Sanne en pluisje in de grote stad Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu Sanne en pluisje in de grote stad Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Sanne Bongers - WaarBenJij.nu

Sanne en pluisje in de grote stad Beijing!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 December 2007 | China, Beijing

Beijing, een stad zo groot als Belgie, zo'n 20 miljoen inwoners, 10 miljoen fietsen met fietspaden zo breed als 4 autobanen, de stad die al helemaal in de ban is van de Olympische spelen 2008, de stad met zoveel historie, de stad met de oude hutong wijken.... Beijing, de stad waar ik verliefd op ben geworden?

11 December was het zo ver, we gingen naar China. We zijn aan het backpacken dus we wilden low budget. Eerst met de trein van Ulaanbaatar naar de boarder town (de trein bijna gemist, toen we op het station aankwamen waren ze net begonnen om de deuren te sluiten, wij dus met onze backpacks op onze rug rennen naar de goede wagon, dit aangemoedigd door tientallen Mongolen). 12 December kwamen we daar aan en met de meest rotte bus ever gingen we de grens over. In China kwamen we weer in een boarder town, waar we 4 uur later (die tijd met kaarten en eten doorgebracht)de slaapbus naar Beijing konden nemen. Geen stoelen maar een soort hokje waar je in moest liggen, 3 naast elkaar, maar wij hadden de achterste rij en mochten met 5 naast elkaar... dit was dus letterlijk en figuurlijk lepeltje lepeltje liggen! 13 December kwamen we (na een extra 5 uur autopech) met de bus in Beijing aan :) Meteen zag je de bedrijvigheid op de fiets, ze gebruiken fietsen voor alles, dus ook om interieur te verhuizen, als rijdende winkels etc. De eerste 4 nachten bleven we bij Brad en zijn vriendin via Couch surfing. De eerste dag helaas meteen het slachtoffer van oplichting bij toeristen.. Twee Chinese 'studenten' wilden met ons wat gaan rondlopen en thee drinken, zij hadden besteld en we kregen een rekening van 100 euro voor thee drinken! Erg zuur, aangezien je hier voor 1 euro kan avondeten.. We hebben de eerste dagen het summer palace bezocht, super mooi, een meer, veel tempel dingen en een beetje parkachtig. Ook natuurlijk een bezoekje gebracht aan de Forbidden City, met onze audio guide de historie en een rondleiding meegekregen. Vooral het achterste gedeelte is mooi, waar je echt het gevoel hebt dat je door kleine straatjes van vroeger loopt en de inrichting nog helemaal is van vroeger. We hadden ook een dagje fietsen gehuurd om zo de lonely planet fietstoch te doen. Op deze manier kwamen we langs parken, tempels en natuurlijk door de hutong. Dit zijn smalle straatjes van oude wijken, hier heb je echt de handel op straat; eetkraampjes, fietsenmakers etc. In de moderne hutong heb je veel barretjes en restaurantjes. We waren nog in het Jingshan park gaan rondlopen, vanaf hier heb je een super uitzicht over de stad en over de hele verboden stad! We waren ook nog gezellig hotpot gaan eten met Brad en vriendin; je hebt dan een bouilon op tafel staan waar je allemaal vlees, groente, tofu, noodles, aardappels etc. in kan opwarmen en dan opeten :) jammie!
De 17e gingen we verhuizen, tot de 26ste hebben we via Couchsurfing toen bij Leonardo gelogeerd. Hij bleef zelf in het appartement van vrienden die op vakantie waren, dus dat was erg chill! Hij woont midden in een oude hutong wijk, super gaaf! Allemaal goedkope restaurantjes in de buurt, marktjes, eetkraampjes, raamhoertjes etc. Daar ook geluncht met hem en toen richting het meer Houhai gelopen. Onderweg hadden we nog twee tweedehandsfietsen gekocht (voor 8 euro per stuk) zodat we elke dag op de fiets konden gaan, je ziet zo veel meer van de stad, en tja al die Chinezen gaan ook op de fiets! Toen we bij Leonardo waren ook nog van alles bezocht; de grootste Tibetaanse tempel buiten Tibet, de Lama tempel met een Budha van 18 meter. Verder naar de Gate of Heavenly Peace bij de verboden stad waar Mao met een groot schilderij hangt, daarna naar het Temple of Heaven park. De parken zijn erg leuk om te bezoeken, er is zoveel bedrijvigheid! De mensen uit de stad zijn er aan het zingen, muziek maken, tennissen, yoga, kaarten, schaken etc.
Natuurlijk kon ook het bezoek aan die grote muur in China niet ontbreken, met een touringbus gingen we met een klein groepje op pad (wij, een Russisch meisje, Zuid-Afrikaanse jongen, dat Afrikaans-Nederlandse taaltje is echt grappig en lijkt veel op onze taal, en twee Australiers). Onze Chinees-Engelse guide vertelde ons van alles over de historie van China. We hebben het Badaling gedeelte bezocht, hier twee uur de muur beklommen, erg leuk en nog lekker weer ook (ja we zijn weer in de plus) we konden zelfs zonder jas lopen! We hebben die dag ook nog de Ming Tomb bezocht, waar 13 van de 16 emperors van de Ming Dynasty begraven liggen. Verder nog een porselein, jade en silk fabriek bezocht. Een zijde tasje voor 5 euro gekocht! We wilden namelijk een beetje van onze backpack look af, nu het weer dit ook weer toelaat. ook een nieuwe jas en spijkerbroek gekocht dus en weg met de vieze kleren! Verder nog de Taotische Dongyue tempel bezocht, met veel freaky afbeeldingen van wat er met je gebeurd als je niet gelooft en je niet goed gedraagt (verschrikkelijke manieren om te sterven of ziekten en armoede). Daarna door naar het Beihai park, dit is echt super mooi! Je hebt er hele mooie tuinen met bruggetjes, vijvers, bergjes etc. net een sprookjeswereld! Die avond zijn we ook nog lekker op stap gegaan. Het Houhai meer waar we eerder met Leonardo heen waren geweest was namelijk omringd met barretjes, clubs en restaurants. Eerst naar een latin bar en daarna naar een club, we waren zo ongeveer de enige Westerse mensen. Nog twee Nederlanders tegen gekomen met wie we tot half zeven in een barretjes hebben gekletst.
De volgende dag waren we natuurlijk niet zo vroeg uit bed. Wel erg nuttig bezig geweest, want we hadden de treinkaartjes naar Nanjing (twee uur van Shanghai vandaan) geregeld en ook een slaapplek voor daar, na eerste kerstdag zouden we deze geweldige stad dan toch echt verlaten.
Maar voor het zo ver was nog even genoten van deze super stad! Het is er trouwens erg goedkoop als je een beetje in de hutong blijft! We gingen drie keer per dag buiten de deur eten! Lekker dumplings voor 30 euro cent en ook de eetkraampjes op straat waren geweldig! Hier had je een grote bak met spicy jus erin waar allemaal stokjes met vlees, aardappels, groente, noodels, tofu etc. in lagen. Een stokje kost 5 euro cent! En met 10 stokjes heb je een avondmaaltijd, voor 50 eurocent dus! Ook de stokjes met fruit met glazuur erover heen waren heerlijk! Of de verse noten, ook op straat verkrijgbaar! Natuurlijk ook nog een paar keer meer hotpot gegeten (o.a. met Leonardo en vriendin) en in andere restaurantjes.
We waren nog naar het 798 art district geweest, hier zijn echt tientallen gallerieen, art barretjes en restaurants, met voor ieder wat wils. Nicole houdt wel van kunst, dus daar een middag doorgebracht. Ook nog naar het oude Summer Palace geweest, deze was niet opnieuw opgebouwd en dus echter met haar ruines, wel minder mooi dan het gerenoveerde Summer Palace.
25 December.. Merry Christmas! Zoals de meeste van jullie wel weten wordt er in China eigenlijk geen kerstmis gevierd, maar de Westerse cultuur heeft hier ook wel wat invloeden (zeker in Beijing) dus waren we hier gebleven voor kerst. Eerst 'gezellig' nog met de fiets naar Mao's Mausoleum en de Front Gate, de grootste City Gate van China. Toen liet Leonardo weten dat de mensen van Couchsurfing die in Beijing wonen bij elkaar zouden komen voor kerst en wij mochten mee :) Nog snel een cadeautje voor secret Santa gekocht en samen met Leonardo en vriendin Koreaans eten gehaald. Bij Edwin kwamen zo'n 20 a 25 mensen van verschillende nationaliteiten samen om te eten, drinken, kletsen, kerstliedjes op de achtergrond en secret Santa gedaan (ik had chocolade als cadeau!). Erg leuk om toch kerst te kunnen vieren, al is het niet hetzelfde als thuis met vrienden en familie.. Toen nog met Nicole naar Sanlitun gegaan, een Westers gedeelte van de stad, en daar bij een Frans restaurant lekker samen gegeten. Daar in de straat nog cocktails gedronken in een beachbar en een dansje gewaagd in een club.
De volgende ochtend spullen inpakken, onze fietsen aan Leonardo cadeau gedaan en om weg naar het treinstation. Een reis van 18 uur stond ons voor de boeg en we hadden hard seat tickets... Dit betekend heel de weg zitten, met te veel mensen in een wagon, zodat er zelfs mensen moeten staan, geen ruimte voor je spullen op te bergen, wij als enige Westerlingen tussen spugende Chinezen en iedereen die ons aanstaarde van: wat doen jullie in godsnaam in deze coupe! Er was een meisje dat Engels kon en dus als tolk optrad tussen de niewsgierige Chinezen en ons. Ook maakte mensen foto's van ons, dit was in de stad ook al een paar keer gebeurd. Meestal door Chinese toeristen die in de countryside wonen en zelden Westerlingen zien, waren wij dus ineens de toeristische attractie! Na een minder comfortabele nacht kwamen we de volgende dag in Nanjing aan. Je ziet hier duidelijk de invloeden van Shanghai. We slapen bij een hele aardige Koreanse tweeling op de 16e verdieping van een super mooi appartementengebouw. 3 Slaapkamers, 2 badkamers, 3 keer per week een schoonmaakster, we mogen dus niet eens de afwas doen... wat een luxe!
To be continued...

• 29 December 2007 - 21:05

Tia Maria, Tio Carli:

Hoi Sanne,
    Leuk om weer een berichtje te lezen. Je hebt al weer van alles meegemaakt. Blijf wel op je hoede he!? Leuk dat je ook in China vereeuwigd bent. Fijne jaarwisseling en een goed begin van 2008.
    Groetjes

• 30 December 2007 - 12:07

Marly:

lekker hollands alles op je fietjes doen heerlijk!!!
    Geniet van alles en tot volgend jaar!!
    dikke kus marly

• 30 December 2007 - 15:54

Anna:

He achternichtje!

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Veel plezier nog, en hou je taai he ;)

Fijne jaarwisseling!
    Kuss Anna

• 30 December 2007 - 17:14

Tanta Ans:

Een goed 2008 en geniet nog van je reis.

• 30 December 2007 - 20:24

Je Zusje:

heej san,
    weer een mooi verhaal. we bellen snel
    hou van jou
    kusjes je zusje

• 30 December 2007 - 21:42

Kim:

hey lief,

Wat een dichtende inleiding, dat schrijven gaat je goed af! Weer leuk om te lezen! Geniet van oud&nieuw in shanghai! Ik zal aan je denken als ik een sterretje aansteek!

Hou van jou

xxxx

• 31 December 2007 - 10:54

Je Moeders Maatje:

He Sanne,

Wat een boeiend verhaal daar in die mooie Chinese stad. Een stad zo groot als Belgie moet je wel een aantal fietskilometers gebracht hebben. Ook die treinreis met allemaal spugende Chinesen moet wel een kleffe boel gegeven hebben. Goed te horen dat het allemaal weer goed verlopen is. wij wensen jouw in ieder geval een goed uiteinde en een voorspeodig 2008. Groetjes en een lekkere pakkert vanuit Nistelrode.

• 31 December 2007 - 16:06

Marlon:

Ha Sanne,
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet! Echt weer super veel meegemaakt! Heel plezier nog! En de beste wensen voor het komende jaar!
    Liefs Marlon

• 01 Januari 2008 - 17:38

Je Zus&mMr V Doorn:

Hoi Hoi,

Lieverd een heel gelukkig en gezond packbackend 2008 gewenst vanuit Den Bosch.

Ik had je gisteren nog geprobeerd te bellen, maar helaas was je niet in het app.

Geniet ervan Sis en super om je mooie verhalen te lezen!

Kus van ons

• 02 Januari 2008 - 19:23

Willem:

Heej Sanne

De beste wensen voor 2008, maar als ik alles hierzo lees en zie komt dat wel goed. Ik wordt steeds jaloerser op jullie daar in verwegistan. Veel stappen en geweldig shoppen daar voor je, haha. Heel veel succes nog daar en geniet ervan.

Grtz Luuk

• 03 Januari 2008 - 20:10

Dorian:

Ha Sanne,

wat zie dat summerpalace er prachtig uit! hoe was oud en nieuw in Shanghai??

liefs,
    dorian

• 06 Januari 2008 - 15:09

Marloes De Haas:

Sanne, nog de beste wensen voor 2008! Geniet van je reis!
    Groetjes,

• 06 Januari 2008 - 16:31

Willeke:

Hoi Sanne,

beter laat dan nooit zullen we maar zeggen: een heel erg gelukkig 2008. Met ook hopelijk dit jaar weer mooie reizen voor de boeg.
    Het klinkt allemaal weer helemaal geweldig. Geniet er nog van, want voor je het weet is het weer voorbij en ben je weer in ons midden.

Liefs xx Willeke.