om tickets naar Beijing te regelen. Morgen vertrekken we met de lokale trein van Ulaanbaatar naar de boardertown in Mongolie, dan met de taxi de grens over en dan met de bus naar Beijijng, waarschijnlijk komen we daar donderdag aan. Heb er erg veel zin in, ook omdat het daar tenminste niet zo koud is als hier, ben die kou wel een beetje beu! Met Dean nog naar een Engelse bookstore geweest en een boek voor onderweg gekocht. Vanavond lekker uit eten en met Nicole naar de film; Harry Potter 5. Morgen lekker uitslapen en spullen pakken om weer een nieuw avontuur te gaan beleven: Beijing here we come!

• 10 December 2007 - 11:05

Hey Sanne..:

Klinkt weer geweldig net als je andere verhalen. Hoop voor jou dat je nu een goede bh aan had en niet als op aruba lekker met je bikini op die paarden. Voel de pijn alweer als ik daar aan terug denk! :s
    Geniet ervan en kijk alweer uit naar je nieuwe verhalen!
    Kus uit het altijd mooie NL Marly...

• 10 December 2007 - 14:22

Tante Ans:

Alweer van die knappe verhalen. Wat een lef en ondernemingszin. Super. Niets voor mij.

• 10 December 2007 - 14:24

Je Zusje:

Heej San.
    Mooi verhaal zeg!! En hele leuke foto's!! Ik ben jaloers dat jij dit allemaal zo maar doet!!
    Morgen spreek ik je aan de telefoon!
    Hou van jou zus!!
    Kusjes je zusje

• 10 December 2007 - 15:44

Sven:

WAUW zeg, echt niet normaal gaaf allemaal! en heel knap!
    (ik weet trouwens zeker dat je nog nooit tussen zo'n grote ballen gezeten hebt) ;)
    (foto1)
    x

• 10 December 2007 - 16:09

Mama:

Hallo Sanne, het was fijn om je stemweer te horen al was het vroeg 7.30 uur.Je verhalen heb je weer beeldend omschreven,de foto s weer indrukwekkend.Kun je me de route door mailen die jullie in gedachten hebben.Omdat je me vanmorgen vertelde ook nog naar India te gaan.En in welke maand wil je weer terug naar Mongolien?Ik heb een vrije week en ga de tuin winter klaar maken en de auto poetsen.Een hele goede reis naar China en heel veel plezier, jouw trotse mama, x.

• 10 December 2007 - 17:39

Mieke:

Hai Meisje..

Een paar weken verder, met weer een paar weken ervaringen rijker. Echt leuk hoor om het allemaal zo te lezen. Die foto's zijn ook erg leuk om te zien! Natuurlijk vind ik het ook super dat je dat geld hebt kunnen gebruiken voor de schoolbanken. Hebben die kindjes ook kei veel aan. Gaan ze daar wel 'gewoon' naar school? Ben benieuwd hoe je het in China gaat vinden. Beijing ook spannend.. Nou ja meis.. Maak er wat leuks van (dat doe je altijd al dus ben ik niet bang voor)..
    Veel plezier nog en een dikke kus..

Liefs Mieke

• 10 December 2007 - 18:51

Betty:

Hey lieve sanne,

Weer een leuk verhaal en iid echt 1000 mooie foto's!! :) Vond het ook erg leuk je gister even op msn te hebben gesproken! Ik probeer je binnenkort eventjes te bellen, als je in Beijing bent en weer bereik hebt. Ben benieuwd wat je van de stad vind. Lijkt me echt een wereld stad. ben je daar denk je ook met de jaarwisseling? Blijkt echt super gaaf vuurwerk te zijn. Veel plezier nog, en goede reis naar je volgende bestemming.
    Spreek je snel weer!! Mis je!!

Liefs mij

(PS: heb vandaag de kerstboom gezet bij de sligro en ons kantoor helemaal versiert!):)

• 11 December 2007 - 07:29

Kim:

WAUW!!! Wat een foto's alsof ze regelrecht uit het boek van floortje komen:)!!
    Maar wat lees ik nou?? Met zijn zessen gedoucht?? rare spelletjes gedaan? dat klinkt spannend allemaal;)!!!

Je maakt in ieder geval weer superveel bijzondere dingen mee! Ik kan me voorstellen dat je 'verslaafd' raakt aan die kids van het weeshuis. Het voelt vast hartstikke goed om ze weer terug te zien en weer echt wat voor hun te kunnen betekenen! You go girl!!!

Tot mails of sms( vanaf woensdag weer jeej!!!!)
    Love ya xxxxx

• 11 December 2007 - 17:21

Dorian:

Haai Sanne wederom een leuk verhaal! niet te geloven hoeveel je meemaakt. Schitterende foto's! Lekker zo helemaal ingepakt in een warm zonnetje :) natuurlijk helemaal super om de kids van het weeshuis weer gelukkig te maken en te zien dat ze je niet zijn vergeten! veel plezier in china! we hebben vorige week te horen gekregen dat wij met Torkest in de herfstvakantie naar China gaan (om concerten te geven aan 2 a 3 duizend mensen per concert) dus ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn xxx dorian

• 14 December 2007 - 14:49

Lieke Vd Akker:

Hey Sanne,

ik heb je site ontdekt!! Jeetje, wat ben jij lang van huis! Echt knap.. Maar nu in Mongolie dus, en dan China.. Wat gaaf allemaal! Ik ben benieuwd wat er nog meer op het programma staat. Ik ga je avonturen zeker bijhouden vanaf nu! En ondertussen ben je ook afgestudeerd neem ik aan?

Liefs Lieke

• 18 December 2007 - 19:34

Seek/Arie:

Hoi Sanne,
    leuke foto's, goed verhaal. Volgens ons geniet je met volle teugen, goed zo!
    Wel koud lijkt me.
    Fantastische ervaring voor je.

kus
    seek/arie

• 20 December 2007 - 13:42

Marieke:

Hola chica! Volg je avonturen nog steeds. Alvast fijne kerstdagen. Maar dat zal vast wel lukken daar in "winter wonderland"...Ben je met oud&nieuw nog in Beijing?

• 22 December 2007 - 21:51

Marjolein:

Zo Sanne,

Dacht zal eens even op de site van Sanne kijken. Dat is lang geleden. Wat leuke foto, Sannen gezellig op een kameel. Alles goed daar, zeker wel koud. Hier in NL is het ook vreselijk koud.

Wens je fijne feestdagen in Mongolie en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes Marjolein

• 24 December 2007 - 13:38

Monique:

Hey sanne! supergaaf allemaal om te lezen!:) en de foto's zijn ook echt mooi om te zien!

enne fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!!

Groetjes uit Schuinesloot:)

• 24 December 2007 - 17:57

Libert:

Super die verhalen en foto's, je maakt er veel mee merk ik. Heb een gelukkig kerstfeest en wij wensen je een goed oudjaar en gelukkig 2008. groetjes Libert, Jose EN Maarten

• 02 Januari 2008 - 19:16

Willem:

Heej Sanne, deze foto's zijn echt supervet.

Grtz Willem